اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

ظرفیت بی‌نهایت مردمی؛ مرهم روزهای کرونایی

سال جدید کم کم رخ می‌نمایاند و از همه‌گیری ویروس کرونا بیش از یک سال گذشته است. این روزها ظرفیت بی‌نهایت مردمی باید همچون همیشه پای کار بیاید و مرهم زخم‌های آسیب‌دیدگان کرونایی باشد.

ظرفیت بی‌نهایت مردمی؛ مرهم روزهای کرونایی

خبرگزاری فارس- سمنان: سال جدید در پیش است و این روزها ورود به بهار مثل همیشه نیست. از همه‌گیری ویروس کرونا بیش از یک سال گذشته و بسیاری از مشاغل و مردم از آن آسیب جدید دیده‌اند.

در یک سال گذشته، مردم با حضور پررنگ در رزمایش «کمک مؤمنانه» نشان دادند که همنوعان خود را فراموش نخواهند کرد و این روزها هم ظرفیت بی‌نهایت مردمی باید همچون همیشه پای کار بیاید.

مسجدمحوری و محله‌محوری برنامه جدی بسیج و سپاه برای تداوم رزمایش کمک مؤمنانه است و همه باید کمک کنند تا این دست‌گیری‌ها مرهمی روی زخم‌های آسیب‌دیدگان کرونایی باشد.

حضور جانانه مردم در صحنه

سردار حمید دامغانی، فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان با اشاره به برگزاری چندین مرحله رزمایش همدلی، مواسات و کمک مؤمنانه در این استان اظهار کرد: امیدواریم هر چه زودتر مشکلات کشور در موضوع کرونا فروکش کند و آثار و تبعات این بیماری فراگیر از کشور ما و فشار آن از روی مردم برچیده شود.

او اضافه کرد: برگزاری رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه در استان سمنان در دستور کار قرار دارد و از این‌رو، در قالب برنامه ویدئوکنفرانس با تمام ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان‌های استان سمنان، مدیران دستگاه‌های حمایتی، افراد تأثیرگذار، بسیجیان و پاسداران شهرستان‌ها و نواحی این استان تلاش شد تا در این راه، هماهنگی‌های موردنیاز به‌خوبی صورت گیرد.

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان بیان کرد: زحماتی که همه مسؤولان، خیران و مردم استان سمنان در دوره‌های قبل رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه متحمل شدند، به‌ویژه با حضور نیروهای بسیج و سپاه نتایج خوبی به همراه داشت.

دامغانی بیان کرد: دو مرحله از رزمایش در پنج مقطع زمانی انجام شد. در مرحله نخست رزمایش کمک مؤمنانه و در قالب دو مقطع زمانی، رزمایش از نیمه شعبان تا ماه مبارک رمضان صورت گرفت و اقدامات متعددی در قالب مرحله اول این رزمایش انجام شد.

او اضافه کرد: در مقطع زمانی دوم نیز از میلاد امام حسن مجتبی (ع) تا عید سعید فطر فعالیت‌های خوبی در قالب رزمایش کمک مؤمنانه انجام گرفت.

دربرگیری قابل‌توجه

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان تصریح کرد: در مرحله نخست رزمایش، تمرکز روی توزیع بسته‌های معیشتی و آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد بود و البته اقدامات دیگری هم انجام شد که سطح قابل‌توجهی از مخاطبان را در برمی‌گرفت.

دامغانی گفت: در مرحله دوم که در سه مقطع زمانی برگزار شد، در همه شهرستان‌ها شاهد خلق صحنه‌های زیبایی در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم.

او اضافه کرد: رزمایش کمک مؤمنانه در دهه امامت و ولایت در مقاطع زمانی مختلف مورد توجه قرار گرفت و تمرکز بیشتر بر حوزه قربانی و ذبح دام و اهدای گوشت قربانی به نیازمندان، محرومان و آسیب‌دیدگان از کرونا بود.

رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه با حضور نیروهای بسیج و سپاه نتایج خوبی به همراه داشت

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان افزود: در مرحله دوم در دهه نخست محرم، تلاش‌های فراوانی انجام شد و جدای از بسته‌های معیشتی، تمرکز بیشتر روی اطعام حسینی بود که جلوه‌های نابی را رقم زد.

دامغانی گفت: در مقطع زمانی سوم که دهه آخر ماه صفر انجام شد، باز شاهد توزیع بسته‌های معیشتی و اقدامات دیگری در این راه خیرخواهانه بودیم؛ کمک‌های مؤمنانه در حوزه‌های مختلفی انجام شد و در مرحله دوم به لحاظ موضوعی گسترش پیدا کرد.

او اضافه کرد: تهیه بسته‌های معیشتی، قربانی، اطعام حسینی، اهدای جهیزیه، توزیع قرص نان رایگان، اهدای کارت هدیه نقدی، توزیع لوازم‌التحریر و وسایل کمک‌آموزشی، بسته‌های فرهنگی، وام‌های قرض‌الحسنه و... ازجمله مواردی بود که در مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه در استان سمنان بیشتر به آنها پرداخته شد.

تا فروردین ۱۴۰۰

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و تأکیدی که معظم‌له بر تداوم این رزمایش داشتند، مرحله سوم رزمایش کمک مؤمنانه را در استان سمنان آغاز کرده‌ایم و تا نیمه شعبان سال آینده که فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ باشد، این رزمایش تداوم می‌یابد.

دامغانی افزود: رزمایش در بازه‌های زمانی مختلف اجرایی می‌شود و امیدواریم با عزم جدی‌تر بتوانیم مشکلات مردم را رفع کنیم و یکی از دغدغه‌های اصلی فرمانده معظم کل قوا را برطرف سازیم.

او بیان کرد: رزمایش در عرصه‌های مختلفی چون آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، توزیع سبدهای معیشتی، تأمین مسکن محرومان، توجه به اجاره‌بهای آسیب‌دیدگان کرونا، اشتغال و ... اجرا می‌شود که از موضوعات اساسی جامعه امروز ماست.

برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه در استان سمنان در دستور کار قرار دارد

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان گفت: توسعه اشتغال خانگی مورد توجه قرار خواهد گرفت و امیدواریم شرایط این امر به‌خوبی فراهم شود.

دامغانی افزود: تهیه جهیزیه و ازدواج آسان نیز یکی دیگر از مسائلی است که تمرکز جدی روی آنها انجام خواهد شد؛ توزیع وام‌های قرض‌الحسنه و کمک به موضوعات مرتبط با درمان برخی از افرادی که در حوزه کرونا یا سایر بیماری‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های درمانی توان اینکه بتوانند در این حوزه ورود پیدا کنند، را ندارند نیز مدنظر خواهد بود.

او اضافه کرد: توصیه اکید ما این است همان مسأله‌ای که در استان سمنان به‌عنوان نقطه قوت برنامه‌ها تا امروز در دستور کار بوده، یعنی حفظ وحدت و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای خدمات‌رسان و مجموعه‌های مردمی باز هم مورد توجه قرار گیرد.

تقسیم کار برای دستان نیازمند

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان بیان کرد: برنامه‌ها باید با این رویکرد ابتدا ادامه یابد و با محوریت ائمه جمعه شهرستان‌ها و نماینده ولی‌فقیه در مرکز استان سمنان به انجام برسد.

دامغانی افزود: تدابیر موردنظر در این حوزه با دقت مورد توجه قرار خواهد گرفت و برگزاری منظم جلسات ستاد اجرایی هم در مرکز استان سمنان و هم در شهرستان‌ها باید در دستور کار باشد تا به نظم منطقی و خوبی در ادامه رزمایش کمک مؤمنانه در استان سمنان برسیم.

او عنوان کرد: جلسات ستاد اجرایی به‌صورت هفتگی برنامه‌ریزی شده است و امیدواریم در شهرستان‌ها هم به‌صورت مستمر و کاربردی برگزار شود. تقسیم کار خوبی باید در مجموعه‌های مختلف در این جلسات صورت گیرد.

توسعه اشتغال خانگی مورد توجه قرار خواهد گرفت

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان یادآور شد: آمار و اطلاعات در مرحله‌های قبلی رزمایش همدلی، مواسات و کمک مؤمنانه در استان سمنان تا حدود خوبی جمع‌بندی شد و به جهت اینکه موازی‌کاری نشود و کسی از لیست جا نماند، بانک اطلاعاتی تشکیل شده است؛ اما انتظار این است که این اطلاعات به‌روز و در شهرستان‌ها تلاش شود تا آمارها دقیق‌تر شود.

دامغانی عنوان کرد: جمع‌بندی گزارش‌ها و فعالیت‌ها و ارسال مستمر گزارش‌ها به دبیرخانه هم مورد انتظار است و یکی از نقاط اساسی که احساس می‌کنیم در مرحله اول به‌خوبی صورت نگرفت و به فرماندهان نواحی هم تذکر داده‌ایم، این است که در جمع‌بندی گزارش‌ها ضعفی وجود دارد و باید تلاش شود تا مستندسازی خوبی از اقدامات انجام‌شده در راستای رزمایش همدلی، مواسات و کمک مؤمنانه در هر سه مرحله در استان سمنان انجام شود.

نیازی به نام «گفتمان‌سازی رسانه‌ای»

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان گفت: حساب‌های مشترک بانکی در شهرستان‌ها گشایش یافته بود که اینک نیز در خدمت خیران و نیکوکاران قرار دارد تا کمک‌های نقدی خود را به این حساب واریز کنند.

دامغانی گفت: رسانه، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، گفتمان و گفتمان‌سازی رسانه‌ای یکی از مسائل اساسی است که انتظار داریم به آن توجه شود.

او تصریح کرد: برخی از اتفاقات خوب را در راستای رزمایش کمک مؤمنانه در استان سمنان سراغ داریم که در شهرستان‌ها باید تلاش شود تا در کارگروه‌های رسانه، مستندسازی آن به‌خوبی صورت گیرد؛ متأسفانه در این حوزه ضعیف هستیم و باید امور تقویت شود.

برنامه‌ها باید با محوریت ائمه جمعه شهرستان‌ها و نماینده ولی‌فقیه در مرکز استان سمنان به انجام برسد

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان اضافه کرد: ظرفیت فضای مجازی و سایر رسانه‌ها جدای از صداوسیما را نیز نباید فراموش کرد.

دامغانی گفت: محور قرار گرفتن مساجد در این حوزه یکی از نکات اساسی است و باید محله‌محور و مسجدمحور عمل کنیم؛ اگر می‌خواهیم از حداکثر ظرفیت‌های مردمی در استان سمنان استفاده شود، دایره کار را نباید محدود به چند نفر خیر و نهادهای خدمات‌رسان، بسیج و سپاه سازیم.

او گفت: باید به ظرفیت بی‌نهایت مردمی وصل شد و مسجدمحور و محله‌محور اقدام کرد. امروز باید جمع بیشتری از کمک‌ها را در عرصه‌هایی که عنوان شده است، سازماندهی کنیم.

فرماندهان در میدان

فرمانده سپاه حضرت قائم (عج) استان سمنان تصریح کرد: فرماندهان سپاه شهرستان‌ها باید به دایرسازی پایگاه ثابت جمع‌آوری کمک‌ها به‌شدت توجه کنند و در خیابان‌ها و میادین اصلی شهرها، حوزه‌های مقاومت به کمک هلال‌احمر و سایر مجموعه‌ها حتماً پایگاه ثابت جمع‌آوری کمک‌های مردمی را برپا سازند.

دامغانی گفت: این امر باید به‌شدت در شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه برخی از مردم می‌خواهند اقلامی را کمک کنند؛ اما شاید دسترسی به محل‌های جمع‌آوری یک مکان نداشته باشند یا در ساعاتی که آنها علاقه دارند کمک‌هایشان را ارائه دهند، محل‌های جمع‌آوری باز نباشند.

او تصریح کرد: از این‌رو، باید پایگاه‌ها نسبت به جمع‌آوری این کمک‌ها اقدام لازم را به عمل آورند. تلاش زیادی باید در استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌ها صورت گیرد و ظرفیت خیران، کارخانه‌ها و مردم باید مورد عنایت قرار گیرد.

چشم‌ها به دست‌ها

این روزها چشم‌های زیادی از محرومان، نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا به دست‌های مهربان و یاری‌رسان دوخته شده و امید است تا روزهای پایانی سال بار دیگر با عطر همراهی و نوع‌دوستی مردم استان سمنان همراه شود.

رزمایش کمک مؤمنانه قرار است تا سال آینده ادامه یابد و شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین بازه‌های اجرای آن، روزهای قبل از سال نو و عید نوروز است؛ کمک‌های شما این روزها شیرینی دوچندانی خواهد داشت.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول