اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

از فروش 417 میلیارد تومانی محصولات دانش‌بنیان گلستان تا خودکفایی در تولید داروی سرطان

رشد 10 برابری تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد 300 شغل، فروش 417 میلیارد تومان محصول دانش‌بنیان، 530 هزار دلار صادارت، خودکفایی در تولید داروهای سرطانی، تبدیل گلستان به قطب تولید مواد ضدعفونی از جمله خبرهای خوشی است که با تکیه بر توان تخصصی و دانش بومی محقق شده است.

از فروش 417 میلیارد تومانی محصولات دانش‌بنیان گلستان تا خودکفایی در تولید داروی سرطان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، باور ما می‌توانیم را باید از درون خبرهای خوشی واکاوی کرد که نفع آن در بطن جامعه جاری می‌شود، محصولاتی که تولید آن شاید نیاز بخشی از مردم را برآورده کند اما در عمل نشان می‌دهد با تکیه بر توان تخصصی و دانش بومی می‌توان کاری کارستان کرد و سایه تحریم‌ها را به همت جوانان تحصیلکرده زدود و راه‌حل جدیدی برای پویایی هر چه بیشتر پیدا کرد، موفقیت‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان در سال جهش تولید رقم زدند از زبان «مهدی غفاری» رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان جالب و شنیدنی است.     

* راه‌اندازی کارخانه نوآوری در گرگان و گنبدکاووس

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان گفت: از سال گذشته تغییرات عمده‌ای در پارک علم و فناوری استان گلستان ایجاد شده است، دفتر پارک به مرکز استان انتقال پیدا کرد، مسئله‌ای که مدیران قبلی پیگیری‌های زیادی برای آن انجام دادند، تامین زیرساخت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها همچنین تامین مالی آن‌ها از مهمترین جنبه‌های موفقیت پارک علم و فناوری استان گلستان است.

مهدی غفاری با اشاره به رشد فضای قابل استفاده در پارک علم و فناوری استان تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۶ هزار و ۴۰۰ متر فضای بهره‌برداری در پارک علم و فناوری وجود دارد این در حالی است که حدود یک‌هزار و ۶۰۰ متر فضای قابل استفاده در پارک داشتیم.

وی افزود: دو پروژه بزرگ به ظرفیت پارک علم و فناوری استان اضافه خواهد شد، کارخانه نوآوری گرگان با حدود ۱۲ هزار متر فضا و کارخانه نوآوری گنبدکاووس با حدود یک‌هزار و ۲۰۰ متر فضا از جمله آن است و می‌توان گفت نزدیک به ۲۰ هزار متر فضا در پارک خواهیم داشت که فضای بسیار مناسبی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها است.

* اختصاص تسهیلات ۳ میلیاردی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان/ محصولات دانش‌بنیان گلستان ۴۱۷ میلیارد تومان فروش رفت

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان با اشاره به افزایش تسهیلات حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز کرد: تسهیلات حمایتی پارک علم و فناوری نسبت به انتهای سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۰ برابر شده است، به طوری که در سال جاری بیش از ۳ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی مصوب تا این لحظه به استان گلستان اختصاص یافت که نشان می‌دهد جهش خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است.

غفاری در خصوص ظرفیت پارک‌های علم و فناوری در توسعه اشتغالزایی گفت: به تناسب اقداماتی که انجام‌ شده میزان اشتغالزایی افزایش پیدا کرده است، اشتغال پارک علم و فناوری استان گلستان سالانه حدود ۵۰ نفر بوده است که این عدد در سال ۱۳۹۹ به عدد ۳۰۰ نفر رسیده است، تاکنون ۲۸۹ اشتغال در سامانه رصد ثبت شده است.

وی فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استان گلستان را قابل‌توجه خواند و افزود: واحدهای فناور و شرکت‌های پارکی در استان گلستان بیش از ۴۱۷ میلیارد تومان فروش محصول داشتند و در سال ۱۳۹۹بیش از ۵۳۰ هزار دلار صادرات انجام دادند که عدد قابل‌توجهی است که اکثر محصولات به کشورهای آسیای میانه، عراق و ... صادرات می‌شود.

* فعالیت ۱۴۳ واحد فناور در گلستان

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان از فعالیت ۱۴۳ واحد فناور در استان خبر داد و گفت: شبکه‌سازی گسترده‌ای در سطح استان شکل گرفته و در حال تکمیل شدن است.

غفاری بیان کرد: در حال حاضر مرکز رشد تمام دانشگاه‌های اصلی استان از جمله دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه گلستان، دانشگاه گنبدکاووس و دانشگاه پیام‌نور به‌صورت مشترک با پارک علم و فناوری استان شده است و تمام این اکوسیستم زیر نظر پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها به دنبال گسترش مراکز رشد هستیم، گفت: به جز گرگان؛ در گنبدکاووس، علی‌آبادکتول، بندرترکمن دفاتر ما فعال است و درحال جذب و پذیرش هستند.

* خودکفایی در تولید داروی سرطان با جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان گلستان

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان افزود: همچنین همکاری‌های مشترکی با دانشگاه آزاد اسلامی شروع کردیم که می‌تواند خیلی تعیین‌کننده باشد.

غفاری در خصوص طرح‌های شاخص پارک علم و فناوری استان گلستان گفت: در عرصه دارو تنها شرکت «بیوتک» که خارج از تهران فعالیت می‌کند استان گلستان است، شرکت دانش‌بنیان استان موفق شد داروهای مربوط به درمان سرطان را تولید و کشور را در این زمینه به خودکفایی برساند.

وی بیان کرد: محصول مهم دیگری که در پارک علم و فناوری استان گلستان تولید می‌شود تجهیزات مورد نیاز شبکه انتقال خون کشور و اخیراً در زمینه واکسن کرونا است، این تجهیزات شامل یخچال‌های مخصوص و تجهیزات مورد نیاز آماده‌سازی نمونه بود که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان گلستان در حال تولید دارد.

به گفته غفاری؛ دو شرکت دانش‌بنیان استان گلستان قطعات مهندسی مورد نیاز واحدهای فنی مهندسی کشور را با تکنولوژی بالا تامین می‌کنند.

* تولید گونه‌های جدید «پالونیا» و «صنوبر» برای توسعه زارعت چوب

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان با اشاره به فعالیت‌های فناورانه در بخش کشاورزی بیان کرد: در زمینه تولید بذر و نهال‌های خاص توسط شرکت‌های دانش‌بنیان پارک اقدامات خوبی انجام شده و در حال انجام است که می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

غفاری ادامه داد: ما در زمینه زراعت چوب شرکت‌هایی داریم که تولیدکننده «پالونیا» و شرکت دیگری تولید نوع جدیدی از «صنوبر» که کاملاً بومی است انجام می‌دهند این موارد توسط محقق ایجاد شده و می‌تواند به توسعه زراعت چوب بسیار کمک کند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که «صنوبر» گونه سریع‌الرشد و مقاوم به شوری است در زمین‌های آققلا و مراوه‌تپه به خوبی رشد می‌کند، این‌ها برخی از دستاوردهای واحدهای فناور در پارک علم و فناوری استان گلستان است.

* گلستان ۳۰ درصد مواد ضد عفونی‌کننده کشور را تامین می‌کند/ کمبود زمین برای واگذاری به شرکت‌های دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان در خصوص دستاوردهای دانش‌بنیان در زمینه مقابله با کرونا گفت: استان گلستان در تولید مواد ضدعفونی، دستگاه ضدعفونی و ماسک یکی از قطب‌های کشور است، ۳۰ درصد نیاز بیمارستان‌های کشور در زمینه تولید مواد ضد عفونی‌کننده را استان گلستان تامین می‌کند.

غفاری با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین تجهیزات ضدعفونی کشور در گلستان است، افزود: شرکت شتابگران فناوری در این راستا فعالیت دارند، در زمینه ماسک علاوه بر تولید انواع ماسک معمولی که در سراسر کشور تولید می‌شود گلستان جزو استان‌هایی است که در تولید ماسک N۹۵ و N۹۹ فعالیت دارد.

وی در خصوص مهمترین چالش‌های پیش‌روی پارک علم و فناوری استان گلستان از کمبود زمین برای واگذاری به شرکت‌های دانش بنیان برای تولید خبر داد و گفت: حدود ۶.۶ هکتار زمین قابل واگذاری وجود دارد که حداقل باید به ۱۵ هکتار زمین افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/83001/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول