اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

جهانگیری: روزها و ماه‌های امیدوار کننده در پیش است/ تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تا آخر هفته آینده

معاون اول رئیس جمهور گفت: فکر می‌کنم حداکثر تا آخر هفته آینده بتوانیم لایحه رتبه‌بندی معلمان را در دولت نهایی کنیم و به عنوان مطالبه به حق معلمان و فرهنگیان به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

جهانگیری: روزها و ماه‌های امیدوار کننده در پیش است/ تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تا آخر هفته آینده

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور که با هدف تکریم از 1000 خیر مدرسه ساز برگزار شد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: همچنان یکی از متداول‌ترین، مقبول‌ترین و مشروع‌ترین امور خیرخواهانه و نیکوکارانه که در کشور انجام می‌شود، اقدام به مدرسه‌سازی است که کمک بزرگی به آموزش و پرورش می‌کند زیرا مدرسه به عنوان کانونی که فرزندان کشور در اینجا شروع به تحصیل و اجتماعی شدن می‌کنند، است و آینده کشور در همین مدارس رقم می‌خورد؛ کانون‌های اصلی توسعه، مدارس کشور هستند و حتما برای پیشبرد عدالت خصوصا عدالت آموزشی و تقویت کننده روح تعاون، همبستگی و اعتماد بین مردم محسوب می‌شوند؛ از طرف دیگر مدارس، سرمایه عظیمی برای آینده جامعه و توسعه انسانی کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی، عدالت است، گفت: در آستانه میلاد امیرالمومنین (ع) هستیم که امام عدل و شهید راه عدالت است. جزو افتخارات زندگی همه ما این است که اگر خداوند به ما توفیق دهد، قدمی در راه استقرار عدالت برداریم؛ در بین جنبه های مختلف عدالت حتما عدالت آموزشی، از مهم‌ترین جنبه هایی است که همه باید به دنبالش باشیم؛ گاهی اوقات وقتی انسان صحنه‌هایی از مناطق محروم را می‌بیند که به هر دلیلی نتوانستند توسعه پیدا کنند، دردآور و نگران کننده است، ولی هیچ کدام به اندازه اینکه فرزندان عزیز ما در آن مناطق از امکانات مناسبی برای آموزش و تحصیل برخوردار نیستند، دردآورتر نیست.

جهانگیری اضافه کرد: آن کسانی که نهایتا می‌توانند همت کنند و به صحنه بیایند و کمک کنند و محرومیت از چهره آن مناطق بزدایند، فرزندان عزیز خود آن مناطق خواهند بود؛ درست است که باید دولت، خیرین و دیگران کمک کنند. کاری که همه ما باید انجام دهیم این است که امکان تحصیل و آموزش برای این فرزندان فراهم کنیم تا انسان‌هایی شوند که بتوانند این مسیر را دنبال کنند و هیچ چیز برای مردم بر اساس مطالعات اجتماعی انجام گرفته، به اندازه استقرار عدالت و رفع تبعیض مهم نیست. مردم و کشور هم به دنبال این هستند که ببینند در گوشه و کنار کشورشان استقرار عدالت برقرار است.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: در شرایط ویژه‌ای در مقطعی که با هم صحبت می‌کنیم، هستیم. از یک طرف با تحریم‌ها روبرو هستیم و از یک طرف با ویروس کرونا مواجهیم؛ کرونا تمام جنبه‌های مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است؛ اوایل می‌گفتند در دوران پساکرونا، با یک دوران کاملا متفاوتی روبرو خواهیم شد. کسی تصور نمی‌کرد که این بیماری بتواند آنقدر خسارت مالی و جانی بزند و همه بخش‌های زندگی را تحت تأثیر قرار داده است و در برخی بخش‌ها، اثرش نگران‌کننده شده است.

وی افزود: همه می‌دانیم که آموزش هیچوقت تعطیل بردار نیست و نمی‌شود تعطیل کرد؛ همه ما می‌دانیم که آموزش حضوری و حضور معلم در مدرسه ده‌ها امتیاز دارد و یکی از آن، کاری است که معلم برای آموزش می‌تواند انجام دهد که ما دنبال جایگزین هستیم اما زندگی اجتماعی در مدرسه شکل می‌گیرد و رفتارهای خیلی از بچه‌ها در مدرسه تعیین کننده می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه سال گذشته همین زمان‌ها بود که در ستاد کرونا تصمیم گرفته شد مدارس تعطیل شود، ادامه داد: آموزش و پرورش کار بزرگی کرد و شبکه شاد را ‌راه‌اندازی کرد و صدا و سیما هم کمک کرد و سعی شد به صورت مجازی جریان آموزش کشور هم در مدارس و دانشگاه ها تعطیل نشود ولی حتماً یک شوک وارد شد و باید راهکارهایی دوستان عزیزمان در آموزش و پرورش و در دانشگاه‌ها بیندیشند تا اگر آثار عقب ماندگی داریم، جبران کنیم.

وی افزود: آن چیزی که در حال حاضر خیلی مهم است این بوده که آموزش و پرورش، شبکه شاد را راه انداخت و کار بسیار بزرگی بود و در خور تقدیر است و دوستان فنی در وزارت ارتباطات و در بخش های مختلف کمک کردند که این شبکه داخلی راه اندازی شود و چندین میلیون دانش آموز بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر یکی از دغدغه هایی که وجود دارد این است که خیلی از فرزندان ما در اقصی نقاط کشور به موبایل‌های هوشمند، تبلت و سایر وسایل که برای آموزش مجازی نیاز است، دسترسی ندارند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش اخیراً یک اقدامی را شروع کرده است که طرح آجر به آجر است و همه مردم را دعوت به مدرسه سازی کرده است تا هر کسی در حد توان خودش در ساخت مدرسه نقش داشته باشد و حتما در مقطع فعلی یکی از واجب ترین کارهایی که باید هم دولت و هم خیرین در آن کمک کنند و هم آحاد مردم کمک کنند این است که فرزندان عزیزی ملت در گوشه و کنار کشور از این ابزارها محروم نباشند و آموزش و پرورش برای آن دسته از دانش آموزانی که نتوانستند به این ابزارها دسترسی پیدا کنند راهکارهایی را پیدا کند.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه معلمان دلسوزی در اقصی نقاط کشور هستند که کارهای ماندگاری در یک سال انجام دادند؛ آن خانم معلمی که از روی تخت بیمارستان آموزش کلاس خود را سعی کرد انجام دهدو  آن معلمی که راه افتاد و روستا به روستا بچه های کلاس خودش را جمع کرد  تا در خانه با آنها کار کند و آنها از تحصیل عقب نیفتند؛ دست این معلمان را باید بوسید و از آنها تشکر کرد. آموزش و پرورش حتما برای این مسأله فکر می‌کند و کمک می‌کند که ان‌شاءالله یک راهکاری پیدا شود تا دانش آموزان بی بضاعتی که نیاز به کمک دارند از آنها حمایت شود تا دسترسی به آموزش داشته باشند.

وی افزود: یاد مرحوم آقای حافظی را گرامی می داریم واقعاً در عمر خودشان در این بخش کار ماندگاری انجام دادند یکی از توفیقات بنده، ارادتی بود که به ایشان داشتم؛ تقریباً در هر جلسه‌ای که ایشان دعوت می‌کرد سعی می‌کردم هر برنامه‌ای که داشتم کنسل کنم و در برنامه ایشان حضور پیدا کنم؛ وقتی خدا به یک انسانی توفیق می‌دهد که این همه از خودش خدمات بگذارد؛ همین امروز از هزاران خیّر تجلیل می‌شود که از دارایی که دارند و گذشتند و در خدمت آموزش و پرورش قرار دادند تا در خدمت بهترین کار کشور باشد.

* هنوز بعد از یکسال امکان واردات تجهیزات پزشکی فراهم نشده است

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مادر مقطعی با ۶ قدرت بزرگ دنیا توافق کردیم و برجام به امضا رسید؛ به توافق رسیدیم و تحریم ها لغو شد و کشورمان در یک مسیری بر اساس توافق بین المللی قرار گرفت اما آمریکایی‌ها کار غیر عقلایی، غیرمنطقی، ضد انسانی و حقوق بین الملل کردند و آمدند یک طرفه از این توافق خارج شدند و شروع به فشار آوردن کردند؛ نه بر دولت ایران البته بر دولت ایران فشار بود اما هدفشان فشار بر ملت ایران بود. سعی کردند تمام زندگی مردم ایران را در کنترل خودشان درآوردند و تحت فشار خودشان قرار دهند که به قول خودشان، درد بر ملت ایران وارد شود.

وی افزود: روی داروی ما تحریم گذاشتند به ظاهر در تبلیغات گفتند که دارو در تحریم نیست اما ما برای خرید تجهیزات پزشکی ۷۰ میلیون دلار با سازمان بهداشت جهانی مذاکره و توافق کردیم که تجهیزات پزشکی وارد کنیم ولی بعد از یکسال هنوز امکان واردات آن تجهیزات پزشکی فراهم نشده است؛ در مورد کالاهای اساسی نیز همین گونه شده است و فشارتان به آب، نان و زندگی مردم بود.

جهانگیری ادامه داد: روی مواد اولیه کارخانجات فشار گذاشتند که مواد اولیه نرسد و کارخانه‌ها تعطیل شود  تا کارگرها بیکار شوند و هدفشان این بود که مردم را در اثر این فشارها به به خیابان بکشانند و عرصه را بر حکومت و نظام تنگ کنند که یا تسلیم کنند و یا به فروپاشی بکشانند.

وی تصریح کرد: آن چیزی که باعث شد آمریکایی‌ها در این هدف‌شان شکست بخورند، ایستادگی ملت ایران بود؛ فکر می‌کنم همکاری مردم ایران در شکسته شدن فشار حداکثری آمریکا یک سند بزرگ تاریخی است و در تاریخ جهان خواهد ماند و علاوه بر این، مردم ایران نشان دادند تمدن، تاریخ و فرهنگشان، یک مردم مقاوم و تاریخ ساز هستند که همواره از دل سختی‌ها، سر بیرون آورده اند و این کشور را با عظمت نگه داشتند و امروز مقامات درجه یک خود آمریکا می گویند فشار حداکثری در مقابل ایران بیشتر با شکست مواجه شد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: الان هم برای ادامه کار تا زمانی که آمریکایی‌ها دست از لجاجت و کینه‌توزی بر علیه ملت ایران بر ندارند و تا زمانی که کارهای ناحقی که بر علیه ملت  وضع کردند  را بر نداشتند، ما باید بر مبنای عقل و منطق و رفتاری مورد قبول مردم اقدام کنیم.

وی با اشاره به تصویب قانونی برای مقابله با اقدامات آمریکا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در دولت در آن مقطع نظرات خود را مکتوب به مجلس و شورای نگهبان اعلام کردیم اما پس از تایید قانون، ما پذیرفتیم که قانون را باید اجرا کنیم اما قانون را به روشی اجرا کردیم که آمریکا نتواند فشار خود را به ایران افزایش دهد. جهانیان از نحوه برخورد ما در اجرای این قانون شوکه شدند. ما با آژانس انرژی اتمی توافق کردیم و الان توپ در زمین آنهاست.

جهانگیری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما آنها فکر می کردند که ما جلو نظارت را می گیریم تا به این سمت برویم ولی ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم.

وی گفت: احساس می‌کنم روزها و ماه های امیدوار کننده در پیش است. کشورهایی که منابع ما را مسدود کرده اند مثل کره و ژاپن اعلام می کنند منابع شما را آزاد می کنیم. امیدوارم دوران سختی و تلخی برای ملت ما به زودی تمام شود.

 معاون اول رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: قرار بود رتبه بندی تا آخر بهمن ماه تصویب کنیم خوشبختانه در کمیسیون با حضور سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش توافقات را انجام دادند و در حال حاضر در دستور کار دولت است و فکر می‌کنم حداکثر تا آخر هفته آینده بتوانیم در دولت نهایی کنیم و لایحه رتبه بندی را به عنوان مطالبه به حق معلمان و فرهنگیان عزیز به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول