اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

نگاهی به تجربه ترکیه در اخذ مالیات از تبلیغات اینفلوئنسرها/ وقتی حتی خارجی‌های مقیم، مالیات می‌پردازند

کشور ترکیه یکی از کشور‌های پیشرو در دریافت مالیات بر درآمد حاصل از تبلیغات کاربران حرفه‌ای و اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی است.

نگاهی به تجربه ترکیه در اخذ مالیات از تبلیغات اینفلوئنسرها/ وقتی حتی خارجی‌های مقیم، مالیات  می‌پردازند

گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس؛  با ظهور شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر و استفاده حداکثری کاربران از این پلتفرم‌ها، پدیده‌های اقتصادی مختلفی نیز در کنار این توسعه شکل گرفته است. یکی از این پدیده‌ها اینفلوئنسر‌ها و کاربران حرفه‌ای رسانه‌های اجتماعی هستند، که با نفوذ و تاثیرگذاری بر دنبال‌کنندگان خود، نقش موثری در بازاریابی و تبلیغات دارند. این شکل از بازاریابی بر محور افرادی انجام می‌شود که تعداد قابل‌توجهی دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارند، و دارای توانایی اثرگذاری بر مخاطبان گسترده مصرف‌کننده هستند.

در همین راستا با توجه به درآمدهایی که از طریق این نحوه بازاریابی به دست می‌آید، کشورهای مختلفی در دنیا با ایجاد قوانین و مقررات مالیاتی و تبلیغاتی، این روش بازاریابی را به‌عنوان یک کسب‌وکار شناخته و مانند سایر کسب‌وکارها، درآمد حاصل از تبلیغات این کاربران حرفه‌ای، نیز با نرخ‌های مشخصی مشمول مالیات می‌شود. یکی از این کشورها، ترکیه است که  از کشور‌های پیشرو در دریافت مالیات بر درآمد حاصل از تبلیغات کاربران حرفه‌ای و اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی است که در این گزارش به بررسی سازوکار مالیاتی در این کشور پرداخته‌ایم.

 

قوانین ترکیه در حوزه مالیات بر درآمد حاصل از تبلیغات ارائه‌شده در اینترنت

بر اساس آمارهای اعلام‌شده توسط سایت مرجع Hootsuite در سال ۲۰۲۰ کشور ترکیه، ۷۴٪ از جمعیت ۸۳ میلیون نفری این کشور، کاربر اینترنت(۶۲ میلیون نفر) و همچنین ۶۴٪ از جمعیت( ۵۴ میلیون نفر) کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند. این آمار و ارقام نشان‌دهنده حجم بزرگ این بازار تبلیغات است.

در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی بر اساس فرمان شماره ۴۷۶ ریاست جمهوری ذیل قوانین این کشور، قانونی در رابطه با خدمات تبلیغاتی ارائه‌شده در اینترنت ابلاغ شد. طبق این فرمان پرداخت‌ها به اشخاصی که این خدمات را ارائه می‌دهند یا واسطه‌ها در ارائه خدمات تبلیغاتی، از ابتدای سال ۲۰۱۹ مشمول مالیات بر درآمد و مالیات شرکت‌ها با نرخ ۱۵%  شده‌اند که این نرخ باتوجه به میزان درآمد، تا ۴۰% بصورت پلکانی قابل افزایش است.

 به‌عبارتی‌دیگر هدف اصلی اجرای این قانون اطمینان از پرداخت مالیات پدیده‌های رسانه‌های اجتماعی مانند بلاگرها، یوتیوبرها، اینفلوئنسرها و ولاگرها که تعهدات مالیاتی نداشته‌اند، بوده است. در واقع با این فرمان پذیرفته شد، که مالیات‌ستانی از نظر اصول بی‌طرفی و انصاف، نباید صرفا از بازار سنتی باشد، بلکه بازار دیجیتال نیز باید مشمول مقررات مالیاتی شود.

 

نحوه اجرای قانون چگونه است؟

بر همین مبنا سازمان امور مالیاتی ترکیه کسانی را که از طریق اینترنت درآمد کسب می‌کنند، به ادارات مالیاتی دعوت کرده و سوالات زیادی راجع به درآمد آن‌ها پرسیده است. همچنین، این سازمان درخواست کرده که این افراد شرکتی برای درآمد آینده خود تأسیس کنند و اظهار داشته که حتی مالیات پرداخت نشده درآمد گذشته( پنج سال اخیر) آن‌ها باید پرداخت شود. همچنین دفاتر مالیاتی وابسته به این سازمان می‌توانند حرکات و معاملات حساب را ردیابی کنند، تا اظهارنامه‌ها راستی آزمایی شود.

 به بیانی دیگر در سیستم مالیاتی ترکیه روش اظهاری که وجود دارد، وقتی شخص درآمد کسب می‌کند، آن را «داوطلبانه» اعلام کرده و مالیات خود را پرداخت می‌کند. هیچ فردی نمی‌گوید، «شما مالیات دارید، چرا پرداخت نمی‌کنید؟» نیازی به گفتن نیست سازمان امور مالیاتی در کلیه درآمدها شریک است و هرازگاهی ، مانند هر شریک، بررسی می‌کند که آیا سهم خود را به‌درستی دریافت کرده است یا خیر. این بازبینی باعث می‌شود به طرزی موشکافانه پول‌هایی که از خارج کشور نیز واریزشده، بررسی شود.

 

اینفلوئنسرهای زیر سن قانونی و افراد مقیم هم ملزم به پرداخت هستند

برخی از اینفلوئنسرها و یوتیوبرها در ترکیه به​​ طورکلی نمی‌خواهند مسئولیت مالیاتی را از نظر پرداخت مالیات بپذیرند زیرا درآمد از خارج حاصل می‌شود. بااین‌حال طبق قوانین این کشور، اگر فردی حداقل ۶ ماه از سال را در ترکیه سپری کند،  مؤدی مالیات است و صرف‌نظر از اینکه درآمد از محل داخلی یا خارجی است، باید مالیات پرداخت کنید.

نکته مهم دیگر اینکه پرداخت مالیات ربطی به سن قانونی ندارد و حتی اینفلوئنسرها و یوتیوبر‌های زیر 18 سال نیز باید مالیات بپردازند. در ماده 9 قانون آیین دادرسی مالیاتی نیاز به مجوز قانونی برای  مسئولیت مالیاتی لازم نیست. بنابراین خردسال بودن به معنای معاف بودن از مالیات نیست. تا زمانی که مؤدی به سن قانونی نرسد، نماینده قانونی وی، باید به امور مالیاتی او بپردازد. با‌توجه به اینکه اینفلوئنسر‌ها عموماً در این دوره سنی هستند، بااین‌وجود طبق قانون، هر شهروندی که درآمد کسب می‌کند موظف به پرداخت مالیات است.

بنا براین به‌طور کلی در ارزیابی فعالیت تبلیغاتی به‌عنوان اینفلوئنسر سن و شرایط خاصی در نظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه حرکات حساب بانکی و درآمدهای بدست آمده از طریق فرآیند ارزیابی، مورد بررسی قرار می گیرد و اینفلوئنسرها مانند سایر شهروندان ترکیه‌ای که مالیات می پردازند، باید مالیات درآمد حاصل از تبلیغات خود را پرداخت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول