اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسلمانان روهینگیا و تحولات میانمار، محور رایزنی بلینکن با بنگلادش

وزارت خارجه آمریکا خبر داد، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با همتای بنگلادشی درباره روابط دو جانبه، تحولات میانمار و بحران پناهجویان روهینگیاییی رایزنی کرد.

مسلمانان روهینگیا و تحولات میانمار، محور رایزنی بلینکن با بنگلادش

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به مناسبت پنجاهمین سالگرد استقلال بنگلادش با وزیر خارجه این کشور تلفنی صحبت و درباره روابط دوجانبه و دیگر موضوعات بین‌المللی رایزنی کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، «ند پرایس» سخنگوی این وزارتخانه درباره تماس تلفنی آنتونی بلینکن با ««ابول کلام عبدالمومن» وزیر خارجه بنگلادش بیانیه‌ای صادر کرد.

به گفته این مقام واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا و همتای بنگلادشی او درباره راه‌های تقویت همکاری اقتصادی، مقابله با تروریسم و دفاعی و همکاری دو کشور برای رفع چالش‌های مشترک از قبیل تغییرات اقلیمی رایزنی کردند.

به روایت پرایس، وزرای خارجه آمریکا و بنگلادش درباره تحولات میانمار، یک راه حل پایدار در موضوع بحران پناهجویان روهینگیا و اهمیت احترام گذاشتن به حقوق بشر و کارگران صحبت کردند.

آنتونی بلینکن در این تماس تلفنی به ابول کلام عبدالمومن، پنجاهمین سالگرد استقلال بنگلادش را تبریک گفت.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، دو وزیر خارجه در این رایزنی تلفنی بر تمایل دو کشور برای همکاری نزدیک‌تر به منظور پرداختن به چالش‌های موجود در جنوب آسیا و منطقه ایندوپاسیفیک تاکید کردند.

رایزنی وزیر خارجه آمریکا با همتای بنگلادشی در حالی انجام شده که پیش از این دیپلمات‌های سازمان ملل از احتمال وخیم‌تر شدن اوضاع مسلمانان روهینگیا در پی وقوع کودتای نظامی در میانمار ابراز نگرانی کرده بودند.

 با گذشت نزدیک به یک روز از وقوع کودتای نظامی در میانمار و به دست گرفتن قدرت توسط ارتش این کشور، سازمان ملل از تاثیر کودتا بر وضعیت اقلیت مسلمانان روهینگیا ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی سازمان ملل بعد از کودتای اخیر در میانمار گفته بود: «حدود ۶۰۰ هزار روهینگیایی در ایالت راخین باقی مانده‌اند که حدود ۱۲۰ هزار نفر از آنها در اردوگاه‌های [نظامی] قرار دارند، آنها نمی‌توانند آزادانه جابجا شوند و دسترسی بسیار محدودی به خدمات بهداشتی پایه و آموزشی دارند». (جزئیات بیشتر)

رایزنی بلینکن با عبدالمومن درباره میانمار و مسلمانان روهینگیا در شرایطی انجام شده که بنگلاش طی سال‌های اخیر همواره از جامعه بین‌المللی خواستار کمک به این کشور برای حل بحران آوارگان روهینگیایی شده است.

اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار طی سال‌های متمادی فاقد ابتدایی‌ترین حقوق از قبیل حق شهروندی بوده و تحت شدیدترین حملات نظامی، شکنجه، هتک حرمت و کشتار قرار داشته‌اند.

مسلمانان روهینگیا برای فرار از این وضعیت غیر انسانی در میانمار، چاره‌ای جز متواری شدن از کشورشان نداشته‌اند و طبق برخی گزارش‌ها ۷۴۰ هزار نفر از آنها به بنگلادش گریخته‌اند.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول