اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گلستان چشم‌انتظار حل مشکل نیروگاه علی‌آبادکتول و خلیج گرگان در سفر معاون اول رئیس جمهور

حل مشکل اعتباری نیروگاه علی‌آبادکتول و اختصاص ردیف اعتباری در بازه پنج ساله برای نجات خلیج گرگان مهمترین مطالبه‌ گلستانی‌ها از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که قرار است با اتفاق برخی از وزرای دولت هفته آینده به این استان سفر کنند، است.

گلستان چشم‌انتظار حل مشکل نیروگاه علی‌آبادکتول و خلیج گرگان در سفر معاون اول رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان استانی پیشرو در امنیت غذایی کشور شناخته شده است استانی با تولید بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی دارای نقش بی‌بدیل در اقتصاد مقاومتی است.

کسب رتبه‌های برتر در تولید گندم، کلزا، مرغ، تخم‌مرغ و ... در کشور بیانگر این جایگاه مهم و حساس است که شاید داشتن چنین منطقه‌ای برای بسیاری از کشورها با ویژگی‌های خاص آب و هوایی در سرزمینی آرزوی دست‌نیافتنی به شمار می‌رود.

* تحقق بسیاری از اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ غذایی به تنهایی از عهده‌ی استان گلستان ۲۰ هزار کیلومتر مربعی

شاید سخنی به گزاف نباشد که تحقق بسیاری از اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ غذایی و امنیت آن خود به تنهایی از عهده‌ی این استان ۲۰ هزار کیلومتر مربعی بر آید.

رویکرد جدید سرمایه‌گذاران به گلستان جزء پی بردن به ویژگی‌های خاص آن نیست و مشاهده می‌شود رغبت به سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته به آن حاصل این شناخت است، این شناخت برای هر طرف بازی برد - برد را به همراه خواهد داشت برای سرمایه‌گذاران دستیابی به سطوح بالای ارزش افزوده و برای گلستانی‌ها اشتغال پایدار، درآمد مستمر و رفاه اجتماعی و برای حاکمیت خودکفائی در مهمترین حوزه یعنی امنیت غذایی و نه تنها قطع وابستگی به خارج بلکه حضور در بازارهای خارجی، موفقیت‌ سال‌های اخیر در صادرات محصولات و پروتئین گواه این ادعا است.

*‌ دولت به تامین زیرساخت‌های آب و انرژی در استان‌ها برای تحقق آرزو سرمایه‌گذاران برای یک تولید مطمئن توجه کند/ اختصاص خط اعتباری جدید برای توسعه نیروگاه برق‌ علی‌آبادکتول به 1450 مگاوات

اما وظیفه‌ای که می‌توان برای دولت تعریف کرد توجه به زیرساخت‌های آب و انرژی است بر این باور هستیم تلفیق این زیرساخت‌ها با سرمایه‌گذاری و تکنولوژی روز آرزوها را با سطوح مطمئن تولید محقق خواهد کرد.

یکی از این زیرساخت‌های حیاتی نیروگاه علی‌آبادکتول با تولید حدود 1000 مگاوات برق در سال است که با اجرای طرح سیکل ترکیبی آن، تولید برق به حدود یک‌هزار و 450 مگاوات در سال خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری که توسط بخش غیردولتی به انجام خواهد رسید که با توجه به نظام تعرفه‌گذاری و قیمتی فعلی توجیهات مالی خود را در قالب جداول اعداد از دست می‌دهد حال آن که هر کارشناس بودجه‌ای قطعا به وجود و اجرای آن با توجه به نیازمندی منطقه و سرمایه‌گذاری آن صحه خواهد گذاشت و راهی جز  حمایت و حضور قدرتمند دولت در ایجاد تعادل فی‌مابین هزینه‌ها و درآمد طرح نمی‌توان متصور شد.

*  ضرورت احیای و علاج‌بخشی خلیج گرگان که حدود یک چهارم مساحت خود را از دست داده/ حداکثر تا پنج سال اندی چیزی از خلیج گرگان باقی نخواهد ماند

با توجه به حضور جهانگیری در استان و موافقت بسیاری از مقامات ملی نظیر رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نیرو و ... با اجرای این طرح امید می‌رود انتظارات به پایان رسیده و شاهد برداشتن گام‌های مهم در اجرای آن باشیم تا از این طریق گلستان علاوه بر تامین نیازهای انرژی خود در تولید و صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی به عنوان استانی صادرکننده انرژی شود.

موضوع دیگر استان احیای و علاج‌بخشی خلیج گرگان است خلیجی که استخر طبیعی خزر نام دارد و این سال‌ها دارای احوالی ناخوش است حدود یک چهارم مساحت خود را از دست داده و حداکثر تا پنج سال اندی چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

* مشکل زیست‌محیطی خلیج گرگان در کوتاه‌مدت مربوط به ۶ شهرستان مازندران و گلستان در بلند‌مدت مربوط به حداقل ۳ استان خواهد بود/ مرگ خلیج گرگان خسران مالی حداقلی یک‌هزار میلیارد تومانی در سال برای مردم منطقه

مهم آن است که با از دست دادن آن مهمترین زیستگاه ماهیان خاویاری در دنیا از دست خواهد رفت، ویژگی‌ خاص خزر برای جمهوری اسلامی که وجود همین خلیج است، دیگر وجود نخواهد داشت.

معضل خلیج گرگان تنها موضوع یک استان نیست، مشکل زیست‌محیطی خلیج گرگان در کوتاه‌مدت مربوط به ۶ شهرستان استان‌های مازندران و گلستان در بلند‌مدت مربوط به حداقل سه استان خواهد بود.

براساس برآوردهای کارشناسی از بین رفتن خلیج گرگان خسران مالی حداقلی یک‌هزار میلیارد تومانی را در سال برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت و بسیاری از طرح‌های نوین شیلاتی در منطقه ابتر خواهد ماند.

بسیاری از کارشناسان بر این موضوع متفق‌القول هستند که اهمیت خلیج گرگان از حیث اقتصادی از دریای ارومیه کمتر نبوده و نگاهی تیزبینانه حتی بیشتر نیز است.

* از دست دادن خلیج گرگان دست و پنجه نرم کردن حداقل ۴۰ هزار خانوار در حاشیه آن با فقر مطلق و برخاستن غبارهای نمکی و از دست دادن زمین‌های مرغوب غرب گلستان و شرق مازندران است

از دست دادن خلیج گرگان برابر است با از دست دادن ملاحظات زیست محیطی در جزیره میانکاله و دست و پنجه نرم کردن حداقل ۴۰ هزار خانوار در حاشیه آن با فقر مطلق و برخاستن غبارهای نمکی و از دست دادن زمین‌های مرغوب غرب گلستان و شرق مازندران، برای خلیج گرگان باید از طریق تعریف منابع پایدار اعتباری چاره اندیشید و باید نگاه ملی به احیای و علاج‌بخشی آن متمرکز شود.

گلستان می‌تواند استان تولیدمحور در محصولات کشاورزی باشد به شرطی که به نیازهای زیرساختی آن در تولید و افزایش توان سرزمینی آن نیز در حد جایگاه  تولید آن اهمیت قائل شد.

در آستانه سال جدید و ورود به سال ۱۴۰۰ و با توجه به مسوولیت جهانگیری در کارگروه احیای تالاب‌های کشور و همچنین رئیس کمیته ملی احیای خلیج گرگان همان‌گونه که دولت با تزریق اعتبارات ویژه و ملی و انجام مطالعات دقیق و گسترده زمینه نجات دریاچه ارومیه را فراهم کردند، گلستانی‌ها نیز از معاون اول رئیس جمهور درخواست دارند در سالی که کرونا خسارات زیادی به بخش‌های مختلف جامعه وارد کرده است دستور ویژه‌ای برای گنجاندن ردیف اعتباری اختصاصی در بودجه سال آینده در یک بازده زمانی پنج ساله برای نجات خلیج گرگان صادر کنند تا عیدی برای مردم این استان در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ باشد.

انتهای پیام/۲۳۰۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول