اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

درد بی‌تدبیری سخت‌تر از زخم زلزله سی‌سخت/ مسؤولانی که از حوادث عبرت نمی‌گیرند

آن چه که در روزهای نخست زلزله سی‌سخت مشاهده شد نوعی بی تدبیری و عدم پیش‌بینی چنین روزهای سختی بود هر چند که از گذشته سابقه چنین روزهای سخت و بحرانی وجود داشت و مسئولان باید از آن درس می‌گرفتند که چنین نشد.

درد بی‌تدبیری سخت‌تر از زخم زلزله سی‌سخت/ مسؤولانی که از حوادث عبرت نمی‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت روز 29 بهمن 99 هرگز از یاد و خاطر مردم شهر سی‌سخت بیرون نخواهد رفت چرا که زلزله ۵.۶ ریشتری شهر و دیار آن ها را که با خون دل و به سختی ایجاد کرده بودند به یکباره بر سرشان فرو ریخت.

بحران و حادثه غیر قابل پیش بینی است اما می‌توان در روزهای بحرانی با برنامه‌ریزی خوب و از قبل پیش بینی شده اجازه نداد تا صدمات روحی و روانی بیشتری به مردم آسیب‌دیده و بحران زده وارد شود.

مسؤولانی که از گذشته درس نمی‌گیرند

آن چه که در روزهای نخست زلزله سی‌سخت مشاهده شد نوعی بی تدبیری و عدم پیش‌بینی چنین روزهای سختی بود هر چند که از گذشته سابقه چنین روزهای سخت و بحرانی وجود داشت و مسئولان باید از آن درس می‌گرفتند که چنین نشد.

بااینحال در شهر زلزله‌زده سی‌سخت اکنون بعد از گذشت بیش از یک هفته تا حدودی آرامش به شهر بازگشته اما بسیاری از مردم همچنان از عملکرد برخی دستگاه‌ها و مسئولان گلایه ‌دارند.

فریاد مردم از سوء تدبیر و بی‌برنامگی

مردم معتقدند اگر مدیریت بحران در استان به خوبی عمل می‌کرد در این روزهای سرد و سخت زمستانی که خانه‌ای برای مردم باقی نمانده آسیب کمتری به روح و روان و جسم مردم وارد می‌شد.

آن‌ها از توزیع نادرست و غیرمنطقی اقلام به خصوص موارد و اجناس مورد نیاز و البته وسایل گرمایشی مثل چادر و پتو به شدت نگران و گلایه‌مند هستند.

برخی از مردم شهر سی‌سخت در گفت‌وگو خبرنگار ما اشاره به این که بیشتر مردم بعد از گذشت زلزله از چشم مسئولان پنهان مانده‌ این گونه اظهار می‌کردند که باید همه نقاط شهر مورد توجه قرار گیرد چرا که خدمات و امکانات به برخی نقاط و محله‌های شهر به خوبی نرسیده است.

درد بی‌تدبیری سخت‌تر از زخم زلزله

خانمی که معلوم بود از سر و رویش غم و اندوه می‌بارد و به آینده‌ای فکر می‌کند که تصور ساختن دوباره زندگی در قاب ذهنش دیگر جایی ندارد از آینده مبهم خود می‌گوید که چگونه باید دوباره خانه‌اش را بسازد و زندگی حداقلی را آغاز کند.

این زن ساکن خیابان طالقانی شهر سی‌سخت می‌گوید: اگر قرار باشد خدمات آینده مثل این چند روز گذشته باشد هیچ امیدی نباید به ادامه زندگی داشت چرا که در خدمات‌رسانی بسیار بی‌نظم و نامنظم عمل کردند آن‌ها که نیاز نداشتند ده برابر نیاز خود گرفتند و ما که نیازمند هستیم لوازم ضروری هنوز به دستمان نرسیده است.

 

مردم همچنین از جنس برخی اقلام مثل چادرها و پتوها که اصلا مناسب مناطق سردسیر نیستند گلایه دارند.

 متاسفانه در این چند روز برخی ندانم‌کاری‌ها و چند صدایی‌ها نیز موجب بروز نگرانی در میان مردم شد چرا که مردم شهر سی‌سخت نگران آینده و سرپناه خود هستند عده‌ای می‌گویند تنها 400 خانه در این شهر کاملا ویران شده و برخی دیگر آمارهای دیگری می‌دهند که همین روحیه مردم را خراب کرده است.

مردم: با تسهیلات 180 میلیونی چه می‌توان ساخت؟

با شنیدن خبر تعیین تسهیلات ساخت خانه‌ها که آن را تا 180 میلیون تومان اعلام کرده‌ا‌ند مردم بیشتر نگران شده‌ا‌ند و می‌گویند با این مبالغ حتی نمی‌توان 10 متر خانه ساخت چرا که با وضعیت قیمت‌ها و هزینه سنگین ساخت و ساخت در بدترین حالت یک خانه 100 متری را با 400 میلیون تومان هم نمی‌توان ساخت.

 

 

اما مردم به غیر از خانه‌هایی که خراب شده در زلزله شهر سی‌سخت بسیاری از لوازم خانگی از جمله تلویزیون‌ها و یخچال‌ها و سایر ملزومات ضروری زندگی را از دست داده‌‌اند که هزینه خرید دوباره آن‌ها از مبلغ 180 میلیون تومانی که برای ساخت منازل گرفته‌ا‌ند بسیار بیشتر است و همین موجب نگرانی بیشتر مردم سی‌سخت شده که چگونه و با کدام پول دوباره زندگی خود را به روز اول برگردانند.

آن چه که معلوم است همزمان با زلزله شهر سی‌سخت عملکرد برخی مسئولان زیر سوال رفته چرا که مردم در هر کوی و برزن و در هر جایی که دوربین‌ها حضور داشته و یا مسئولان کشوری آمد و رفت می‌کردند از دست مدیران کم‌کار فریاد می‌زدند.

کم‌کاری‌ها و قصورها به گونه‌ای بوده که مجلس شورای اسلامی هم به آن ورود پیدا کرده و رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: با آن‌هایی که در این حادثه قصور داشته‌ا‌ند برخورد خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران در خصوص زلزله سی‌سخت و قصورها

 

انتهای پیام/۸۲۰۰۹/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول