اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

احیای باغ و بنای کوشک جاجرم نیازمند اعتبار

باغ و بنای کوشک به گفته کارشناسان نمونه بارز آخرین نمادهای تاریخی ایران به شمار می رود که قدمت آن مربوط به دوره افشاریه و نیازمند بازسازی و احیا است.

احیای باغ و بنای کوشک جاجرم نیازمند اعتبار

به گزارش خبرنگار فارس از جاجرم، کوشک جاجرم یکی از آثار ملی ثبت‌شده ایران در جنوب غربی شهرستان جاجرم واقع‌شده است که قدمت آن مربوط به دوران افشاریه است و در تاریخ ۱۳۸۷/۱۲/۱۸ به شماره ثبت ۲۵۳۹۱ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت‌شده است.

باآنکه این بنا طی سال‌های گذشته براثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب‌شده است اما به دلیل کاهش اعتبارات هیچ‌گونه مرمتی روی آن صورت نگرفته است.

در رابطه با باغ و بنای کوشک در کتاب مطلع الشمس نوشته اعتمادالسلطنه آمده است: از ابنیه عالیه شمرده می‌شده و عمارت آن دوطبقه و بسیار مرتفع بوده والان هم تقریباً چهارده ذرع از ارتفاع آن باقی‌مانده است.

کوشک به بناهای گفته می‌شود که در وسط باغ ساخته می‌شوند. این بنا که طول آن ۳۲ متر و عرض آن ۲۸ متر و ارتفاع باقی‌مانده از این بنا ۱۳ متر است  به‌وسیله‌ی ۲ راهرو که یکدیگر را قطع می‌کنند به ۴ قسمت طبقه بالا و پایین تقسیم‌شده که طبقه بالا دارای قسمت‌های زمستانه و تابستانه است و به علت نزدیکی دیواره‌ها  به یکدیگر و حجم آورهای ریخته شده، نشان از سقف گنبدی این بنا را دارد.در طبقه بالا آثاری از گچ‌بری و اندود نیز دیده می‌شود.

بنای کوشک در زمان نادرشاه افشار توسط خوانین گرایلو و شخص کاظم خان گرایلو ساخته‌شده و مصالح به‌کاررفته در این بنا به‌طور عمده از خشت و گل ، تیرهای چوبی ارس است که در عمق و پایه دیوارها از ملات ساروج برای استحکام آن استفاده‌شده و هم‌اکنون طبقه شاه‌نشین آن به‌طور کامل از بین رفته و طبقات زیرین آن نیز در حال تخریب است.

یکی از شهروندان جاجرمی می‌گوید: جاجرم آثار تاریخی  زیادی دارد که باغ و بنای کوشک یکی از این آثار است که متأسفانه هیچ بازسازی در آن صورت نگرفته استبر اساس شواهد عینی در اطراف آن هنوز هم درختان بزرگ انار  و درختان کهن‌سال توت که عمر ۲۰۰ ساله دارند وجود دارد و درگذشته نیز ۴ برج دیده‌بانی کوچک در ۴ طرف باغ با ارتفاع ۸ متر و عرض ۴ متر در دوطبقه وجود داشته، اما اکنون آثار به‌جای مانده از آن تنها پایه‌های آن است.

رحیمی ادامه می‌دهد: باغ کوشک بنای بسیار زیبایی است که در حال حاضر به حال خود رهاشده است.

دیگر شهروند جاجرمی هم معتقد است: آثار تاریخی جاجرم می‌تواند زمینه حضور گردشگران در این شهر را فراهم کند اما متأسفانه هیچ بازسازی در این بناها صورت نمی‌گیرد.

صادقی می‌افزاید: باغ و بنای کوشک یکی از آثار تاریخی جاجرم است که نیاز است مسئولین برای  احیا آن تلاش کنند. 

رجبی دیگر شهروند جاجرمی نیز می‌گوید: عوامل طبیعی و انسانی در تخریب این بناها  نقش دارند که نیاز است مسئولین برای جلوگیری از تخریب بیشتر احیای این بنا را شروع کنند.

محمدی هم از شهروندان جاجرمی با گلایه از رها شدن این بنا به حال خود می‌گوید: سال‌هاست این اثر تاریخی به حال خود رهاشده و درختان انار در اطراف بنا که شاکله اصلی آن را تشکیل می‌دهند به دلیل آبیاری نامناسب شکل و ظاهر خود را ازدست‌داده‌اند و ساخت‌وسازهای بناهای مسکونی جدید در اطراف آن از زیبایی‌های بصری این بنای تاریخی کاسته است.

در همین رابطه مسئول اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جاجرم می‌گوید: باغ و بنای کوشک که در سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۵۱۹۱ ثبت ملی شده متعلق به دوره افشاریه و در حال حاضر برای بازسازی آن نیازمند اعتبار هستیم.

محمد پور می‌افزاید: بنا بود محوطه‌سازی و دیوارکشی به‌صورت سنتی این اثر تاریخی صورت گیرد که با اعتراض اهالی محل نیمه‌کاره رهاشده است.

وی تصریح می‌کند: این بنای تاریخی برای مرمت نیازمند اعتبار است که امیدواریم در آینده به آن تخصیص یابد.

آثار تاریخی هر منطقه بیان‌گر هویت و فرهنگ آن منطقه است و توجه مسئولان به‌منظور حفظ و حراست از این فرهنگ امری ضروری  است.

انتهای پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول