اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید وزرای کشور ایران و تاجیکستان بر توسعه روابط در همه ابعاد

وزرای ایران و تاجیکستان با یکدیگر دیدار و از تقویت همکاری بین دو وزارتخانه حمایت کردند.

تأکید وزرای کشور ایران و تاجیکستان بر توسعه روابط در همه ابعاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر جمهوری اسلامی ایران در  سفر خود به «دوشنبه» با «رمضان رحیم زاده» وزیر کشور تاجیکستان ملاقات کرد.

در جریان این دیدار اظهار شد که همکاری بین وزارتخانه‌های ایران و تاجیکستان بر اساس توافق‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه در حال توسعه و بهبود است.

به نظر طرفین همکاری متقابل سودمند در زمینه مقابله با پدیده‌های منفی و تهدیدات معاصر می‌تواند موثر باشد.

طرفین طی این دیدار همچنین همکاری در زمینه مبارزه مشترک با تروریسم، افراط گرایی و تبادل اطلاعات را بررسی کردند.

رحمانی فضلی در این ملاقات، ضمن بررسی تحولات منطقه گفت: در منطقه خاورمیانه، افراطی گری، تروریسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و ناامنی، عمدتاً توسط کشور‌های خارج از منطقه ایجاد می‌شود.

وی به مقاومت جمهوری اسلامی ایران در طول 42 سال در برابر فشار‌ها و تهاجمات خارجی اشاره کرد و علت اکثر اتفاقات پیرامون ایران را خشم کشور‌های خارج از منطقه به خاطر استقامت، پایداری و استقلال این کشور و ایجاد امنیت و ثبات بدون نیاز به بیگانگان بیان کرد.

وزیر کشور همچنین با اشاره به وجود اشتراکات فراوان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و زبانی بین ایران و تاجیکستان، تصریح کرد: ملت‌های دو کشور خواهان گسترش روابط هستند. اشتراکات زیادی داریم و به دنبال صلح، ثبات، عدالت و امنیت در منطقه و در همه کشور‌ها هستیم. مردم ما نیز این انتظار را از ما دارند و ما آمادگی گسترش روابط میان دو کشور را داریم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: کشور‌های منطقه و مردم منطقه خود می‌توانند مشکلات و مسائل خود را حل کنند و به رغم فراز و نشیب‌هایی که در روابط دو کشور بوده است و با توجه به بستر‌ها و اشتراکات فراوانی که بین دو کشور وجود دارد، ایجاب می‌کند که روابط دو کشور در مسیر توسعه همکاری‌ها، سرمایه گذاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری، ایجاد همکاری‌های مشترک پیش رود.

وزیر کشور با توجه به ماموریت‌های این وزرات‌خانه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و بحران برای همکاری در همه این زمینه‌ها با دولت تاجیکستان اعلام آمادگی کرد.

رحیم زاده به نوبه خود، با توجه به تحولات منطقه‌ای و سابقه روابط و همچنین وجود مظاهر تروریسم و افراط گرایی به خصوص گسترش گروه‌های تروریستی در منطقه، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که مبارزه با تروریسم، جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری بدون همکاری سایر کشور‌ها امکان پذیر نیست و با توجه به سابقه و تجربیات ایران، آماده همکاری در همه این زمینه‌ها هستیم.

در این گفت‌وگو وزرای کشور، بر اجرای شدن موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی دو کشور، همکاری و تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، تروریسم و افراطی گری، مبارزه با تولید موادمخدر، مواد روانگردان و پیش سازه‌های آن و قاچاق این مواد، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات مجرمان تحت تعقیب در چارچوب توافقات، مبارزه با قاچاق آثار هنری، میراث فرهنگی، اسلحه، مهمات و مواد منفجره، تاکید کردند.

همچنین طرفین با مشارکت در تقویت ساختار‌های منطقه‌ای مبارزه با مواد مخدر در چارچوب همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای موافقت کردند.

تاکید بر همکاری و همراهی با یکدیگر برای اتخاذ مواضع مشترک نزد مجامع و سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای، تاکید بر حسن رفتار با اتباع و شهروندان یگدیگر و ارتقای همکاری‌های پلیس دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با انواع جرایم از دیگر محور‌های گفتگو‌های دو وزیر بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول