اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

عبور از کنکور ملاک سواد و توانایی علمی نیست/ اصرار خانواده‌ها برای دکتر و مهندس شدن دانش‌آموزان

آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه کنکور، آزمون ورود به دانشگاه‌ها است، گفت: متأسفانه بعضی از خانواده‌ها به محض گرفتن دیپلم، فرزندان خود را دکتر یا مهندس صدا می‌زنند که این مسأله از لحاظ روحی باعث ایجاد حفره‌های روحی و روانی در دانش‌آموزان شده و موجب می‌شود که جوانان با سرخوردگی وارد جامعه شوند.

عبور از کنکور ملاک سواد و توانایی علمی نیست/ اصرار خانواده‌ها برای دکتر و مهندس شدن دانش‌آموزان

گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس ـ لیلا قربانی اقدم: مجید ابهری آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در رابطه با آسیب‌های کنکور، اظهار کرد: کنکور یکی از خوان‌های ورود به دانشگاه است. از آ‌نجا که ورود به دانشگاه و اخذ مدرک تحصیلی در شرایط عادی بخش قابل توجهی از سرنوشت فرزندان ما را تأمین می‌کند؛ بنابراین آزمون ورودی به دانشگاه‌ها یا همان کنکور نقش مؤثری در تعیین و تبیین آینده و سرنوشت جوانان دارد. 

وی افزود: کنکور، آزمون آمادگی و ورود به دانشگاه‌هاست که بعضی از افراد و خانواده‌هایی که توانایی مالی بالایی دارند از دوره دبیرستان با زدن تست‌های مختلف و گرفتن آموزگاران خصوصی، خود را برای کنکور آماده می‌کنند تا به دانشگاه برسند. 

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر، جامعه گرفتار بیماری کرونا بوده و این بیماری تقریباً تمام فعالیت‌های گروهی و جمعی جامعه را از کار انداخته است باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی شود که نه جوانان از سرنوشت خود عقب بمانند و نه دچار مشکلات مختلف شوند.

ابهری اضافه کرد: در کنکور سه محور بسیار مهم و ضروری آمادگی ذهنی، سرعت انتقال و هماهنگی دست و فکر وجود دارد. بسیاری از فرزندان ما تسلط خوبی روی مطالب علمی و دروس خود دارند ولی متأسفانه هنگام انتقال مطالب دچار مشکل می‌شوند که این امر ناشی از استرس و اضطراب حضور در جلسه کنکور است که اتفاقاً این مسأله به عنوان یکی از موانع اصلی ورود به دانشگاه و پذیرش در دانشگاه به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال به دلیلی شیوع ویروس کرونا، دانش‌آ‌موزان اوقات خود را در خانه سپری می‌کنند و چندان اجازه خروج از خانه و ورود به جامعه را نداشتند متأسفانه امسال نمی‌توانند آمادگی‌های سال گذشته را داشته باشند؛ بنابراین نقش خانواده‌ها، آموزگاران، دبیران و مربیان در این زمینه پررنگ‌تر می‌شود، بنابراین از آنها درخواست می‌شود برای ایجاد آرامش ذهنی در کنکوری‌ها برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند که جوانان به دور از اضطراب و استرس بتوانند دانش‌ خود را روی کاغذ آورده و آزمون را سپری کنند. حتی آموزگاران و دبیران می‌‌توانند در آرامش خانواده‌ها نیز موثر باشند.

* تأثیر تصمیم‌گیری‌های مسؤولان در آرامش روان کنکوری‌ها

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی اضافه کرد: در صورتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها بتوانند به نوعی کنکور را به تعویق انداخته و اجازه دهند دانش‌آموزان بعد از پایان کرونا در آزمون ورود به دانشگاه شرکت کنند قطعاً کمک بزرگی به فرزندان کشور می‌شود. اما در همین صورت هم، باز عمر از دست رفته این جوانان به مدت یک سال و ورود دیرهنگام آنها به دانشگاه‌ها می‌تواند برای آ‌نها زیان‌هایی داشته باشد. 

ابهری ادامه داد: بنده به عنوان یک رفتارشناس به خانواده‌ها توصیه می‌کنم بدون ایجاد تنش روحی و ذهنی اجازه بدهند که دانش‌آموزان مسیر طبیعی و عادی را طی کنند، به عنوان مثال اگر این افراد وارد دانشگاه شده و مدرک تحصیلی گرفتند اشتغال کجاست، شغل کجاست؟ کار کجاست؟ آنها وارد جامعه شده و سرخوردگی دیگری پیدا می‌کنند که بیکاری با دارا بودن مدرک تحصیلی است. باید تمام این محورها در نظر گرفته شود تا بتوان برای آینده جوان‌ها برنامه‌ریزی منظم و مرتبی تدوین کرد.

* کنکور ملاک سواد دانش‌آموزان نیست

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی به آسیب‌هایی که کنکور برای داوطلبان و خانواده‌ها در پی دارد اشاره کرد و گفت: کنکور ملاک سواد دانش‌آموزان نیست؛ چرا که ممکن است در شب آزمون ورودی دانش‌آموزان و داوطلبان دچار مشکلات روحی، جسمی و بیماری شده باشند و نتوانند به طور مطلوب در صحنه آزمون حضور یابند و از آن عبور کنند.

* مافیای کنکور مانع حذف کنکور می شوند

ابهری اضافه کرد: مافیای کنکور در چاپ کتاب‌های به اصطلاح راهنما و تست‌های مختلف درآمد کلان میلیاردی برای خود ایجاد کرده‌اند و بیشتر موانع برداشتن کنکور همین مراکز چاپ کتاب و آ‌ماده‌سازی دانش‌آ‌موزان برای سپری کردن کنکور است. در بسیاری از کشورهای دنیا چنین چیزی اصلاً قابل قبول نیست که در یک روز دانش‌آموزان درس‌های گذشته را از دوران دبیرستان تا به حال را آزمون دهند و آماده شوند. 

* باید وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در طول دوران تحصیلی در دبیرستان مورد ارزیابی قرار گرفته شود

این  آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی افزود: در تمام دنیا پروسه تحصیلی در دوره متوسطه در نظر گرفته شده و آمادگی تحصیلی‌،‌ ذهنی و فکری دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گرفته و مبنای ورود آنها به دانشگاه می‌شود نه اینکه در یک روز، در یک ساعت معین تمام دانسته‌های دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد. پرواضح است که با اضطراب و استرسی که داوطلبان دارند آمادگی آنها قطعیت نداشته و حدود 60 درصد از دانش‌آموزان دچار اضطراب شده که چنین حالت رفتاری باعث عدم پذیرش آنها در دانشگاه‌ها می‌شود. 

وی گفت: باید وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در طول دوران تحصیلی در دبیرستان مورد ارزیابی قرار گرفته شود و ملاک و مبنای ورود به دانشگاه باشد نه اینکه مجموعه‌ای از دروس را در یک روز و ساعت محدود به صورت سوال‌های چهار جوابی و تستی مورد آزمون قرار دهند تا با عنایت به محورهای گفته شده اضطراب، استرس و ترس از مردود شدن در آزمون و عدم پذیرش آنها در دانشگاه‌ و شرمندگی از خانواده‌ها و اقوام باعث شود از نظر روحی و رفتاری بسیاری از داوطلبان با این تسلط کامل به موارد تحصیلی و درسی از سد کنکور موفق عبور نکنند.

ابهری یادآور شد: خانواده‌ها باید بدانند که ورود به کلاس کنکور ضرورتی برای عبور از خط کنکور نیست؛ بنابراین خانواده‌ها نباید به فرزندان خود فشارهای روحی و عصبی وارد کرده و محیطی آرام آماده کنند که دانش‌آموزان بتوانند با آرامش خاطر مشغول درس خواندن شوند؛ البته مشاوره با بعضی از اقوام و افرادی که از سد کنکور عبور کرده‌اند برای ایجاد تجربه در دانش‌آموزان می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد. 

وی افزود: مقایسه فرزندان با یکدیگر و سرکوفت و شماتت آنها برای عدم عبور از سد کنکور باعث می‌شود فرزندان دچار آسیب شوند. چرا بسیاری از خانواده‌های ایرانی فکر می‌کنند حتماً باید فرزند آنها دکتر یا مهندس شوند تا بتوانند در جامعه زندگی خود را اداره کنند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در شرایط حاضر بیکار بوده و قادر به یافتن شغلی برای خود نیستند؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که فشار بی‌هدف به فرزندان برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته‌‌هایی که مورد علاقه والدین است نه فرزندان.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول