اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فعالیت 350 کارشناس پهنه در گلستان/ لزوم ایجاد زیرساخت‎ها برای فعالیت کشاورزی مبتنی بر علم

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی گلستان از فعالیت 350 کارشناس پهنه در استان خبر داد و گفت: اگر به دنبال انجام کشاورزی به روش‎های اصولی و علمی هستیم باید زیرساخت‎ها را نیز فراهم کنیم.

فعالیت 350 کارشناس پهنه در گلستان/ لزوم ایجاد زیرساخت‎ها برای فعالیت کشاورزی مبتنی بر علم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، افزایش جمعیت و نیاز بشر به غذا موجب شد تا کشاورزی همچنان به عنوان اصلی‎ترین منبع تأمین ‌غذا در جهان محسوب شود با این وجود عدم تناسب  بین اراضی زراعی و جمعیت افراد موجب ناتوانی کشورها برای تولید تمام محصولات کشاورزی در سرزمین خود شده است از این رو در سال‎های اخیر تأکید بسیاری از کارشناسان بر انجام کشاورزی مبتنی بر علم است، روشی که با قطعات کوچک زمین می‎توان با هزینه کمتر محصولات بیشتر و با کیفیت‎تری تولید کرد با این وجود انجام کشاورزی براساس اصول علمی نیازمند ایجاد زیرساخت‎هایی است که هنوز در کشور و استان ما فاصله چشمگیری با استانداردهای جهانی دارد.

در این میان اشتغال جمعیت قابل توجهی از مردم گلستان در بخش کشاورزی است، بخشی که در سال‎های گذشته به دلیل مشکلات فراوان نتوانسته آن چنان که باید بهره‌برداران این بخش را راضی نگه دارد چرا که افزایش هزینه با تولیدات همخوانی نداشته و نمی‎تواند سودی را عاید کشاورز کند از این رو می‎توان با تکیه بر انجام کشاورزی بر اساس اصول علمی افزایش تولید و درآمد را داشته باشیم.

در رابطه با اجرای روش‎های اصولی کشاورزی در گلستان با «محمد سبزه» مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت‌وگویی تفصیلی انجام شده که توجه مخاطبان را به آن جلب می‌کنیم:

*میزان تحصیلات و فراهم بودن امکانات دو آیتم مهم در انجام کشاورزی اصولی و علمی

فارس: علم کشاورزی توانسته  موقعیت‎های خوبی برای بشر به لحاظ فعالیت و هزینه کمتر و محصول بیشتر فراهم کند در استان گلستان که همواره از یکی از قطب‎های کشاورزی کشور از آن یاد می‎شود چقدر روش‎های اصولی کشاورزی پیاده‌سازی می‎شود تا شاهد هزینه کمتر و تولید محصولات بیشتر و با کیفیتی باشیم؟

سبزه: امروزه وقتی از کشاورزی صحبت می‎‌کنیم منظورمان کشاورزی مدرن است، کشاورزانی می‎توانند موفق باشند و عملکرد و درآمد خوبی داشته باشند که به صورت علمی و فنی کار کنند چرا که قیمت نهاده‎های کشاورزی به شدت افزایش یافته و فراهم کردن نهاده‎ها کار آسانی نیست در واقع باید تمام عواملی که می‎تواند بر عملکرد و کیفیت محصول مؤثر باشد را بشناسیم و آنها را به کار ببندیم با این وجود تنها اطلاعات کافی نیست در صورتی اطلاعات می‎تواند اثربخش باشد که این اطلاعات را به کار گیریم براساس همین اصل لازم است زیرساخت‎هایی را برای به کارگیری اطلاعات ایجاد کنیم.

حدود ۱۸۰ هزار بهره‎بردار در بخش کشاورزی گلستان وجود دارد که اغلب از سطح تحصیلات کافی برخوردار نیستند از سویی شرایط سنی کشاورزان افزایش یافته و دیگر تعداد کمی از جوان‎ها به کشاورزی تمایل دارند، معمولأ کشاورزان نمونه استان از تحصیلات و امکانات بیشتری برخوردار هستند و از سویی این کشاورزان با مروجین پهنه نیز ارتباطات بیشتری دارند بنابراین اگر بخواهیم کشاورزان در کارشان ارتقا داشته باشند باید تحصیلات و امکانات را افزایش داده و از طرفی از نیروی کار جوان بیشتر استفاده کنیم.

فارس: چقدر کشاورزان ما برای سوق پیدا کردن به روش‎های مکانیزه در بخش کشاورزی توجیه هستند؟

سبزه: طی سال‎های اخیر اتفاقات خوبی در بحث کشاورزی مکانیزه رخ داده و اکثر کشاورزان هم از این روش‎ها استقبال خوبی داشتند به عنوان مثال تغییر روش از سیتم آبیاری غرقابی به آبیاری تحت فشار که حدود ۳۰ درصد در کاهش مصرف آب مؤثر است را در استان داشتیم اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد و کشاورزان هم استقبال خوبی داشتند.

در بحث کشت شالی به روش خشکه‌کاری نیز اتفاقات خوبی در استان رقم خورد با توجه به کمبود آب در استان و کشور و صرفه اقتصادی کشت شالی برای کشاورزان، خشکه کاری می‎تواند تا حدود زیادی مشکلات را رفع کند سال گذشته نیز ۳ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت خشکه‌کاری رفت.

* گلستان، جزو استان‎های برتر در اجرای روش‎های نوین آبیاری

فارس: با توجه به اهمیت آب و از طرفی کمبود این مایه حیات آیا در بحث توسعه آبیاری به شیوه‎های اصولی در استان اعتبارات خوبی جذب می‎شود؟

سبزه: در وهله نخست اعتقاد داریم کشاورزان ما برای ادامه فعالیت خود باید بنیه قوی داشته باشند کشاورز وقتی توانمند باشد و اقتصاد قوی داشته باشد قطعأ به روش علمی و فنی نیز کشت و کار خواهد کرد.

در بحث آبیاری جزو استان‎های برتر کشور هستیم و اعتبارات خوبی نیز وارد استان شد اما یکسری مشکلات از جمله مشاع بودن چاه‌های آب، بحث ارث و تقسیم شدن زمین به قطعات کوچک‌تر مسائلی است که برای کشاورز مشکل ایجاد کرده است.

*رعایت تناوب زراعی، اقدامی در جهت مبارزه با آفت و علف‎های هرز

فارس: یکی از مشکلات کشاورزان مبارزه با آفات و علف‎های هرز است در خصوص کشاورزی با روش بیولوژیک چه اتفاقاتی در استان رقم خورده است؟

سبزه: یکی از توصیه‎های اصلی و مهم ما به کشاورزان برای  مبارزه با آفات رعایت تناوب زراعی است یعنی زمینی که امسال کشاورز در آن کلزا کشت می‎کند سال بعد در آن گندم زراعت کند در این صورت عملکرد بهتری خواهد داشت در واقع تناوب زراعی علف‎های هرز را کنترل می‎کند مبارزه بیولوژیک هم سال‌هاست در حال انجام شدن است که به کمک کشاورز رفته و به صورت تلفیقی عمل می‎کند.

فارس: چند کارشناس پهنه در استان وجود دارد و آیا امکانات مناسبی در اختیارشان قرار میگیرد؟

سبزه: ۳۵۰ پهنه تولید در استان ایجاد کردیم و ۳۵۰ کارشناس در این‌پهنه‎ها توزیع شده است در واقع در هر سه روستا یک کارشناس پهنه و جود دارد و از نظر زمین ۳ هزار هکتار دیم یا یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین آبی به یک کارشناس یا مروج نیاز دارد.

از زمانی که طرح نظام نوین ترویج شروع شد ۴۵ مرکز جهاد که در استان پراکنده هستند امکانات در حد قابل قبولی عرضه می‎شود در حال حاضر کشاورزان به جایی رسیده‎اند که از امکانات خود برای حضور کارشناس در مزرعه استفاده می‎کنند چرا که کشاورزان به این نتیجه رسیده‎اند اگر مروجین در مزرعه حضور داشته باشند موجب کاهش هزینه‎ها خواهند شد به عنوان مثال یک بار سم‌پاشی کمتر به صلاحدید کارشناس هزینه قابل توجهی را از دوش کشاورز بر خواهد داشت.

کارشناسان پهنه در مکان خودشان مستقر هستند و کشاورزان براساس نیاز به کارشناس مراجعه می‎کنند و البته کارشناسان نیز به مزارع سرکشی دارند.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول