اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

لزوم بازتعریف مأموریت‌های دانشگاه شهید رجایی/وزیر علوم: رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون دولت نهایی شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم بازتعریف مأموریت‌های دانشگاه شهید رجایی، گفت: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان کاری به غیر از تربیت معلم ندارند.

لزوم بازتعریف مأموریت‌های دانشگاه شهید رجایی/وزیر علوم: رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون دولت نهایی شد

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه چهاردهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

 سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد دستور این جلسه که به موضوع «نقد درون‌سازمانی برنامه کیفیت بخشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» اختصاص داشت، اظهار کرد: در حال حاضر تمرکز شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور روی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و رکن سند تحول منابع انسانی آموزش و پرورش است. دو دانشگاه مهم فرهنگیان و شهید رجایی مأموریت تربیت معلم برای آموزش و پرورش را دارند و از این منظر جایگاه بسیار مهمی را به خود اختصاص داده‌اند. از این تمرکز روی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بسیار مهم و راهگشاست.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان کاری جز تربیت معلم ندارند و ما روی این موضوع تأکید داریم لذا برای این موضوع  باید گزارشات دقیق ارائه شود و در همین راستا  گزارش وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی مدنظر قرار گیرد. همچنین گزارش کمیته پایش و ارزیابی دبیرخانه هم می‌تواند ما را به جمع بندی نهایی برساند.

رئیس شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با تأکید بر لزوم بازتعریف مأموریت‌های دانشگاه شهید رجایی، افزود: در حال حاضر این موضوع مطرح است و اگر نقصانی در اساسنامه باشد باید اصلاح شود. همچنین روی داوطلب، استاد و برنامه درسی هم باید تمرکز داشته باشیم ما به اساتیدی در این دانشگاه نیاز داریم که تربیت معلمی را پذیرفته باشد و حس افتخار نسبت به این کار مهم و انسان ساز داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مأموریت‌گرایی حرفه‌ای و روشن را مد نظر قرار دهد و مأموریتی که دنبال می کند منطبق با فلسفه وجودی آن باشد. جای نگرانی دارد که میان بیش از 7هزار دانشجوی این دانشگاه، فقط 2هزار دانشجو در رشته‌های تربیت دبیر تحصیل می‌کنند و در واقع قریب 80 درصد ظرفیت این دانشگاه در حوزه مأموریت خود نیست.

در ادامه این جلسه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: بحث اصلی توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در مراکز تخصصی تربیت معلم است، بعد از فرمایشات معظم له روی این موضوع در وزارت علوم کار شده که البته نیازمند تکمیل و رفع نقص است و درحال تکمیل نظارت‌ها هستیم تا در صورت نیاز وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی و بررسی تخصصی شود و به واسطه آن تربیت معلم بر اساس تراز نظام اسلامی صورت پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما باید این باشد که مجموعه تربیت معلم را برای تربیت شایسته و نسل آینده آماده کنیم، گفت: جهان در سال‌های آینده با تغییر مواجه خواهد شد و به همین دلیل برای نسل جدیدی که تربیت می‌شوند باید اساتید دارای ظرفیت خوبی باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره نقشه راه دانشگاه شهید رجایی بیان کرد: باید نقشه‌ راهی تعریف شود تا در بستر آن متوجه شویم آیا فردی که از دانشگاه خارج می‌شود می‌تواند آیندگان کشور را تربیت کند یا خیر؟ لذا ارزیابی‌ها بر اساس شاخص‌هاست و ما در این شاخص‌ها نقاط قوت و ضعف را بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: این موضوع در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری دولت نهایی شده و مجلس به آن وارد خواهد شد، اگر این شاخص‌ها بررسی و نهایی شود، منظومه‌ای شکل می‌گیرد که حاصل آن معلم متخصص در رشته خود، توانمند در بحث تربیتی و تأثیرگذار برای آینده است.

همچنین علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور گفت: مسأله ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و معلم است و در سند تحول هم به موضوع تربیت معلم توجه بسیاری شده زیرا معلم محور تربیت است.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه‌های تربیت معلم اختلالی پیدا کردند باید به مسیر خود بازگردند و این لازمه تصمیم‌گیری‌های مهمی است. همچنین می‌توان کمیته‌ای به منظور آسیب شناسی جدی‌تر موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تشکیل شود.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور ابراز امیدواری کرد: موضوع آیین‌نامه ارتقاء معلمان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تصمیم‌گیری نهایی شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اگر به صورت خاص پایش و حمایت نداشته باشد از  اهداف خود دور می‌شود.

وی با بیان اینکه اساتیدی که معلم تربیت می‌کنند از مختصاتی متفاوت برخوردار هستند که با اساتید دانشگاه‌های دیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان از نظر مقام معظم رهبری حاکمیتی هستند.

همچنین حسین کچوییان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه اظهار کرد: در آموزش و پرورش به سیستم آموزشی پویا احتیاج داریم و اگر این سیستم به درستی پیش می‌رفت دانشگاه‌های تربیت معلم نیز پویا بودند لذا این موضوع باید آسیب‌شناسی شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادق‌زاده عضو شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور اظهار کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت خود دور شده است. در حال حاضر این دانشگاه با 200 هیأت علمی به سمت خروج از مأموریت تربیت معلمی است که این موضوع تهدیدی بزرگ است.

وی افزود: اگر قرار است دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان کنار هم باشند، نباید تبدیل به دو جزیره جدا از یکدیگر شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول