اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از تدابیر علوم پزشکی برای نبرد با کرونای انگلیسی تا روحیه بالای کادر درمان

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد ضمن تشریح تدابیر اندیشیده شده برای مواجهه با کرونای انگلیسی از اجرای برنامه‌های متنوع برای تقویت روحیه کادر درمان خبر داد.

از تدابیر علوم پزشکی برای نبرد با کرونای انگلیسی تا روحیه بالای کادر درمان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، با شیوع ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی در کشور و ایجاد نگرانی در آحاد مردم به خصوص در چهارمحال و بختیاری به دلیل همسایگی با 2 استان خوزستان و اصفهان که موارد ابتلا به این ویروس جهش‌یافته در آن مشاهده شده به سراغ فریدون رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد رفتیم تا هم جویای احوال کادر خدوم درمانی مشغول در بیمارستان‌های استان شویم و هم اطلاعاتی در مورد این ویروس و شیوه‌های درمان و تفاوت‌های آن با کرونای معمولی به دست آوریم.

فارس: تفاوت کرونای جهش‌یافته انگلیسی با ویروس چینی در چیست و برای درمان آن از چه روشی استفاده می‌شود؟

تفاوت اول بیشتر بودن قدرت سرایت‌پذیری بیشتر این نوع ویروس کرونا و همچنین بیشتر بودن قدرت پیشرفت بیماری در بدن است به طوری که در موارد ابتلا به کرونای چینی، 2 الی سه روز در فرد مبتلا هیچ علائمی نبود و کم‌کم علائم عمومی مثل ضعف و بیحالی پدیدار می‌شد و به مرور با درگیر کردن ریه و بروز مشکلات تنفسی، بیمار بستری و در صورت عدم بهبودی در عرض 2 الی سه هفته ممکن بود فوت کند.

 فرم انگلیسی ویروس کرونا میزان بیماری‌زایی و مرگ‌ و میر بیشتری دارد و  از دیگر تفاوت‌های این ویروس با ویروس چینی اثرپذیری آن بر روی سنین کمتر و کودکان است.

اما در صورت ابتلا به فرم انگلیسی ویروس کرونا سرعت روند ذکر شده چند برابر بوده و میزان بیماری‌زایی و مرگ‌ و میر نیز بیشتر است همچنین از دیگر تفاوت‌های این ویروس با ویروس چینی اثرپذیری آن بر روی سنین کمتر و کودکان است.

 

روند درمان مبتلایان به ویروس انگلیسی مشابه روند درمان ابتلا به ویروس کرونای چینی است 

روند درمان موارد مبتلا به این ویروس جهش‌یافته همانند مورد قبلی است و از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌شود هرچند که هنوز درمان قطعی برای مورد قبلی هم یافت نشده اما در مواجهه با این ویروس نیز از همان روش قبل استفاده می‌شود.

جهش ویروس کرونا ممکن است بارها و بارها در کشور و حتی استان اتفاق افتاده باشد اما چون روند بیماری تفاوت چندانی ندارد، این جهش‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرند مگر در صورت ایجاد تفاوت فاحشی در زمینه شدت بیماری و سرعت انتشار.

لازم می‌دانم که بگویم که این  جهش‌ها همیشه هم بد نبوده و گاهی باعث ضعیف شدن ویروس شده و جهش مثبتی باشند.

فارس: آیا موردی از ابتلا به کرونای انگلیسی در استان بوده و تجهیزات لازم برای شناسایی افراد مبتلا به این ویروس در استان وجود دارد؟

چون این ویروس دارای علائم بالینی خاصی همانند بیشتر بودن سرعت پیشرفت و قدرت بیماری‌زایی بوده در حال حاضر هیچ مورد مشکوکی از نظر تغییرات محسوس در زمینه طی شدن مراحل ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است.

در حال حاضر هیچ مورد مشکوکی از نظر تغییرات محسوس در زمینه طی شدن مراحل ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است.

 

اگر موردی مشاهده شود که حالت‌های بیمار با موارد مشابه متفاوت باشد به سرعت آزمایشات لازم از بیمار گرفته شده و قرنطینه خواهد شد.

 

فارس: آیا چهارمحال و بختیاری از نظر تجهیزات و نیرو آمادگی شیوع این ویروس جدید کرونا را دارد؟

همه تلاش ما این بوده که خود را آماده نگهداریم همانطور که از بدو ورود ویروس کرونا به استان خود را برای شرایط حساس آماده کردیم و توانستیم در شرایط بدی تعداد تخت‌های آی سی یو بیمارستانی را افزایش داده، وضعیت تجهیزاتی و دارویی را بهتر کرده و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌ها نصب کنیم.

برای قرارگیری در هر شرایط سناریویی تعریف شده است

با تمام این تفاسیر باید بپذیریم که دارای محدودیت تعداد تخت‌های بیمارستانی هستیم و نباید خیالمان راحت باشد زیرا در صورت گسترش مجدد ویروس ممکن است با کمبود تخت و تجهیزات بیمارستانی روبه‌رو شویم که در این زمینه نیز تلاش شده سناریوهای مختلفی بررسی و برای قرارگیری در هر شرایط آمادگی نسبی داشته باشیم.

ابتلای تقریبی 25 درصد از مردم چهارمحال و بختیاری به ویروس کرونا

در حال حاضر کارهای تحقیقاتی برای ارزیابی تعداد کل مبتلایان استان که عموما ناقل بوده و مراجعه‌ای به مراکز درمانی نداشته و تستی نداده‌اند  نیز در حال انجام است اما برآوردهای تقریبی ما ابتلای 25 درصد از جمعیت کل استان به ویروس کرونا را نشان می‌دهد آماری در حدود 25 هزار نفر.

فارس: وضعیت روحیه کادر درمانی استان چطور است؟ به چند نفر از آنان واکسن کرونا تزریق شده و آیا عوارضی هم تاکنون به دلیل دریافت این واکسن گزارش شده است؟

با توجه به روند کاهشی میزان مبتلایان از آذرماه سال جاری مقداری از حجم کاری پرسنل بیمارستان کاهش یافت اما همچنان مشغول تلاش و فعالیت‌اند و توان و روحیه‌ بالایی دارند که برای افزایش روحیه‌شان برنامه‌های متعددی برای تقدیر از آنان برگزار شده است.

تعداد 100 نفر از پرسنل بخش آی سی یو استان واکسن کرونا دریافت کردند که خدا روشکر عارضه جدی مشاهده نشد و عارضه‌های معمول و موقتی مثل بدن درد و ضعف و بی‌حالی گزارش شد.

تحویل محموله دیگر واکسن کرونا در هفته جاری

حدود 5 هفته پس از تزریق دوز اول واکسن می‌توانیم شاهد اثربخشی واکسن به واسطه آزمایش‌ها باشیم و این هفته هم قول تحویل تعدادی واکسن دیگر به استان داده شده که در اختیار پرسنل اورژانس و تعداد دیگری از پرسنل مشغول در بخش کرونایی‌ها داده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/68033

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول