اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تدریس خلاقانه با کمک بازی/ اجرای طرح بازی آموزشی در ۱۵ شهر کشور

سیدهاتف هاشمی‌نسب معلم مدرسه شهید معلم‌کلایی ناحیه یک ساری، بازی را چاشنی تدریسش کرده و باتوجه به جذابیت این روش برای دانش‌آموزان به معلمان دیگر هم آموزش می‌دهد تا دیگر دانش‌آموزان نیز بتوانند از درس خواندن لذت ببرند.

تدریس خلاقانه با کمک بازی/ اجرای طرح بازی آموزشی در ۱۵ شهر کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، معلمان همواره همراه دانش‌آموزان بوده و هستند و فداکاری‌ها و ایثارشان در عرصه تعلیم و تربیت انکارناپذیر است به طوری‌که در روزهای کرونایی نه تنها از تلاش‌شان در بحث آموزش کم نشد بلکه با خلاقیت دریچه‌ای نو  را برای تدریس به روی دانش‌آموزان گشودند.

صحبت از ایثار و فداکاری‌های معلمان کاری سخت و دشوار است و مطمئنا در چند جمله نمی‌توان آن را خلاصه کرد و این ایثارگران در تمام دوران به‌ویژه در روزهای کرونایی توانستند نامی نیک ازخود به یادگار بگذارند که قابل تقدیر است.

از اسفند ماه سال گذشته که پای کرونا به میان جوامع باز شد این معلمان بودند که نه تنها پا پس نکشیدند و درس و کلاس را تعطیل نکردند بلکه با علاقه‌مندی بیشتر با همراهی والدین در میدان حضور یافتند و تمام‌وقت خود را برای آموزش دانش‌آموزان صرف کردند؛در روزهای درس حضوری باید در کلاس حاضر می‌شدند و تدریس در این زمان خلاصه می‌شد ولی در کلاس‌های مجازی در کنار ساعت‌های کلاس درس ساعت‌های غیردرس را باید صرف تکالیف و تدریس درس‌های آینده دانش‌آموزان کنند.

این روزها نیز معلمان بیشتر از روزهای کلاس درس حضوری دغدغه‌ دارند و با روش‌های مختلف و خلاقانه به دنبال تسهیل آموزش و یادگیری دانش‌آموزان هستند و در این مسیر با تهیه فیلم‌های کوتاه، تدریس با روش‌های داستان، شعر و سایر روش‌ها با چاشنی خلاقیت به‌دنبال تسهیل فرآیند یادگیری و آموزش برای دانش‌آموزان هستند تا آنان از آموزش جا نمانند.

از میان معلم‌های استان مازندران به سراغ سیدهاتف هاشمی‌نسب معلم پایه ششم مدرسه شهید معلم‌کلایی ناحیه یک ساری رفتیم تا از حال و هوای آموزش در فضای مجازی در روزهای کرونایی جویا شویم؛ معلمی که بازی را چاشنی تدریسش کرد این معلم با توجه به جذابیت این روش برای دانش‌آموزان؛ این روش را تنها به کلاس درس خود خلاصه نکرد بلکه تلاش کرد به معلمان دیگر نیز آموزش دهد تا دانش‌آموزان دیگر نیز بتوانند از درس خواندن لذت ببرند.

 

*استفاده از بازی‌های جذاب در کلاس درس

این معلم ساروی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: استفاده از بازی‌های جذاب در آموزش ایده خودم بوده که سر کلاس درس با استفاده از مفاهیم درسی به دانش‌آموزان درس می‌دهم.

از طرفی این ایده را دارم که این نگرش در بین همه معلمان نهادینه شود و در همین زمینه کارم را در دو حوزه دانش‌آموزی و معلمان ادامه دادم و سعی می‌کنم این روش را در بین همه معلمان ترویج دهم و آموزش‌ها را سراسر استان و سایر استان‌های کشور نشر دهم.

هاشمی‌نسب اضافه می‌کند: هدف من در نهایت پیاده‌سازی این روش در کلاس‌های درس است که فقط به کلاس درس دانش‌آموزان خودم خلاصه نشود و تمام تلاشم را نیز در این مسیر به‌کار می‌گیرم تا بازی چاشنی کلاس‌های درس شود و دانش‌آموزان از درس خواندن کلافه نشوند.

تمام این بازی‌ها با توجه به مطالعه و بررسی کامل براساس محتوا و مفاهیم کتاب درسی طراحی شده از یادگیری کلمات هم خانواده گرفته تا حل مسائل ریاضی مساحت و محیط، حفظ شعر، تقویت املانویسی و سایر..

وی تصریح می‌کند: استفاده از بازی در امر آموزش قدمتی دیرینه دارد تا فرآیند آموزش راحت‌تر صورت گیرد.

در این زمینه سه سال جدی کار می‌کنم و یک کارگاه خانگی راه انداختم و با چاشنی نوآوری با خرید برخی از وسایل و استفاده از وسایل دور ریختنی توانستم این کارگاه را راه‌اندازی کنم.

اعتقاد من این است همیشه ایده از دیگران گرفته نمی‌شود حتی خلاق‌ترین افراد هم سعی می‌کنند ابتدا ایده ببینند ولی الان دیگر نیاز ندارم ایده ببینم؛ قبلا در  آرشیو ذهنی خود در مرحله کسب اطلاعات ایده می‌گرفتم بعد کم کم بازی‌ها را ساختم.

*بازی‌هایی که به کتاب درسی ارتباط  دارد

این معلم خلاق می‌گوید: بازی‌های من ارتباطی به کتاب درسی دارد و دقیقا مثل کتاب درسی است و باتوجه به شرایط کرونایی که خانواده‌ها در زمینه آموزش فرزندان خود دغدغه دارند اهمیت آن بیشتر شد.

تاکنون ۸۰ بازی طراحی کردم و برنامه من این است که هر هفته سه بازی بسازم به اعتقادم ایده‌ها نهایت ندارد و تا هر زمانی‌که می‌توانیم دوست داشته باشیم بازی کنیم می‌توان به آرشیوم بازی‌ها اضافه کرد.

 

هاشمی‌نسب بیان می‌کند: ایده‌ها نهایت ندارد و با پرورش و توسعه روز به روز بهتر می‌شود برخی اوقات که به سه سال پیش نگاه می‌کنم با خودم می‌گویم چقدر ایده ساده بوده که به‌تدریج و به مرور زمان تکمیل‌تر شده ولی فکر می‌کنم این بازی‌ها روز به روز دارد کامل‌تر می‌شود.

شاید در مسیر تکامل قدم می‌گذارم و ابتدای مسیر باشم  ولی فکر می‌کنم بازی‌ها روز به روز در حال  کامل‌تر شدن است که اثرگذارتر خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: نخستین بار این جرقه در کلاس درس زده شده برای بازی گویندگی تلویزیون ساده درست کردم تا دانش‌آموزان گزارشگری کنند که واقعا حس کردم دانش‌آموزان گزارشگر فوتبال هستند لذت بچه‌ها، دقت، لحن و حتی گویش بچه‌ها برایم جالب بود که به عینه و از نزدیک لمس کردم ارتباطم با دانش‌آموزانم عمیق‌تر شد در این میان حتی دانش‌آموزانی که گوشه‌گیر بودند وارد بازی شدند و سعی کردند خودی نشان دهند که واقعا برایم جالب بود.

استفاده از بازی‌ها در تدریس روش جالبی بوده که یکی از آیتم‌های خوب در تدریس جذاب و خوب بازی می‌تواند باشد که این روند را در بین پایه‌های دیگر نیز در حال گسترش است و تاکنون این روش را در ۱۵ شهر کشور اجرا کرده و ترویج دادم.

این معلم خاطرنشان می‌کند: برای خودم و دانش‌آموزانم تلاش می‌کنم؛ چرا که به عینه دیدم کلاس‌های درس با بازی جذاب‌تر و فوق‌‌العاده شده و مشارکت دانش‌آموزان در درس و یادگیری خیلی مرا تحت تاثیر قرار داده است.

حمایت‌های مسوولان آموزش و پرورش در این زمینه موضوعی درخور توجه بوده که اگر نبود شاید در این جایگاه نبودیم.

این معلم در پایان می‌گوید: تمام تلاشم این است که بازی‌ها نو باشد و با رویکرد و مفهوم جدید باشد و در این راستا خانواده‌ها خیلی استقبال کردند که همه این مسائل مرا تشویق به ادامه این روش کرده است.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول