اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

کدام شرکت‌های دانش بنیان خوزستان از خروج ارز جلوگیری کردند؟

علاوه بر 10 شرکت برتر دانش بنیان خوزستان بخش زیادی از شرکت‌های زیر نظر پارک علم و فناوری استان به دلیل برخورداری از دانش و فناوری پیشرفته به واسطه خودکفایی در تولید محصولات خود از خروج ارز از کشور جلوگیری کردند.

کدام شرکت‌های دانش بنیان خوزستان از خروج ارز جلوگیری کردند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پارک علم و فناوری خوزستان به عنوان متولی اصلی حمایت از فناوری در استان خوزستان، فعالیت رسمی خود را از خرداد سال ۸۸ با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان پارک علم و فناوری خوزستان و زیر مجموعه دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز کرد اما در سال ۹۰ از دانشگاه شهید چمران اهواز مجزا و به عنوان بالاترین نهاد حمایت از توسعه فناوری  به  فعالیت خود ادامه داد.

در حال حاضر حدود ۲۴۰ فناور فعال هستند که از میان این ۲۴۰ شرکت تعداد ۴۰ شرکت دانش بنیان هستند البته آمار شرکت‌های دانش بنیان خوزستان ۸۰ شرکت است اما تنها ۵۰ درصد آن‌ها به عضویت پارک درآمده‌اند.

در این گزارش قدرت‌ اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان خوزستان از لحاظ اینکه تا چه میزان موفق شده‌اند از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند  و کشور را در تولید محصول خود در چه حدی به خودکفایی رسانده‌اند بررسی می‌شود.

خروج ارز از کشور به منابع ارزی ما آسیب می‌رساند

ایرج کاظمی پور مدیر کل پارک‌های علم و فناوری خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: با توجه به صنعتی بودن استان شرکت‌های دانش بنیان به لحاظ فنی در وسعت بزرگی فعالیت می‌کنند و محصولات آن‌ها در سطح ملی و  بین المللی  قابل عرضه است و نمونه خارجی محصولات برخی از آن‌ها یا وجود نداره یا بسیار کم است.

وی افزود: یکی از این نمونه‌ها دستگاه ای ام آی که لوله‌های انتقال آب، گاز و نفت را با آن تست می‌کنند. این یک تست  غیر مخرب است و بدون اینکه به لوله آسیبی برساند خوردگی‌هایی داخلی و بیرونی لوله را آزمایش می‌کند.

مدیر کل پارک‌های علم و فناوری خوزستان گفت: این محصول در کشورهای آمریکا و انگلستان تولید و ایران سومین کشوری است که به این تکنولوژی دست پیدا کرده است.

کاظمی پور با اشاره به تولید دستگاه دیگری توسط شرکت‌های دانش بینان خوزستانی، بیان کرد: این دستگاه میتواند اطلاعات درون چاهی و پارمترهای درون  چاه را به ما بدهد که تعداد معدودی از شرکت‌ها می‌توانند این دستگاه را بسازند.

 

وی با بیان اینکه این دستگاهی است که شرکت نفت بسیار به آن نیاز دارد، افزود: یکی از شرکت‌های پارک علم و فناوری خوزستان موفق شد ابتدا با تعمیرات این دستگاه، کار را آغاز کند و سپس با مهندسی معکوس نمونه مشابه آن را  تولید و اکنون تکنولوژی آن بومی شده است.

کاظمی پور در خصوص اهمیت تولید شرکت‌های دانش بنیان در جلوگیری از ارز از کشور، گفت: قطعاً هر ارزی که ازمملکت خارج شود به منابع ارزی ما آسیب می‌رساند به همین دلیل تلاش صنایع داخلی باید در جهت جلوگیری از خروج ارز باشد.

وی بیان کرد: گاهی اوقات پول خرید قطعات و یا تکنولوژی خارجی را داریم اما خارجی‌ها را به دلایلی حاضر نیستند محصول را در اختیار ما بگذارند.

کاظمی نژاد افزود: شرکت‌های دانش بنیان استان با هدف تولید محصولی که نمونه خارجی آن کم است وارد حوزه تولید شده‌اند که هم در ذخیره منابع ارزی موفق عمل کنیم و هم با توجه به تحریم‌های ظالمانه کشور را به خودکفایی برسانیم.

وی عنوان کرد: با توجه به بازار کاری که وجود دارد  شرکت‌های دانش بنیان خوزستان به این سمت حرکت کردند تا از نظر علمی قوی شده و محصولات خود را در سطوح بین المللی تولید کنند.

کاظمی پور افزود: و با استانداردچهای مورد نیاز در زمینه تولید محصولات مورد نیاز هم به کشور هم در جلوگیری از خروج ارز و هم صادرات فناورانه محصول در منطقه کمک کند.

 از میان 240 شرکت دانش بنیان در استان خوزستان تعداد 10 شرکت بر اساس شاخص‌های تخصصی علمی، فنی و ... به عنوان شرکت‌های برتر شناخته شده‌اند

به منظور اطلاع از وضعیت اقتصادی این شرکت‌ها  خبرنگار فارس با مدیران این شرکت‌ها گفت‌وگوهای کوتاهی انجام داده است که در ادامه می‌آید.

ردیف نام شرکت  نام مدیر عامل  خدمات و محصولات
1- دز الکترونیک جنوب  علی عظمی فر سیستم انتقال دیتا از طریق خطوط لوله - دیتا الگر Speed High - سیستم آنالیز میکروبیولوژی آب - کنتور هوشمند آّب برای مشترکین خانگی و صنعتی - ردیاب ماهواره ای )GPS - )سیستم آشکارسازی انسداد لوله ها - سیستم هوشمند سازی جایگاه سوخت - محافظ برق ECU - هشداردهنده نشت گاز - دبی سنج )فلومتر( - دستگاه بازرسی فنی )EMI - )سیستم آشکارسازی نشت آب درون زمین - دبی سنج به روش تارگت - سیستم کف بری هوشمند - طراحی و ساخت سیستم مانیتورینگ ایستگاه فاضالب شهری
2- دانش بنیان آریا ایرانیان حمیدرضا رفیعی فرد ابزار اندازه گیری دما و فشار
3- انرژی پژوهان آریانا میر صابر شیروانی ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی در زمینه نفت و گاز، شبیه سازی مخازن هیدروکربوری، جی ای اس و سنجش از راه دور - آزمایشات ژئو شیمیایی مورد نیاز جهت بررسی نمونه های نفت- انجام آزمایشات تعیین پارامتر های کینیتیکی بر روی میادین نفت - بررسی ژئوشیمیایی سطحی میادین هیدروکربوری بمنظور ارزیابی مخازن و کاهش ریسک حفاری
4- آوان طب صدیقه حسن زاده حریسی طراحی و - Ablation Smart - طراحی و ساخت انواع دستگاه الکتروکوتر جراحی ساخت انواع پک های استریل جراحی
5- کاوش گران طلای سیاه سید رضا سید طبیب تولید تجهیزات حفاری جهت دار انواع بردهای الکترونیک سیستم MWD - خدمت کالیبراسیون سنسور جهت یابی حفاری - برد الکترونیک آنالوگ - برد الکترونیک کنترل کننده توان- برد الکترونیک دتکتور - برد الکترونیک درایور - برد الکترونیک پاور - Unit Tracking Depth - برد الکترونیک پردازش کننده تجهیز گاما - سنسور جهت یابی MWD
6- ناب اندیش صنعت اعصار رضا بیژن زاده طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری از سیستم های مکانیزه پاکسازی و نظافت صنعتی - جاروی صنعتی هواکار - دستگاه انتقال گرانول )گرانول شوت( - هود جوشکاری - دستگاه تخلیه چاهک - وکیوم لودر - مکنده صنعتی مرکزی )ثابت( - مکنده صنعتی پرتابل - خدمات تخلیه و شارژ کاتالیست
7- نوآوران زیست بنیان آویسا نگین خضر زاده تولید زغال سبز بریکت از باگاس نیشکر و پسماندهای کشاورزی - طراحی و ساخت سیستم پرورش ماهی متراکم
8- آرمان سازن هوشمند رابو ابراهیم قنبری جعفرآبادی تولید پرینتر سه بعدی - تولید انواع مواد اولیه پرینترهای سه بعدی - خدمات و مشاوره و طراحی بر مبنای ساخت افزایشی - خدمات پرینت سه بعدی - مشاوره طراحی محصول
9- دشت آفتادب سوسن زینب صیادان برداشت مکانیزه و صادرات خرما - طراحی و ساخت پهبادهای برداشت، حرص، گرد افشانی و آفت شناسی )از طریق طیف سنجی( درخت نخل و خرما
10- همیار یاران افزار پارس فاطمه فروزش طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن و وب سایت – اپلیکشنهای المشاور - سمنتو )فروش قالب ورد پرس - اپلیکیشن دیجی صنعت - هایتب - اپلیکیشن تلنگر

تامین تجهیزات نفت، آب و حفاری

علی عظیمی فرد مدیر عامل شرکت دز الکترونیک جنوب با اشاره به تولید تجهیزات صنعتی، اظهار کرد: با تجهیزاتی که تولید کردیم در حوزه نفت، آب و فاضلاب و حفاری رفع نیاز کردیم این در حالی است که در گذشته از خارج کشور وارد می‌شد.

وی افزود: اما در حوزه محصولاتی که  تولید کردیم، مصرف کننده تعیین می‌کند که از محصولات ما استفاده کند یا محصول خارجی را خریداری کند.

 

از خروج 700 دلار ارز جلوگیری کردیم

حمیدرضا رفیعی زاده مدیر عامل دانش بنیان آریا ایرانیان در رابطه با محصولاتی که شرکت وی تولید می‌کند و تاثیر آن‌ها در خود کفایی استان و کشور، اظهار کرد: محصولاتی که تولید می‌کنیم جز کالاهای اساسی و از اولویت‌های وزارت نفت تعریف شده‌ و حکم ضربان قلب انسان برای چاه‌های نفت را دارند.

وی با بیان اینکه تمام شرکت‌های دولتی در حال استفاده از محصولات ما هستند و بازخورد خوبی داشته‌اند، افزود: حدود چهار تا پنج سال است کشور ما در تولید این محصول که قیمت هر کدام از دستگاه‌های آن حدود 40 تا 50 هزار دلار است، به خود کفایی رسید.

مدیر عامل دانش بنیان آریا ایرانیان  با تاکید بر اینکه دستگاهی که تولید می‌کنیم جلوی خروج 600 تا 700 میلیون دلار را از کشور گرفته است، گفت: حدود 50 عدد از این دستگاه‌ها را فروختم که قیمت آن در مقایسه با قیمت قدیمی بسیار کم است.

از  خروج 6.5 میلیون یورو جلوگیری کردیم

میر صابر شیروانی مدیر عامل انرژی پژوهان آریانا نیز می‌گوید: در زمینه اکتشاف منابع هیدروکربی محصولی خدماتی ارائه کردیم که قبلا از خارج از کشور وارد می‌شد و در قالب یک پروژه توسعه فناوری و یک پروژه مناقصه‌ای موفق شدیم این تکنولوژی را از خارج از کشور انتقال و از همکار خارجی دستور العمل‌ها را خریداری کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون تنها آزمایشگاه ژئو شیمیایی در اهواز هستیم، افزود: کل تکنولوژی در زمینه اکتشاف  منابع هیدرو کربی را وارد کشور کردیم و موفق شدیم به این وسیله برای نیروهای بومی اشتغال زایی کنیم.

 

مدیر عامل انرژی پژوهان آریانا گفت: با توجه به اینکه پروژه‌هایی که شرکت نفت تعریف می‌کند به چهار تا پنج میلیون یورو سرمایه نیاز دارند می‌توانیم تجهیزات مورد نیاز آن‌ها در داخل تامین کنیم.

شیروانی بیان کرد: ظرف یک سال و نیم گذشته با اجرای یک پروژه توسعه‌ای به مبلغ سه میلیون یورو که بخش ریالی هم دارد  به کارفرمایی مدیریت شرکت اکتشافات ملی نفت ایران موفق شدیم از  خروج 6.5 میلیون یورو  ارز آن جلوگیری کنیم.

از خروج 25 میلیون یورو  در سال جلوگیری کردیم

صدیقه حسن زاده حریسی مدیر عامل آوان طب می‌گوید: محصولی  که تولید می‌کنیم  منجر به خودکفایی کشور شده است و کشور از محصول مشابه کاملاً بی نیاز شده و اقدام به صادرات آن هم کرده ایم.

وی افزود: طبق بررسی که اداره صنایع و معادن استان انجام داده است با محصولی که تولید می‌کنیم حدود 25 میلیون یورو در سال از خروج ارز جلوگیری کرده‌ایم.

 

حدود پنج میلیون دلار  از خروج ارز جلوگیری کردیم

سید رضا سید طبیب مدیر عامل شرکت کاوشگران طلای خوزستان اظهار کرد: محصولی که تولید می‌کنیم مشکل برخی از صنایع داخلی را حل کرده است اما نتوانستیم به واسطه محصولی که تولید می‌کنیم از واردات خارجی آن‌ جلوگیری کنیم چرا که نمونه چینی آن وارد می‌شد.

وی با بیان اینکه با تولید این محصول حدود پنج تا ده درصد از نیاز صنایع داخل کشور را برطرف کردیم، افزود: از آنجایی که مشکلات متعددی  در فرآیند تولید پای شرکت‌ها می‌گذارند  نتوانستیم کاری  از پیش ببریم اما در همین حدی که تولید می‌کنیم حدود پنج میلیون دلار  از خروج ارز جلوگیری کنیم.

اجازه اجرای پروژه را به ما نمی‌دهند

رضا بیژن زاده مدیر عامل ناب اندیش صنعت اعصار با بیان اینکه شرکت بیش از ظرفیت خود تلاش کرده است، اظهار کرد: بخش صنعت باید بپذیرد یک شرکت ایرانی که قرار است به صنعت کشور کمک کند  و نیروهای داخلی از آن منتفع شوند کمک کند.

وی افزود: نمی‌گویم شرکت ایرانی برای کل ایران بلکه شرکت خوزستانی برای کل خوزستان است اما در حد اهواز هم نتوانستیم به اهدافمان برسیم.

مدیر عامل ناب اندیش صنعت اعصار با بیان اینکه بخش صنایع استان باید ظرفیت‌های خود را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان بگذارند اما این‌کار را نکرده‌اند، گفت: حدود 250 شرکت دانش بنیان زیر نظر پارک هستند که وضعیت آن‌ها مانند ما است.

رضا بیژن زاده بیان کرد: با توجه به اینکه ارتباط ما با شرکت‌های صنایع فولادی است هیچ جایی در کشور به لحاظ اقتصادی و فنی از کار ما ایراد نگرفتند اما در مقابل  از محصول ما هم استفاده نکرده‌اند و همان محصول را با قیمت بالاتر و کیفیت پایین تر از جای دیگر خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به مناقصاتی که برگزار می‌شود، عنوان کرد: اکنون یکی از شرکت‌های پتروشمی در قالب مناقصه‌ای که برگزار کرده محصولی را می‌خواهد که شرکت ما آن محصول را تولید می‌کند و می‌توانند از این محصول با کارایی فوق‌العاده بیشتر از محصول خارجی استفاده کند.

بیژن زاده افزود: شرط مناقصه  به نحوی نوشته شده است که  اگر بخواهیم در مناقصه شرکت کنیم باید پمپ خارجی را بخریم تا بتوانم در مناقصه شرکت کنیم این در حالی است که پمپ‌هایی تولید شده توسط ما هم ارزان‌تر است و هم از خروج ارز جلوگیری می‌کنند و اگر پمپ خراب شود ما می‌توانیم آن را تعمیر کنیم.

وی گفت: اکنون از طریق پارک علم و فناوری در یک مناقصه ای شرکت کردیم که برنده شدیم اما هنوز شرکت برگزار کننده که در استان هم است اجازه اجرای کار را به ما نمی‌دهد.

روزانه پنج هزار دلار صرفه‌جویی کردیم

علی پور فلاحی مدیر عامل نورآوران زیست بنیان آویسا اظهار کرد: در سال 93 که دانشجو بودیم در دانشگاه چمران پروژه‌ای را تعریف کردیم که از باگاس نیشکر برای تولید یکسری از محصولات استفاده کنیم.

وی افزود: در آن زمان بین دو تا سه میلیون تن در استان باگاس نیشکر تولید می‌شد و مصرفی  نداشت و کارخانه‌های نیشکر باید هزینه‌های میلیاردی را برای خارج کردن آن از استان کنند از طرفی به دلیل الکی که تولید می‌کرد ممکن بود ایجاد آتش سوزی  کند.

مدیر عامل نورآوران زیست بنیان آویسا گفت: در قالب طرحی که در دانشگاه انجام دادیم کوره‌هایی را ابداع کردیم که  باگاس را به کربن تبدیل می‌کند و موفق شدیم این کار را ثبت اختراع کنیم.

 

پور فلاحی با بیان اینکه کربن را پایه تولید سه محصول کربن فعال، زغال بریکت و کود بیو۴  قرار دادیم و این سه محصول را تولید کردیم، عنوان کرد: با حمایت معاون علمی ریاست جمهوری یکسری تسهیلاتی را دریافت کردیم و کوره‌های صنعتی را ساختیم و در مرحله دوم تسهیلاتی را برای راه اندازی خط تولید  گرفتیم و خط تولیدی را در کنار کشت و صنعت دهخدا راه انداری کردیم تا باگاس را از شرکت کشت و صنعت دهخدا بگیریم وبه کربن تبدیل کنیم.

وی بیان کرد: در مرحله اول خط تولید زغال بریکت از  باگاس نیشکر را تولید کردیم  که در کشور و دنیا برای اولین بار اتفاق می‌افتاد.

پور فلاحی گفت: با توجه به وجود جنگل‌های زاگرس در خوزستان برخی از افراد چوب درختان بلوط جنگل را بریده و به زغال تبدیل می‌کنند تا به مبلغی حدود 500 تا یک میلیون بفروشند این در حالی است ارزش اکولوژی درخت بلوط بیش از 100 هزار دلار است.

وی با بیان اینکه در بحث زغال بریکت سالانه تقریباً پنج میلیون دلار واردات داشتیم، عنوان کرد: توان اسمی ما تولید روزانه 30 تن است که اکنون با ظرفیت روزانه 5 تن کار می‌کنیم.

پور فلاحی افزود: چنانچه این زغال‌ها را وارد بخواهیم کنیم قیمت هر کیلو زغال یک دلار است منهای هزینه‌های حمل و نقل که با تولید زغال بریکت در داخل روزانه پنج هزار دلار صرفه‌جویی کردیم.

تولید مواد مصرفی چاپگرها

ابراهیم قنبری جعفرآبادی مدیر عامل شرکت آرمان سازن هوشمند می‌گوید: شرکت ما محصولی تولید می‌کند که زمینه چاپگرهای سه بعدی است و این محصول مواد مصرفی چاپگرها است، مواد اولیه که اکنون در بازار وجود دارد خارجی است که این مواد  یکسری  پلیمری‌هایی هستند که پتروشمی‌های ما آن را تولید نمی‌کنند.

وی افزود: اکنون یک نوع پلیمری داخلی که قبلاً به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شد روی آن کار کردیم و ارتقا کیفیت دادیم اگر چه با نمونه خارجی برابری نمی‌کنند اما نسخه داخلی را باکیفیت تر کردیم و پرینت را آسان‌تر کردیم.

مدیر عامل نورآوران زیست بنیان آویسا گفت: محصول ما ماه آینده به صورت عمومی عرضه می‌شود و اکنون به صورت پایلوت کار می‌شود.

به اندازه 600 دستگاه از خروج ارز جلوگیری کردیم

 محسن بویری مدیر عامل دشت آفتاب سوسن اظهار کرد:  زمینه فعالیت شرکت ما در حوزه کشاورزی است ، ما هر چقدر در این زمینه جلوتر بریم به خودکفایی، پیشرفت کشاورزی و تولید  بیشتر محصولات حرکت می‌کنیم.

وی افزود: کاری که ما انجام دادیم ترسیم یک زنجیره تولید تا فروش است که سبب  افزایش تولید خرما را داشته باشیم.

مدیر عامل دشت آفتاب سوسن با تاکید بر اینکه محصولاتی که تولید می‌کنیم به 30 درصد اقتصاد کشور کمک می‌کند و زمینه‌ای را برای کشاورزی دقیق ایجاد می‌کند، گفت: به عنوان مثال در حوزه کشاورزی از پهبادهای کشاورزی استفاده می‌کنیم که این پهبادها را در مجموعه خودمان تولید می‌کنیم.

 

 

بویری افزود: در قدیم برای یک هکتار سمپاشی باید یک هزار لیتر حمل می‌کردیم که در این فرآیند کلی از محصول زیر تراکتورها لِه می‌شد اما اکنون در روش جدید تنها با 10 تا 15 لیتر در هفت دقیقه یک هکتار مزرعه را آفت زدایی می‌کنیم.

وی بیان کرد: در این شرایط ضمن اینکه درانرژی ذخیر می‌شود به ازای هر دستگاه پنج اشتغال ایجاد شده  و سبب تمرکز روستاییان  و کشاورزان به کار کشاورزی  می‌شود.

بویری با بیان اینکه حدود 50 درصد به سمت خودکفایی در حال حرکت هستیم و این مستلزم زمان است، عنوان کرد: استفاده از پهبادهای کشاورزی نوپا است و حدود چهار تا پنج سال که در کل دنیا از آن استفاده می‌شود.

وی گفت: از مرکز پژوهشی دانشگاه شهید چمران و  مرکز پژوهش‌های خرما  در حال کمک گرفتن هستیم که محصولی را آماده کنیم که قبلا در کشور نبوده است.

بویری بیان کرد: یک محصول بومی  و 100 درصد جنوبی داریم که گرده افشانی نخیلات را به وسیله پهباد انجام می‌دهد.

وی افزود: دستگاه‌هایی که تولید می‌کنیم قیمت مدل خارجی آن‌ها با این وضعیت دلار چیزی حدود 600 میلیون تومان است اما آن‌ها را زیر 100 میلیون تومان تولید می‌کنیم که با تولید آن‌ها به اندازه 600 دستگاه از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم.

ما سبب واردات ارز به کشور شدیم

فاطمه فروزش مدیر عامل همیاران رایان پارس گفت: شرکت ما تنها شرکتی است که توانست  قرارداد سی تی را در جنوب غرب کشور در زمینه تولید محتوا و اپلیکیشن  شرکت ایرانسل و همراه اول ببندد.

وی با بیان اینکه یکی از اپلیکیش‌های ما روزانه پنج میلیون تومان درآمد برای استان آورد داشت، افزود: شرکت ما تنها کانون خلاقیت استان در زمینه آی تی است و کنون بالای 50  نفر به صورت حضوری و غیر حضوری کارتایم کل کشور هستند.

مدیر عامل همیاران رایان پارس با تاکید بر اینکه فعالیت شرکت ما سبب ورود ارز به کشور شده است، گفت: با شرکت ارتباطات زین عراق، آمریکا، استرالیا، قطار، هند قرار داد همکاری داریم اما اکنون فعالیت ما به دلیل کرونا کم شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، به طور حتم هدفی که پارک‌های علم و فناوری در کل دنیا دنبال می‌کنند  ایجاد کسب و کارهای دانش محور، اشتغال، بالا بردن ارزش افزوده، رونق بازار، رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای، و...، در جامعه است که این مهم با توجه به وضعیت محیطی و سیاستگذاری‌‌های کلان در سطح داخلی و خارجی پارک‌ها چشم‌اندازهای مختلفی را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول