اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نگاهی به اقدامات شرکت‌های دانش بنیان مازندران/ از اختراع شیکر پیلوت خون تا دستگاه اندازه‌گیری گاز هسته‌ای رادون

شرکت‌های دانش‌بنیان مازندرانی با کمک نیروهای بومی و دانشگاهی در تمام بخش‌ها بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و بر طبق تعهد و تخصص در حال ارائه خدمت هستند و تاکنون توانستند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند.

نگاهی به اقدامات  شرکت‌های دانش بنیان مازندران/ از اختراع شیکر پیلوت خون تا دستگاه اندازه‌گیری گاز هسته‌ای رادون

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| کار و کارآفرینی از مباحث مهم و اقتصادی مورد توجه در کشورهای در حال توسعه و روشی موثر برای کاهش وابستگی‌های اقتصادی به دنیای خارج از مرزها است، اخیرا از جانب مقام معظم رهبری شاهد تاکیدات فراوانی در راستای به توجه به این دو مقوله مهم بودیم، پارک علم و فناوری از ارگان‌های حمایتی تولیدکنندگان است.

امروز با شرایط اقتصادی حاکم در کشور، در  فضای واقعی و عملی کارآفرینان به مشکلات زیادی در زمینه‌های مادی در راستای توسعه اشتغال برمی‌خورند که اگر دارای همتی بلند و روحیه شکست ناپذیر نباشند یقینا از ادامه فرآیند باز خواهند ماند و پس از درجا زدن موجبات بیکاری افراد دیگری را رقم خواهند زد.

در استان مازندران که دارای ظرفیت‌های اقتصادی فراوان در حوزه‌های مختلف است شاهد یک‌سری پیشرفت‌ها در بحث کارآفرینی در شاخه‌های مختلف هستیم، جالب این است که تعدادی از این کارآفرینان و تولیدکنندگان که در درون استان نادیده گرفته شده و حمایتی ندارند هم ردیف کارآفرینان و صادرکنندگان برتر ملی قرار می‌گیرند.

*فعالیت ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری مازندران

علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری در مازندران با اشاره به اینکه در این پارک شرکت‌های بزرگی ورود پیدا کرده و می‌توانند تولید کرده انبوه داشته باشند، می‌گوید؛ همچنین این شرکت‌ها نیازهای وارداتی را تامین می‌کنند، ما کمک می‌کنیم تا ایده‌ها را تجاری کرده و وارد بازار شوند که درصدی از این شرکت‌ها موفق خواهند بود.

وی اضافه می‌کند: درصد کوچکی از این شرکت‌ها پاسخ معنی‌داری به نیازهای روز بازار داده و خدمات مختلفی ارائه می‌دهند، ما هم در پارک با ارائه خدمات آموزشی کسب و کار، تسهیل قوانین بیمه و کار، خدمات حمایتی فردی، کمک به توسعه بازار و توانمندسازی، ارائه خدمات مالی حمایتی و ارائه تسهیلات با نرخ‌های پایین همگام با این شرکت‌ها پیش می‌رویم.

*جزئیات ورود و خروج شرکت‌ها به پارک

معتمدزادگان با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۲۰۰ شرکت عضو پارک علم و فناوری استان هستند، می‌گوید؛ این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف مشغول به‌کار هستند، طی ارزیابی پایان هر سال ناموفق‌ها که حدود ۵ تا۱۰ درصد هستند از زیر مجموعه پارک خارج خواهند شد و در عوض حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر به مجموعه اضافه می‌شوند‌.

رئیس پارک علم و فناوری در مازندران تصریح کرد: در رابطه با مقابله با کرونا ویروس ما شاهد عملکردهای موفقی از برخی از این شرکت‌ها بودیم که شامل دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله و ضدعفونی کننده‌های متفاوت و همچنین تولید داروی درمانی کرونا بودیم که توسط یک شرکتی تخصصی صورت گرفت و به‌تازگی وارد پارک شده، کارکرد دارو در آزمون‌های اولیه موثر بوده و مجوز آزمایش‌های بالینی منجر به صدور مجوز تولید این دارو خواهد شد. 

*معرفی ۲ شرکت برتر استان در حوزه تولید کارآفرینی

این مسؤول تاکید کرد: همچنین شاهد تولیدات خوبی در حوزه‌های نرم‌افزاری،  تولید محصولات کشاورزی، آی تی و الکترونیکی هستیم، از میان این شرکت‌ها عملکرد بخشی منجر به افزایش کارآفرینی و همچنین تولید انبوه و در نهایت صادرات و خروج ارز از کشور می‌شود، شرکت نرم‌افزاری ترز و شرکت ابتکار تجهیز طب یکتا از موفق‌ترین‌ها هستند که با کمک به افزایش کارآفرینی نه تنها به خروج ارز از کشور کمک کرده بلکه مانع از آن می‌شوند.

*هر سال یک اختراع با همکاری ۲ برادر! کمک افزایش کارآفرینی و صادرات محصول

پارسا و دانیال دانشفر دو برادر ۳۷ ساله و ۳۶ ساله، فارغ التحصیل رشته شیمی و مدیریت اقتصاد مدیران شرکت ابتکار تجهیز طب یکتا واقع در شهرک صنعتی جویبار هستند، که از سال ۹۳ اقدام به معرفی و ثبت اختراعات خود کردند، آن‌ها به طور مستقیم با حدود ۱۲ نفر و به‌طور غیر مستقیم با ده‌ها شرکت کار می‌کنند...

برادر بزرگتر از جزییات کار می‌گوید؛ قبل از اینکه وارد بحث تولید و فناوری شویم در حوزه تعمیر تجهیزات پزشکی و تعمیرات زنجیره سرد ایمن در انتقال خون به واسطه اینکه شناخت کاملی از لوازم انتقال خون داشتیم " پدرم و خواهرم کارمند این اداره هستند" کار می‌کردیم.

وی اضافه می‌کند؛ در سال ۹۲ بر حسب اتفاق دریافتیم که تولید لوازم داخلی سود خوبی دارد چرا که در بازار قیمت دستگاه خارجی المنت سردخانه بالا بود تا اینکه جنس ایرانی را به یک پنجم قیمت با همان کیفیت در تهران خریداری کردیم، از آنجا به بعد به سمت تولید حرکت کردیم.

* از اختراع شیکر پیلوت خون تا دستگاه اندازه‌گیری گاز هسته‌ای رادون

دانشفر یادآور می‌شود؛ اولین اختراع‌مان در سال ۹۳ ثبت شد که " شیکر پیلوت خون" بود این دستگاه عملیات به‌هم زدن نمونه‌های خون با مایع منعقدکننده و ضد انعقاد را با هم انجام می‌دهد و در ازمایشگاه‌ها کارایی دارد اگر کارش را خوب انجام ندهد نتیجه تست‌ها اشتباه می‌شود، سپس در سال ۹۴ دستگاه " سیلر دیجیتال کیسه خون" را برای اولین بار در کشور و خاورمیانه تولید کردیم.

این مخترع ادامه می‌دهد؛ در سال ۹۵ موفق به تولید "دستگاه اندازه‌گیری گاز هسته‌ای رادون" شدیم که اولین بار در کشور صورت گرفت و تا الان تنها کشورهای ایران و انگلستان موفق به انجامش شدند، این دستگاه برای اندازه‌گیری ذره‌ای آلفا و نوترون به صورت غیرفعال، کاربرد دارد باید در ۴۰۰ هزار نقطه کشور اندازه گیری شود ولی هنوز کامل اجرایی نشد‌.

*تولید یخچال‌های منحصر به‌فرد در کشور و خاورمیانه

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ استارت تولید یخچال‌های مختلف پزشکی را همزمان با تولید" اکسترکتور پلاسمای خون نیمه اتوماتیک" و "آجیتاتور پلاکت خون" را استارت زدیم، گفت: دو دستگاه ثبت اختراع شدند ولی یخچال بعد از حدود سه سال در پایان سال ۹۸ به همراه یخچال نگهداری واکسن فعال و غیرفعال وارد بازار شد، این یخچال‌ها فقط در ۶ کشور دنیا تولید شدند که ما از اولین‌های در ایران و خاورمیانه هستیم.

دانشفر تاکید می‌کند؛ در سال ۹۹ یخچال‌های معمولی را با تکنولوژی منحصر به‌فرد تولید کردیم، این یخچال‌ها در اوج مصرف برق هزینه برق را به یک دهم کاهش می‌دهند و روشت می‌مانند، طبق محاسبات ما در اوج مصرف برق بین ۴ تا ۶ هزار مگاوات به اندازه ۶ نیروگاه نکا برق انرژی لازم است که اگر ما از این یخچال‌ها استفاده کنیم ۶ هزار نیروگاه را از مدار خارج می‌کنیم.

*صادرات به کشورهای عراق و افغانستان/ نیازمند حمایت در داخل هستیم

این تولیدکننده با اشاره به اینکه بازار فروش‌مان خوب است، می‌گوید؛ البته ما حدود ۹ اختراع داریم که همه را تجاری‌سازی نکردیم، در سال ۹۹ اقدام به صادرات یخچال به کشورهای عراق و افغانستان کردیم، یخچال نگهداری واکسن مخصوص واکسن‌های گرمی است که در دمای منفی دو الی هشت درجه نگهداری می‌شوند، مناسب نگهداری واکسن روسی نیست ولی واکسنهای دیگر را در خود نگهداری می‌کنند بر این اساس هنوز در این راستا مورد استفاده قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه حمایت از تولیدات داخلی و تولیدکنندگان ایرانی باید تبدیل به یک اصل شود، خاطرنشان می‌کند؛ در کشور ما تا وقتی دچار مشکل نباشد به محصولات داخلی روی نمی‌آورد، همه بر این باور هستیم که تولید ایرانی خوب نیست، به ما فرصتی داده نمی‌شود و  اعتمادی به جنس ایرانی وجود ندارد تا جایی که ما به راحتی موفق به تاییده وزارت بهداشت در کشور عراق می‌شویم ولی در کشور خودمان حمایتی نداریم، با اینکه تولیدات ما با قیمت پایین کیفیت خوب وارد بازار می‌شوند.

همچنین، فعالان شرکت دانش بنیان ترز رایان افزار در مازندران جزو ۱۵ نفر برتر در حوزه کارآفرینی شدند، اعضای موفق این شرکت روز چهارشنبه ۲۹ بهمن سال جاری طی مراسمی با حضور معاون اول و وزیر کار تجلیل شدندکه بهتر است به معرفی این شرکت بپردازیم؛

شرکت نرم‌افزاری ترز رایان افزار در سال ۱۳۸۶ در محیطی آکادمیک و دانشگاهی و بر اساس احساس نیاز کشور به تیم‌هایی با تخصص و تعهد، پا به عرصه گذاشت و در سال ۱۳۸۷ به‌صورت حرفه‌ای به انجام پروژه در زمینه‌های مختلف در سطح کشور پرداخت و در سال ۱۳۸۸ اقدام به تولید محصولات نرم افزاری و وب کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ یکی از فعالان این شرکت می‌رویم و با او به گفت‌وگو می‌پردازیم؛ آقای احمد حسین‌زاده ۳۶ ساله اهل بابل، مدیرعامل جوان این شرکت نرم‌افزاری با اشاره به موفقیت‌های پی در پی این شرکت از ورودشان به مجموعه کارآفرینان برتر ملی احساس خرسندی می‌کند و می‌گوید؛ خوشحال هستیم که از جمله کارآفرینان ملی برتر کشوری انتخاب شدیم، توقع‌مان بیش از این‌ها است و برنامه‌های رو به جلویی پیش‌بینی کردیم.

* جزئیاتی از تجربه ۱۰ ساله در بحث کارآفرینی

وی ضمن معرفی شرکت، اضافه می‌کند؛ در سال ۱۳۸۹ با تاسیس شرکت، فعالیت خود از حالت گروه را به‌صورت رسمی و شرکتی تداوم بخشیدیم، در سال ۱۳۹۰ با تمام قوا در جهت اعتمادسازی و ارائه خدمات با نفوذ در بازارهای دست نخورده کوچک فعالیت کردیم، در سال ۱۳۹۱ با توسعه در محصول و اقدام به بهینه‌سازی محصولات و با امضا قرارداد با مرکز رشد ،در مسیر توسعه علمی قرار گرفته و به‌عنوان شرکت مستقر در مرکز رشد قرار گرفتیم.

حسین‌زاده ادامه می‌دهد؛ در ادامه کار با ثبت یکی از طرح‌های حوزه وزارت کشور که همزمان با سایر محصولات شرکت در حال انجام بود به‌عنوان طرح ملی اقدام به تقویت حوزه مربوطه کرده و در همان سال گواهی تایید فنی نرم‌افزار از شورای عالی انفورماتیک کشور که زیر نظر ریاست جمهوری قرار دارد را دریافت کردیم.

این مدیرعامل یادآور می‌شود؛ در سال ۱۳۹۲ محصول خود را با تاسیس وب سایت‌های مرجع در حوزه مربوطه در سطح کشور گسترش دادیم و توانستیم در مدت زمان کوتاه از تمام نقاط مختلف کشور جذب مشتری داشته باشیم و در همان سال به‌عنوان اولین و جامع‌ترین نرم افزار مدیریتی در حوزه مربوطه در کشور شناخته شویم.

وی تصریح می‌کند؛ همزمان محصول سازمانی شرکت ترز در حوزه و وب و نیز سیستم ارزش افزوده شرکت به سطح بالای خود رسید و توانست در سطح کشور به بلوغ خود رسیده و با ایجاد سیستم‌های رایگان با پرداخت‌های درون برنامه‌ای سیستم خود را در مدت زمان کوتاهی گسترش داد و در فضای مجازی به‌عنوان گزینه اول موتورهای جستجو از جمله گوگل قرار گرفت و در نتیجه در سطوح مختلف جذب مشتری کرد.

*کسب موفقیت‌های پی در پی

حسین‌زاده می‌گوید؛ در سال ۱۳۹۳ شرکت ترز، به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت و همچنن در سال ۱۳۹۳ توانست با ایجاد ساختارهایی با نظم پایدار و ایجاد یک سیستم ایزوی داخلی سیستم نظم پایدار را راه‌اندازی کرده و با به‌کارگیری انواع ابزار مختلف یک سیستم پایدار در سیستم سازمانی خود ایجاد کند تا بتواند ساختاری را برای رشد مستمر با حداقل انرژی پایه‌ریزی کند.

این فعال اقتصادی بیان می‌کند؛ استراتژی اولیه شرکت ترز در بدو تاسیس، هدف‌گیری بازارهای کوچک دست نخورده اما با تعداد زیاد بوده است که به نحوی هم جریان رقابت متفاوت و آسان‌تر و هم تضمین جذب مشتری و هم رسوخ در بازار قوی‌تر داشته است.

وی اعلام می‌کند؛ ما توانستیم؛ از کارآفرینان برتر استان مازندران در سال ۱۳۹۴، کاندیدای کارآفرین برتر جوان کشور در همان سال شویم و موفق به کسب عنوان شرکت دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کسب گواهی تایید فنی نرم‌افزار از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، ثبت و پیاده‌سازی طرح شبکه ملی دهیاری‌های کشور جز سند ۱۴۰۴ در کشور، طراحی و ایجاد پورتال سازمانی، برنامه‌نویسی بر روی موبایل، نرم‌افزار ارسال و دریافت پیام کوتاه و طراحی نرم‌افزار مدیریت تالار پذیرایی شویم.

حسین‌زاده با اعلام اینکه ما با حضور در بین ۱۱ مجموعه از کارآفرینان استانی بر اساس امتیاز در کشور به یک سری از پارامترها همچون نوآوری در کار با رهبری بازار جدید و به نتیجه رساندن یک شاخص در این مسابقات شرکت کردیم، می‌گوید؛ کار تخصصی ما در حوزه تولید نرم‌افزار بوده و محصولات متفاوت که در بالا گفته شد را داریم.

*ارائه خدمات تبلیغاتی در کنار خدمات نرم‌افزاری

این مدیر جوان ادامه می‌دهد؛ بخش بعدی فعالیت‌های ما در حوزه ارائه تبلیغات است همچون سرویس‌های تبلیغات در واتساپ که انحصاری در دست‌مان است اینکه چطور از واتساپ به بیرون آمده و تبلیغات را به‌صورت هدفمند انتخاب کنیم تا یک آسیب اجتماعی را کاهش داده یا یک کسب و کار را توسعه بدهیم یا تبلیغ کنیم در این حوزه صفر تا صد کار را بر عهده می‌گیریم.

*ایجاد اشتغال برای ۲ هزار نفر/ همه روی گوشی خود مشتری ما هستید

وی اظهار می‌کند؛ شرکت ما در حال حاضر به‌صورت مستقیم با ۴۰ نفر و به‌طور غیرمستقیم با حدود ۲ هزار نفر کار می‌کند، همچنین از هر ۸۰۰ ایرانی یک نفر مشتری مستقیم محصولات ما است ولی تقریبا همه مردم خدمات ما را همه گرفته و بر روی گوشی خود نصب کردند، تعداد مشتریان ما در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

حسین‌زاده خاطرنشان می‌کند؛ از نظر ما روش استفاده از ابزار و نوع نگاه و بینش افراد مهم است نگاه مجموعه ما استفاده و درک نیاز جامعه بوده است، در این زمینه برنامه بلندمدت‌تری داریم بحث ما فراتر از کارآفرینی است کارآفرینی هدف نیست نتیجه هدف است، ارتقای سیستم کارآفرینی و رشد مرکز جهادی و شتاب‌دهنده در سطحی که اثرگذار باشد اهمیت دارد.

*ماجرای تهدیدی که به فرصت تبدیل شد 

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قطعا در کشور می‌توان کار کرد و چالش همیشه وجود دارد، می‌گوید؛ اگر چالش درونی نباشد بیرونی است ما در رقابت‌ هستیم، ایران اولین باری که محصولامان را به بازار فرستادیم جلوی کارمان را گرفتند ولی  تعطیل نکردیم! یاد گرفتیم در خارج از استان کار کنیم این مانع کمک کرد نگاه را معطوف کشور کرده و به این استان تکیه نکنیم به نوعی تهدید را تبدیل به فرصت کردیم.

وی ادامه می‌دهد؛ افرادی که با ما همکاری دارند نیروهای صفی و ستادی هستند که حوزه نیروهای ستادی واحد پشتیبانی ما نرم افزاری نیستند اما همه نیروها از تاپ‌ترین‌های دانشگاه‌های مختلف یا در کارهای مختلف هستند اینجا جمعی از ستاره‌ها جمع شدند تا کار موثر ارائه بدهند.

حسین‌زاده در پایان با بیان اینکه این موفقیت را مدیون کار تیمی هستیم و همه در حال تلاش هستند، اضافه می‌کند؛ این موفقیت‌ها انگیزه‌ای به سوی آینده و پیشرفت در مسیر خودکفایی و کارآفرینی است.

گفتنی است؛ این شرکت‌ها با کمک نیروهای بومی و دانشگاهی در تمام بخش‌ها بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و بر طبق تعهد و تخصص در حال ارائه خدمت هستند و تاکنون توانستند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند.

به گزارش فارس؛  حمایت از کار و کارآفرینی داخلی انگیزه‌ای برای ورود جوانان و فعالان عرصه اقتصاد به این بحث و کمک به پیشرفت تکلنولوژی داخلی  خواهد بود، افزایش تعداد کارآفرینان با افزایش میزان اشتغال برابری خواهد کرد، این نیروهای فعال و جوان از یک شهر آغاز کرده و هم اکنون هم ردیف کارآفرینان و تولیدکنندگان ملی قرار گرفتند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول