اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نهاد وکالت و خلأ ارزیابی عملکرد/ باید در وارسی معضلات درون‌سازمانی از سایر نهادها جلوتر باشیم

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه استان اصفهان گفت: اگر جامعه وکالت بتواند هر ساله مهم‌ترین خلأها و چالش‌های این عرصه را منتشر و در پی رفع آن برآید، لزوم هرگونه اعمال حاکمیت ضروری خارجی را منتفی خواهد کرد؛ نهاد وکالت باید در وارسی معضلات درون‌سازمانی خود یک گام از سایر نهادها جلوتر باشد.

نهاد وکالت و خلأ ارزیابی عملکرد/ باید در وارسی معضلات درون‌سازمانی از سایر نهادها جلوتر باشیم

نرگس صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به نام‌گذاری هفتم ۷ اسفند به نام «روز وکیل‌مدافع» اظهار کرد: این نامگذاری فرصتی است تا چالش‌ها، فرصت‌ها و خلأهای نهاد وکالت را بازبینی و بررسی کنیم، محاسبه کنیم ما وکلا در یک سال گذشته برای اعتلای نهاد وکالت چه کرده‌ایم، آیا مردم به عنوان شایسته‌ترین داوران عملکرد وکلا به ما نمره قبولی می‌دهند یا خیر، آیا وکلا توانسته‌اند همگام با تحولات عمده در عملکرد قوه قضائیه در درون خود تغییری را رقم بزنند و تحولی ایجاد کنند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه استان اصفهان افزود: پاسخ به این سؤال‌ها، نیازمند کنکاشی عمیق در رخدادهایی است که تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم؛ سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای چنین ارزیابی‌های عمیقی دارای زیرساخت‌های فنی و تخصصی هستند تا در دوره‌های متناوب بر اساس آمار و اطلاعات دقیق گزارش عملکرد خود را بررسی کنند؛ موضوعی که در ساختار نهاد وکالت در کشور ما وجود ندارد.

این مدرس دانشگاه، با تأکید بر اینکه ارتقا و اصلاح عملکرد جامعه وکالت و همچنین شناسایی معضلات و دغدغه‌های به حق وکلا تاکنون فاقد یک مکانیسم دقیق پایش و بررسی بوده، تصریح کرد: اگر این معضل حل نشود جامعه وکالت به عنوان یک بال فرشته عدالت در رسیدن به اهداف عالیه خود ناکام خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: اگر معتقدیم استقلال نهاد وکالت مهم‌ترین رکن فعالیت وکلا است پس پیش از آن‌که سایر نهادها و دستگاه‌ها برای اصلاح و افزایش بهره‌وری در جامعه وکالت دست‌ به‌ کار شوند باید به فکر حل این چالش باشیم.

صلواتی ادامه داد: زمانی که جامعه وکالت بتواند هر ساله با استناد به آمار و اطلاعات دقیق و بازخورد مراجعان خود مهم‌ترین خلأها و چالش‌های این عرصه را منتشر و در پی رفع آن برآید، بدون شک لزوم هرگونه اعمال حاکمیت ضروری خارجی را منتفی خواهد کرد؛ به عبارتی دیگر نهاد وکالت باید در وارسی معضلات درون‌سازمانی خود یک گام از سایر نهادها جلوتر باشد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه استان اصفهان ادامه داد: اگر امروز در شرایطی هستیم که کمتر از ۲۰ درصد پرونده‌های جاری در دستگاه قضایی از حضور وکیل بهره‌مند می‌شوند؛ چه کسی از خود وکلا سزاوارتر از آن است که این موضوع را بررسی و علت‌یابی کند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای عدالت لازم است همه آحاد جامعه هنگام رجوع به دستگاه قضا وکیلی خبره در مسائل حقوقی و کیفری در اختیار داشته باشند، اظهار داشت: این امر جز با اجرایی شدن بیمه خدمات حقوقی میسر نمی‌شود و چه کسی جز وکلا می‌تواند طرحی دقیق و کارشناسی شده در این زمینه تدوین کند.

صلواتی تأکید کرد: چرا وقتی شرکت‌های ملی و فراملی در هنگام تنظیم قراردادهای مهم از مشاوره وکلا بهره‌مند می‌شوند؛ بزرگ‌ترین جامعه حقوقی کشور از مشاوره سایر متخصصان برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در کار خود بهره‌مند نمی‌شود.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه استان اصفهان با تأکید بر ضرورت ایجاد یک مرکز آمار و پردازش داده و اطلاعات درون‌سازمانی در جامعه وکالت، گفت: باید در پایان هر سال گزارش‌های مختلف، تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های گسترده از وضعیت نهاد وکالت منتشر کرده و نسبت به آنچه بر ما می‌گذرد اطلاع دقیق حاصل کنیم؛ فکر می‌کنم سال‌هاست که دوران مناقشات سطح پایین در عرصه وکالت به پایان رسیده و زمان آن رسیده است که به چالش‌های بزرگ‌تری بپردازیم؛ اعتلای نهاد وکالت با تخریب همکاران دیگرمان نه‌ تنها تحقق پیدا نمی‌کند بلکه دچار افول نیز خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این باورم که مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، به عنوان تنها نهاد ملی ارائه‌کننده کلیه خدمات حقوقی و کارشناسی در گستره کشور عزیزمان ایران؛ در ادامه تحولات روزافزون و چشمگیری که آغاز کرده است باید پرچم‌دار این حرکت عظیم و زیرساختی باشد و مطمئن هستم با تلاش‌های همکاران ارجمندم این مهم تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول