اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فوت 24 هزار و 215 نفر در تهران به دلیل کرونا/ آخرین آمار کرونای انگلیسی در پایتخت

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به فوت 24 هزار و 215 نفر در تهران به دلیل کرونا گفت: طی هفته جاری آمار فوتی‌های کرونا در پایتخت بین عدد 19 تا 21 در نوسان بود.

فوت 24 هزار و 215 نفر در تهران به دلیل کرونا/ آخرین آمار کرونای انگلیسی در پایتخت

خبرگزاری فارس، گروه شهری: بیش از یک سال از ورود ویروس کرونا به پایتخت می گذرد، در این مدت تهران با فراز و فرودهای زیادی به لحاظ مقابله با ویروس کرونا همراه شده است. تاکنون شهروندان چندین پیک از شیوع کرونا را تجربه کرده و در حال حاضر بسیاری از مسوولان وزارت بهداشت و کارشناسان از نشانه های بروز موج چهارم کرونا صحبت می کنند.

بیش از 8 میلیون نفر در تهران ساکن هستند و روزانه آمار مسافران مترو به یک میلیون و 100 هزار نفر رسیده است؛ هرچند شهرداری تهران اعلام کرده روزانه طی 3 نوبت قطارهای مترو ضدعفونی می شود ولی نگرانی از ابتلا به کرونا به ویژه از نوع انگلیسی در حمل و نقل عمومی به خصوص در شهر زیرزمینی وجود دارد. امکان رعایت فاصله اجتماعی در مترو تبدیل به یک شوخی شده و باید شهروندان سفرهایشان با این ناوگان را مدیریت کنند.

کرونای انگلیسی هم تازه میدان را در دست گرفته و در شهرهای مختلف کشور از جمله در تهران در حال جولان است. خطر این ویروس منحوس همزمان با نزدیک شدن به نوروز در حال زیاد شدن است و رعایت پروتکل های بهداشتی باید هز چه بیشتر مورد توجه شهروندان باشد.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله کرونا، وضعیت بهشت‌زهرا (س) محدودیت‌های تردد شبانه، پسماندهای بیمارستانی و فروش میدان آزادی، دستگیری شهرداران مناطق، واگذاری دو ورزشگاه به باشگاه پرسپولیس و استقلال و مباحث دیگر با ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

 24 هزار و 215 نفر در تهران به دلیل کرونا جان باخته‌اند

تا کنون چند نفر بر اساس آمار ثبت شده در بهشت‌زهرا جان خود را به دلیل کرونا در پایتخت از دست داده‌اند؟

تا کنون 24 هزار و 215 نفر در تهران به دلیل کرونا جان باخته‌اند که 14 هزار و 722 نفر از آنها مرد و 9 هزار و 493 نفر از آنها زن هستند. همچنین از این تعداد 17244 نفر در سازمان بهشت‌زهرا (س) کفن و دفن شده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که حجم خدمات ارائه شده در سازمان بهشت‌زهرا (س) بسیار افزایش یافته است. همچنین سایر متوفیان کرونا نیز پذیرش و تغسیل آنها در بهشت‌زهرا ا(س) انجام گرفته و بعد به سایر آرامستان‌ها انتقال یافته‌اند. 

حجم کار بهشت زهرا در شرایط اپیدمی کرونا 2 تا 3 برابر شد

حجم کار بهشت زهرا در شرایط اپیدمی کرونا 2 تا 3 برابر شده و حتی در روزهایی طی یک سال گذشته آمار متوفیان روزانه به 350 مورد رسید و کفن و دفن اموات بدن خلل و بدون کمک از بیرون شهرداری صورت گرفت. کرونا شرایطی را ایجاد کرد که با انباشت خدمات غیرقابل پیش بینی از جمله افزایش 2 تا 3 برابری متوفایان و پسماندهای بیمارستانی مواجه شویم.

تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در پایتخت

در حال حاضر تعداد فوتی‌های روزانه چه تعداد است؟‌

طی هفته جاری آمار فوتی‌های کرونا در تهران بین عدد 19 تا 21 در نوسان بود و این آمار تقریبا مدت‌هاست که ثابت مانده و این روند کاهشی که وجود دارد نتیجه اقداماتی است که دی، آذر و بهمن صورت گرفته است و اکنون که آمار مبتلایان کمی شیب صعودی یافته ممکن است در فروردین و اردیبهشت پایتخت را با مرگ و میرهای بیشتر همراه سازد.

تهران همچنان در شرایط اضطرار

تهران همچنان در شرایط اضطرار در اپیدمی قرار دارد و پیش‌بینی‌های انجام گرفته توسط کارشناسان نشان می‌دهد آمار مبتلایان و متوفیان در یک ماه آینده احتمالا افزایش یابد.بنابراین همچنان شهروندان باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را مدنظر قرار دهند و از دست دادن به صورت جدی بپرهیزند که رعایت این موارد 90 درصد ابتلا به کرونا را می‌تواند قبل از انجام واکسیناسیون سبب شود.

 تنها راه نجات جهان از اپیدمی کرونا واکسیناسیون عمومی/ از شرکت های داخلی حمایت شود

در حال حاضر تنها راه نجات جهان از اپیدمی کرونا واکسیناسیون عمومی است که امیدواریم در ایران هم دسترسی به این واکسن هر چه سریع‌تر فراهم شود و تا قبل از ورود واکسن‌های داخلی به بازار بتوان از واکسن‌های وارداتی هم استفاده کرد. حمایت از مؤسسات و شرکت‌های داخلی  جهت تولید واکسن ضروری است و شهرداری نیز آماده همکاری در این راستا دارد.

آیا به شما واکسن کرونا تزریق شده است؟

خیر، هنوز واکسن کرونا نزده‌ام جامعه پزشکی اولویت‌بندی شده و کسانی که در آی‌سی‌یوها فعالیت می‌کنند در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند همچنین حتما باید دو دوز واکسن به این افراد تزریق شود تا بتوانند در مقابل کرونا ایمنی یابند وگرنه یک دوز تأثیر چندانی ندارد.

ابتلای 10 تهرانی به کرونای انگلیسی

وضعیت کرونای انگلیسی در پایتخت چگونه است؟

اطلاعات دقیق را در این زمینه وزارت بهداشت جویا شوید بر اساس آخرین آماری که من دارم 10 نفر ابتلای قطعی به کرونا انگلیسی داشته‌اند که این آمار نگران‌کننده است چرا که حتی یک مورد مثبت کرونای انگلیسی به معنای خطر گسترش آن است و نشان می‌دهد که این نوع از کرونا بیخ گوش همه تهرانی‌ها قرار دارد بنابراین باید هر چه بیشتر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت شود.

پیک کشنده چهارم بسیار زیانبارتر است

ظواهر یک دو هفته اخیر نشان می‌دهد که این ویروس در حال گسترش است و پیک کشنده چهارم که به گواه جامعه علمی بسیار زیانبارتر از گذشته در حال شکل گیری است، همچنین بیم آن می‌رود جهش ایرانی ویروس را شاهد باشیم.

 شهرداری طی همکاری با سایر دستگاه ها باید با فوریت برای اجرای پروتکل‌های پیشگیرانه و تشخیص زودرس اقدام کند، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از خوردن و آشامیدن در جلسات اجباری شود و حتی الامکان جلسات به صورت مجازی برگزار شود.

توصیه اکید بر استفاده از دو ماسک

همچنین کارکنان شهرداری و شهروندان بهتر است از شرکت در تجمعات و مهمانی خانوادگی و حضور در فضای بسته در مدت طولانی اجتناب کنند و رعایت پروتکل‌های عمومی در تاکسی و اتوبوس ادامه یابد و به رانندگان توصیه می‌شود از دو ماسک استفاده کنند.

مخالفت با محدودیت های شبانه/ از فرسودگی‌های روانی جلوگیری شود

بسیاری از شهروندان مخالف اجرای محدودیت‌های تردد شبانه هستند و این درخواست به صورت مداوم از شورای شهری‌ها انجام گرفته نظر شما در این زمینه چیست؟

موافق اجرای محدودیت‌های تردد شبانه نیستم و تجربه یکسال گذشته تا کنون نشان می‌دهد که این حجم از اقدامات پیشگیرانه مناسب نیست استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی بیشتر کاربرد دارد و تأثیر آن قطعا از محدودیت‌های شبانه و روزانه بر اساس بررسی‌های جهانی بیشتر بوده است. در حال حاضر بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف جهان به دلیل محدودیت‌ها با فرسودگی‌های روانی همراه شده و در کشور ما نیز وضعیت اقتصادی در رکود بوده و نباید با انباشت  روش‌ها پیشگیرانه بیش از این شرایط را سخت کرد ولی به هیچ عنوان این مسأله به معنای عادی‌نگاری قضیه نیست و همچنین باید استفاده از ماسک و رعایت اجتماعی انجام گیرد.

محدودیت های تردد برای شهرهای قرمز باشد نه زرد و آبی

همچنین اگر وضعیت شهرها قرمز باشد شرایط متفاوت است و نیاز به محدودیت‌های شبانه و روزانه وجود دارد ولی اکنون که شرایط تهران هنوز قرمز نیست ما هم پیشنهاد حذف محدودیت‌های تردد شبانه را داریم.

مدیریت پسماندهای بیمارستانی با همکاری وزارت بهداشت

وضعیت پسماندهای بیمارستانی با توجه به شیوع کرونا چگونه است؟

 با توجه به شیوع کرونا طبیعی است که حجم پسماندهای بیمارستانی افزایش یابد ولی نسبت به حجم پسماندهای عادی کاهش یافته است تا زمانی که روش‌های پیشگیرانه از کرونا و استفاده از وسایل حفاظت شخصی وجود دارد قاعدتا در شرایط کرونا با افزایش حجم پسماند بیمارستانی روبه‌رو هستیم که البته اصلاح در جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی هم صورت گرفته و با همکاری وزارت بهداشت مشکل حادی در این راستا نیست.

میدان آزادی را نمی فروشیم/سرمایه ملی قابل تهاتر و واگذاری نیست

شنیده‌ها حکایت از این دارد که اخیرا سند میدان آزادی به نام شهرداری تهران شده است و برخی از گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که شهرداری به دلیل مشکلات مالی امکان دارد این میدان را واگذار یا بفروشد نظر شما در این زمینه چیست؟

خیر، چنین قضیه به هیچ عنوان اتفاق نمی‌افتد میدان ازادی سرمایه ملی کشور است و سرمایه‌های شهر تهران متعلق به مردم تهران بوده و خواهد بود هر چه برای شهرداری بوده برای مردم است و اگر این سرمایه ارزش سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و معماری داشته باشد که دیگر شرایطش ویژه خواهد بود و اکنون میدان آزادی همه این ویژگی‌های را با هم دارد و فروش آن به هیچ عنوان مطرح نیست.

چراغ سبز شورا برای واگذاری باشگاه به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال

شهرداری تهران اعلام کرده که قصد واگذاری دو ورزشگاه را به باشگاه پرسپولیس و استقلال در ازای تهاتر با زمین جهت توسعه حمل و نقل عمومی دارد شورای شهر چقدر با این قضیه موافق است؟

مدیریت شهری می‌تواند جهت اجرای پروژه‌های شهری املاکی را خریداری یا آزاد کند و بحثی در زمینه تهاتر وجود ندارد توسعه حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های شهرداری تهران است و اگر به این هدف دست یابیم شورا نیز مشکلی با آن نخواهد داشت.

خبری از پرونده دو شهردار منطقه دستگیر شده ندارم/ از شهرداری پیگیری کنید

سرانجام پرونده دو شهردار منطقه دستگیر شده تهران، حسن رحمانی و مهناز استقامتی به کجا رسید؟ گفته می شود در ازای وثیقه قرار است بزودی این دو نفر آزاد شوند آیا اطلاع جدیدی دارید؟

خیر؛ خبری از پرونده دو شهردار منطقه دستگیر شده ندارم از شهرداری و آقای حناچی این موضوع را پیگیری کنید. شورا چندان در جریان این پرونده قرار نگرفته است.

انتقال خیابان‌های تهران به زیرزمین 

پروژه انتقال خیابان‌های تهران به زیرزمین از سال 1400 آغاز می شود؟

ببینید این موضوع  در حال حاضر در حد ایده است؛ انتقال خیابان‌های تهران به زیرزمین جزو پروژه‌هاى بلندمدتی است که مقدمه‌های آن انجام شده و در حال پردازش این ایده‌ها در این راستاها هستیم. انتقال خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به زیرزمین سبب می‌شود که آلودگی هوا کاهش یابد و ترافیک در تهران مدیریت شود .

از طرفى آزاد شدن فضاهای شهری را برای مردم تهران شاهد خواهیم بود. در صورتی که بخشی از بلوار کشاورز و خیابان ولی‌عصر به طور مثال به زیر زمین انتقال یابد، فضاهای آزاد زیادی برای انجام پروژه‌های فرهنگی خواهیم داشت که ان‌شاءالله مقدمات این ایده در سال 1400 و آغاز قرن جدید خواهد شد. ما باید از تجربه بارسلونا، پاریس و سایر شهرهای که مرکز ان تبدیل به پیاده راه شده است درس بگیریم ، برنامه‌های شورای پنجم بلندمدت است و امیدواریم بتوان برای آیندگان شرایط مناسبی ایجاد شود.

وزیر بهداشت بار کلمات را متوجه نشد

روز گذشته در شورای شهر از وزیر بهداشت حمایت کردید و این موضوع واکنش برخی همکاران شما از جمله نائب رئیس شورا را به همراه داشت. در این باره توضیح می دهید؟

بله دیروز هم تأکید کردم ادامه مواجهه با شیوع کرونا، توان فرسا بوده و نیازمند برنامه های مفصل است. شرایط و فشار کاری شدید باعث شده که وزیر بهداشت بار کلمات را متوجه نشود. همکاران ما در بهشت زهرا خدمات بسیار ارزنده و طاقت فرسایی انجام داده و قدردان آنها هستیم ولی شرایط سبب شد وزیر بهداشت جمله ای را بیان کند که قصدش توهین و اهانت نبود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول