اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

از شتاب‌دهنده «آپشن‌‌های خودرو» تا تمرکز بر «انرژی‌های نو»/ فروش میلیاردی به مدد فناوری

پارک علم و فناوری به دنبال گسترش مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده در مراکز استان‌ها‌ست به نحوی که با دانشگاه و بازار ارتباط ایجاد شود، این زنجیره تبدیل علم به ثروت را تکمیل می‌کند و پول حاصله به دانشگاه بازمی‌گردد، در این زنجیره پارک تسهیلگر رابطه حلقه‌هاست.

از شتاب‌دهنده «آپشن‌‌های خودرو» تا تمرکز بر «انرژی‌های نو»/ فروش میلیاردی به مدد فناوری

خبرگزاری فارس- همدان، فناوری و اطلاعات دو کلیدواژه مهمی است که با وقوع انقلاب الکترونیک در جهان شکل گرفت. انقلابی که باعث شد هیچ یک از شقوق زندگی انسان دیگر مانند گذشته نباشد، نه ارتباطات و نه صنعت و تجارت. در این میان یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن درک این تغییر و تحول  است تا در گردونه حرکت جهانیان جایی داشته باشد و مجبور به گوشه‌نشینی، نشستن و نگاه کردن نباشیم، اتفاقی که هر تأخیر ثانیه‌ای در آن می‌تواند گران تمام شود و هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل کند.

دنیای مکانیکی که جای زور بازوی انسان را در انقلاب صنعتی گرفت، اکنون جای خود را به فناوری‌هایی داده که هر ثانیه در گوشه‌ای از دنیا متولد می‌شوند و برای مدتی سیطره خود را حفظ می‌کنند تا دوباره جرقه‌ای در ذهن روشن شود.

در جهان امروز جامعه‌ای موفق است که بتواند این اتفاقات را نه گه‌گاه که به یک فرآیند دائمی بدل کرده و همواره با خلق تولیدات و خدمات دانش بنیان و فناورمحور این سیطره را حفظ کند، به همین منظور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تشکیل شدند و دولت تصمیم گرفت که آنها را حمایت کند، پارک‌های علم و فناوری تشکیل شدند تا تسهیلگر روابط بین تولیدکنندگان دانش و تبدیل‌کنندگان آن به ثروت باشند و البته در بازار جهانی جایگاه خود را به دست آورده و حفظ کنند.

در همدان نیز این شرکت‌ها شکل گرفته و در حال فعالیت هستند تا تولیدات و خدمات خود را قابلیت صادرات ببخشند و ارز را نصیب کشور کنند، اتفاقی که به نظر می‌رسد یگانه راه رهایی از منابع نفتی است.

یک تیم پژوهشی دانش‌بنیان در شهرستان ملایر موفق شده با همکاری دانشگاه و پارک علم و فناوری در حوزه ساخت ربات‌های کاربردی در صنعت خودرو، توانبخشی معلولان و انرژی‌های نو فعالیت خود را گسترش و به مراحل تولید صنعتی و فروش برساند.

محصولاتی که می‌تواند برای دولت صرفه‌جویی‌های عظیمی در حوزه ارز داشته باشد و آن را در رفع مشکلات معلولان و تأمین آب و انرژی یاری بخشد. بخش‌هایی که دولت در آن نقش حمایتی دارد و عملاً از هزینه‌های عمده کشور نیز محسوب می‌شود چراکه دولت مجبور است برای تأمین آب مناطق مختلف کشور و همچنین توانمندی معلولان، جانبازان و سالمندان بودجه‌های عظیمی در نظر گیرد، در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند یاریگر دولت در این حوزه باشند.

ربات‌های همه‌کاره

مصطفی ستاری؛ مدیر راهبردی سه پروژه دانش‌بنیان در ملایر که در حوزه ساخت ربات برای بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند در تشریح فعالیت‌های علمی و صنعتی عنوان کرد: ما تیمی هستیم که در حال حاضر بر روی سه پروژه مربوط به رباتیک کار می‌کنیم و افرادی که در این تیم حضور دارند، سابقه فعالیت در مسابقات رباتیک، رباتیک خودرویی، انرژی‌های نو و توانمندی‌های معلولان را دارند. 

او با تأکید بر اینکه این سه پروژه در ملایر با همکاری دانشگاه‌های شهرستان، استان و پارک علم و فناوری انجام می‌شود افزود: پروژه اول شتاب‌دهنده آپشن‌های خودرو با تکنولوژی بالاست که با حمایت پارک علم و فناوری در دانشگاه ملایر انجام و از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان استفاده می‌شود به طوری که این تیم در دانشگاه ملایر مستقر شدند و کار را آغاز کردند. 

ما هم اکنون گیربکس و کلاج اتوماتیک را تولید و در حال فروش آن در فضای مجازی هستیم و با توجه به استقبالی که از آن شد، انتظار می‌رود به فروش سالانه یک‌میلیاردی دست یابیم، برای تأمین قطعات و انجام اقدامات لازم از منابع استانی و ظرفیت شهرستان‌های مختلف استفاده می‌کنیم و امروز به تولید انبوه رسیده است.

ستاری در توضیح روش‌های نوین برای مدیریت پروژه‌ها و تولید بیان کرد: شیوه به کار گرفته شده در تولید به شکلی بوده که هزینه ثابت زیادی در بر نداشت چراکه از روش برون‌سپاری در آن استفاده می‌شود، در این حالت شرکت بسیار سبک است و به فضای فیزیکی گسترده و ماشین‌آلات سنگین نیاز ندارد و بازدهی بالایی دارد.

وی گفت: البته این بحث را بسیاری از مدیران قبول ندارند و به دنبال مساحت کارخانه، تعداد کارگران و سایر مشخصات فیزیکی هستند چراکه در کشور ما هنوز جا نیفتاده تولید بدون کارخانه و با برون‌سپاری امکانپذیر است و هزینه کارخانه  و زمین را می‌توان صرف تأمین مواد اولیه کرد و هزینه تولید را کاهش و امکان رقابت را افزایش داد. 

در حال حاضر این بحث در دنیا جدید است و به دلیل پیشرفت موتورهای الکتریکی و سایر فناوری‌های وابسته که باعث کاهش حجم فیزیکی و در عین حال افزایش قدرت آنها شده حدود ۱۰ سال پیش در دنیا مطرح شد.

البته نباید فراموش کنیم در صنعت خودرو از کشورهای برجسته عقب‌تر هستیم ولی با بهره‌گیری از مهندسی معکوس تکنولوژی‌های روز و مناسب‌سازی برای خودروهای داخلی، هزینه‌ها را کاهش داده‌ایم به این ترتیب این بخش از  محصولات ما در داخل کشور نوآوری محسوب می‌شود.

او در توضیح دو پروژه دیگری این تیم دانش‌بنیان گفت: در پروژه دوم که در مرکز رشد دانشگاه پیام نور ملایر مستقر است، توانبخشی معلولان، جانبازان و سالمندان دنبال می‌شود در این پروژه با اساتید دانشگاه ملایر و بوعلی همدان در ارتباط هستیم و به معلولان، جانبازان و سالمندان در تأمین نیازهای خود به ویژه برخواستن و حرکت کردن، ایستادن و بیرون رفتن و آمدن یاری می‌رسانیم ضمن اینکه در ادامه این محصولات به پرستاران برای کمک به بیماران کمک می‌کند. 

این پروژه به گروه هدف خود برای خم و راست کردن زانو، راه رفتن به اراده شخص توانخواه کمک می‌کند به گونه‌ای که همراه فرد به بخش‌های مورد نظر نیرو وارد کرده و زمانی که شخص تصمیم می‌گیرد دیگر حرکتی نکند، ربات کمک‌کننده نیز از حرکت بازمی‌ایستند. 

ویلچر هوشمندی که توانخواه را از کمک دیگران بی‌نیاز می‌کند

همچنین ویلچر هوشمندی طراحی شده که با موبایل کنترل می‌شود و همراه با یک ربات فرد را یاری می‌دهد که بدون کمک دیگری حرکات خود را انجام دهد. ربات‌های دیگری نیز طراحی شده تا افرادی که به دلیل عمل جراحی توان خود را از دست داده‌اند، به شرایط عادی خود بازگردند. با توجه به افزایش سالمندان فعالیت در این رشته آینده بسیار مهمی دارد و این تجهیزات افراد را از کمک دیگران بی نیاز می‌کند. 

این فعال حوزه تولیدات دانش‌بنیان تأکید کرد: سال‌ها پیش در یک پروژه،  پارس خودرو به دنبال تجهیزاتی بود که برای معلولان خودروهای مناسب تولید کند از همین رو ابتدا به شرکت‌های خارجی مراجعه کردند اما هزینه‌ آن بسیار سنگین بود، بنابراین به توان داخلی توجه کردند، ما هم گیربکس اتوماتیک و کلاج برقی را اجرا کردیم، پیش از آن برای معلولان ماشینی برای ایجاد امکان رانندگی آنها تجهیز می‌کردیم، حتی معلولان توانستند با این تجهیزات در آژانس‌های مسافربری فعالیت و برای خود شغل ایجاد کنند. 

اما در این پروژه به دنبال ربات‌های پوشیدنی یا ربات‌های کمک‌کن پرداختیم که هم اکنون با مشتری‌ها در ارتباط هستیم و نظرات آنها را به صورت مداوم اخذ می‌کنیم  به نحوی که در حال حاضر به مرحله آزمایشی و قبل از نمونه صنعتی رسیدیم.

تأسیس مرکز تحقیقات انرژی‌های نو

او با بیان اینکه سومین پروژه تیم پژوهشی ما، تأسیس مرکز تحقیقات انرژی‌های نو است ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی ما در کشور و البته سطح جهان، آب و انرژی است از همین رو بحثی حدود ۱۵ سال در جهان برای کشورهایی که آفتاب زیاد و زمین‌های غیر کشاورزی دارند، آغاز شده است.

در این طرح‌ انرژی خورشیدی را متمرکز به وسیله تعداد آیینه‌های زیادی متمرکز و با کمک ربات‌های طراحی شده هدایت می‌کنند تا در نهایت انرژی بخار آب را به برق تبدیل و اگر در کنار دریا قرار گیرد می‌تواند آب مورد نیاز شهری را تأمین کنند. این طرح در ملایر به صورت آزمایشی برای جلب اعتماد مسوولان و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود تا به مناطق لازم تسری یابد. 

ستاری یادآور شد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانند محصول خود را بفروشند، موفق هم نخواهند شد هم اکنون نیز بسیاری از شرکت‌های موفق به خوبی نتوانسته‌اند به چشم‌اندازهای مورد نیاز خود دست یابند.  

اگر مدیران اجرایی و تصمیم‌گیر جوان و انگیزه لازم را داشته باشند به توانمندهای داخلی اعتماد می‌کنند در حالی که اغلب مدیران نزدیک بازنشستگی و پایان خدمت هستند از همین رو ترجیح می‌دهند که نمونه خارجی را با ریسک کمتر تهیه کنند اگرچه سعی ما بر جذب اعتماد مسوولان است و در این راستا گام به گام پیش می‌رویم.

توسعه مراکز نوآوری و شتاب دهنده در شهرستان‌های استان همدان

رئیس پارک علم و فناوری همدان نیز با بیان اینکه این پارک بر اساس سیاست‌هایی که برگزیده است، به دنبال گسترش مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده در شهرستان‌ها و مرکز استان است اظهار کرد: در همین راستا پارک علم و فناوری ارتباطی گسترده و تنگاتنگ با دانشگاه‌های سراسر استان و مرکز تحقیقات کشاورزی دارد و به صورت مشارکتی مراکز نوآوری را احداث و حمایت می‌کند. 

محمدحسن مرادی افزود: در حوزه بخش خصوصی نیز مراکز شتاب‌دهنده را دنبال می‌کنیم به طوری که مراکزی با همکاری بخش خصوصی ایجاد شده تا شرکت‌های فناور در آنجا مستقر شوند و از تسهیلات بانکی و امکانات ارائه شده استفاده کنند و در  تولید محصول و یا ارائه خدمات نوآوری‌ داشته باشند، در اصل پارک‌ها در جایگاه تسهیل‌گر قرار دارد، به نحوی که دانشگاه علم و دانش را به وجود می‌آورد و شرکت‌ها و پژوهشکده‌ها آن را به فناوری تبدیل کرده تا کارخانه‌ها، شرکت‌های کاربردی و دانش بنیان آن را تولید و به یک محصول یا خدمات بدل شود پس در این میان پارک تسهیل‌گر این رویداد هستند. 

او ارائه خدمات نوآورانه و فناورانه را از ملزومات روز دنیا می‌داند و شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، علی‌بابا، تبسی و دیجی‌کالا را از این دست معرفی می‌کند.

تسخیر بازار ۸۰ درصد فرآیند تولید را در برمی‌گیرد

 رئیس پارک علم و فناوری همدان نکته کلیدی فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه را در فتح بازار توسط محصولات و خدمات دانست و ادامه داد: درصد بسیاری از مباحث مورد نظر بازار است به طوری که ۸۰ درصد اهمیت کار تسخیر بازار برای محصولات و خدمات این شرکت‌هاست و اگر بتوانند به این مهم دست یابند زنجیره تبدیل علم به ثروت تکمیل می‌شود و در نهایت پول حاصله به دانشگاه هم بازمی‌گردد. 

او درباره نقش پارک علم و فناوری عنوان کرد: در این زنجیره پارک قرار ندارد بلکه تسهیلگر رابطه حلقه‌های این زنجیره است به نحوی که با دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان و بازار ارتباط داشته و آنها را به هم متصل می‌کند، در این راه دولت هم سوبسیدهای خوبی را در اختیار پارک‌ها قرار داده تا بتواند حمایت خود را با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، برنامه‌ریزی و اجرای رویدادها، بازاریابی، آموزشی، معافیت مالیاتی، نیروهای امریه، برگزاری نمایشگاه و ... را که در مجموع ۱۱۰ مزیت و خدمات را در برمی‌گیرد، تأمین و ارائه ‌کند. 

پذیرش ۲۴۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری همدان

مرادی اضافه کرد: ۲۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک علم و فناوری همدان پذیرش شدند که ۵۰ شرکت در محل پارک و همین تعدادی هم در مراکز رشد و سایر شرکت‌ها در بیرون از پارک مستقر هستند. ضمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید به تولید محصول و تسخیر بازار رسیده باشد در حالی که بسیاری از شرکت‌های موجود هنوز به این مرحله نرسیدند و در مسیر حرکت هستند بنابراین شرکت‌های فناور تعریف شدند که در ادامه به دانش‌بنیان تبدیل ‌شوند. 

او  در ادامه درباره اهمیت ارائه خدمات به نخبگان و صاحبان شرکت موفق گفت: اگر تسهیلات خوبی برای این شرکت‌ها در نظر نگیریم در آینده شاهد مهاجرت شرکت‌ها به کشورهای دیگر همچون مهاجرت نخبگان دانشگاهی خواهیم بود، البته در حال حاضر هم شرکت‌هایی داریم که در ترکیه نام و برند خود را ثبت کردند و محصولات خود را در همدان تهیه در ترکیه مونتاژ و بسته‌بندی و با برند ترک در بازار ارائه می‌کنند و صادرات را انجام می‌دهند، بنابراین باید اجازه مهاجرت را به این شرکت‌ها ندهیم.

رییس پارک علم و فناوری همدان ظرفیت‌های همدان در حوزه تولیدات دانش‌بنیان اظهار کرد: در بحث تولید قطعات الکترونیکی و آبیاری تحت فشار در مجموع حدود ۲۰ شرکت  به مرحله صادرات و ارزآوری رسیدند اما هنوز به آن حجم مطلوب و مورد نظر دست نیافته‌اند.

وی گفت: همدان ظرفیت عظیمی در حوزه کشاورزی و محصولاتی چون سیر و گیاهان دارویی از یک سو و از سوی دیگر در حوزه توریسم دارد که نیاز به نوآوری داشته و همه می‌توانند زیرمجموعه پارک قرار بگیرند تا هزینه‌های آنها ارزانتر شود.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها از محل ارائه خدمات درآمد دارند  به طوری که کشورهای توسعه یافته، تولید را به کشورهای دیگر می‌سپارند و به حوزه خدمات پرداختند، از همین رو  باید بتوانیم پس از جهش تولید توسعه خدمات را داشته باشیم و بازارهای داخلی، همسایه و دیگر کشورها را به دست آوریم که این مسائل به روابط خوب نیز نیاز دارد.

انتهای پیام/۸۹۰۳۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول