اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

فهیم: جای قصه «دادستان» در تلویزیون خالی بود/ ده‌نمکی پدیده سینمای بعد از انقلاب است

منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه جای قصه «دادستان» در تلویزیون خالی بود گفت: شخص ده‌نمکی پدیده سینمای بعد از انقلاب است که ساختن اثر توسط ایشان موجی می‌آفریند.

فهیم: جای قصه «دادستان» در تلویزیون خالی بود/ ده‌نمکی پدیده سینمای بعد از انقلاب است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.
 


ده‌نمکی پدیده سینمای بعد از انقلاب است

- متاسفانه درباره نقد آثار مسعود ده‌نمکی یک پیش‌فرض برای برخی منتقدان وجود دارد و این عده سراغ خود آقای ده‌نمکی و نقد شخص وی می‌روند و با او برخورد می‌کنند که این اشکال اساسی‌ای محسوب می‌شود که به نقد و تحلیل وارد است و همین مانع نقد درست درباره اثر می‌شود. 

- شخص ده‌نمکی پدیده سینمای بعد از انقلاب است که ساختن اثر توسط ایشان موجی می‌آفریند و بحث درمی‌گیرد و کارکرد اثر همین است که بحثی در بیندازد و گفتمانی رواج بدهد. 

دادستان بعد از اخراجی‌ها شاخص‌ترین کار ده‌نمکی است 

- همین سال‌های گذشته سریال‌های زیادی تولید و پخش شده که نه کسی متوجه آن شده و نه دیده شده است، چرا که سازندگان آثار اساسا با مسائل روز جامعه و مشکلات مردم بیگانه بودند و به نوعی سریال‌ها آنتن پرکن بودند.

- این ویژگی سریال «دادستان» است که از ویژگی حاکم بر تلویزیون فاصله دارد و به منظور رساندن یک پیام و درگیر کردن گفتمانی متفاوت تولید شده است. 

- از ویژگی‌های این سریال، موضوع مهم و مبتلا‌به جامعه است که آن را ده‌نمکی انتخاب کرده و به نظر من بعد از «اخراجی‌ها» این سریال به لحاظ دربرگیری و گستره مخاطب، به لحاظ اهمیت موضوعی، شاخص‌ترین کار این کارگردان محسوب می‌شود.

روایت اینچنین موضوعاتی کار هر فیلمسازی نیست

- روایت اینچنین موضوعاتی کار هر فیلمسازی نیست، طبعا نیاز به تسلط بر موضوع و اطلاعات جامع و اشراف بر فضای زیست این افراد دارد و به نوعی باید سلوک زندگی آدم‌ها را بشناسد.

- در این سریال موضوع درباره نماینده مجلس، وزیر و فضای سیاسی حاکم بر کشور است و به لحاظ ژانر این سریال کار سیاسی محسوب می‌شود. 

- جسارت تحلیل شرایط و بیان اینکه مفاسدی جاری و حاکم است و مردم با آن دست به گریبان هستند که مردم را اذیت می‌کند با اهمیت است.

ضعف «دادستان» دوربین روی دست آن است

- در سریالی که قرار است در باب عدالت‌خواهی ساخته شود قطعا کارکرد حسی را نباید نادیده بگیرد. هیچ وقت فیلم‌هایی که دوربین روی دست است ایجاد حس نمی‌کنند زیرا مخاطب فرصتی پیدا نمی‌کند که با چهره کاراکتر ارتباط برقرار و همزاد‌پنداری کند. اینقدر دوربین حرکت می‌کند و جابه‌جا می‌شود که باعث لطمه به ایجاد حس می‌شود.

- اگر بشود ضعفی برای سریال «دادستان» برشمرد همین انتخاب تکنیک دوربین روی دست برای روایت قصه است.

مسؤولان باید بتوانند با طیف دانشجو با سعه صدر برخورد کنند

- ما در حال حاضر با سریالی روبه‌رو هستیم که از همه نظر در این سال‌های اخیر کاری است که می‌شود یک «اتفاق» قلمداد کرد.

- بالاخره مسؤولان باید بتوانند با طیف دانشجو با سعه صدر برخورد کنند و تاکید مقام معظم رهبری، که بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه تاکید دارند، عملیاتی و اجرایی شود.

- این تاکیدات متاسفانه از سوی مسؤولان در این سال‌ها نادیده گرفته شده و این فرصت‌ها محدود شده است اما سریال «دادستان» وارد این عرصه شده و برای دانشجوها حقی قائل است که نفس دانشجو بودن ایجاب می‌کند اهل چالش سیاسی- اجتماعی باشند و مسؤولان را به چالش بکشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول