اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بایدن پیش از انتشار گزارش قتل خاشقچی با ملک سلمان تماس می‌گیرد

وبگاه خبری آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا امروز چهارشنبه و در آستانه انتشار عمومی گزارش اطلاعاتی این کشور درباره قتل جمال خاشقچی، با پادشاه سعودی تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد.

بایدن پیش از انتشار گزارش قتل خاشقچی با ملک سلمان تماس می‌گیرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه به پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» گفت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد امروز چهارشنبه و پیش از انتشار عمومی گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، با پادشاه سعودی تماس بگیرد.

وبگاه آکسیوس درباره اهمیت این تماس نوشت: این تماس در صورت انجام طبق برنامه، اولین تماس تلفنی رئیس‌جمهور جدید آمریکا با پادشاه سعودی خواهد بود. گرچه انتظار می‌رود دو طرف در این تماس درباره طیف وسیعی از موضوعات رایزنی کنند، برقراری آن در آستانه انتشار گزارش جنجالی آمریکا که احتمالاً یکی از پسران پادشاه سعودی را درگیر می‌کند، به این مکالمه شکل خواهد داد. 

به نوشته این وبگاه خبری، در این گزارش که سندی از طبقه بندی خارج شده است و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا آن را تهیه کرده، به صورت ضمنی گفته شده که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در قتل و تکه تکه کردن جسد مخالف سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸ دست داشته است. انتظار می‌رود این گزارش روز پنجشنبه به وقت آمریکا منتشر شود.

بر اساس این گزارش، پیشتر و در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ آمریکا، بایدن ولی‌عهد سعودی را به صدور دستور قتل خاشقچی متهم کرده بود.

بایدن قرار است در این تماس با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» ۸۵ ساله که به لحاظ فنی رئیس حکومت است، به جای پسرش که در عمل قدرت زیادی دارد، صحبت کند.

روز جمعه، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت بایدن گزارش اطلاعاتی آمریکا که در آن نتیجه‌گیری شده «محمدبن سلمان» ولی‌عهد سعودی دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در سال ۲۰۱۸ صادر کرده، تا هفته آینده به صورت عمومی منتشر خواهد کرد.

پیش‌تر «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران از آمادگی دولت آمریکا برای انتشار گزارش محرمانه قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان برای کنگره خبر داد.

سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «این قانون است و ما قانون را دنبال می‌کنیم. ما قطعاً از عربستان سعودی انتظار داریم که سابقه خود را در زمینه مسائل حقوق بشری ارتقا دهد و این امر شامل آزادی زندانیان سیاسی همچون حامیان حقوق زنان از زندان‌های عربستان می‌شود».

علی‌رغم آنکه گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که جامعه اطلاعاتی آمریکا با درجه اطمینان متوسط رو به بالا بر این باور است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است، اما هرگز تاکنون به صورت رسمی چنین اظهارنظری را مطرح نکرده‌ است. ولی‌عهد عربستان در مناسبات مختلف، هرگونه مداخله در قتل خاشقچی را انکار کرده است.

پیشتر یک منبع آگاه در آمریکا گفت که گزارش دولت بایدن در مورد قتل فجیع خاشقچی به صورت کامل منتشر نخواهد شد و برخی از ملاحظات سیاسی و امنیتی در آن رعایت خواهد شد.

واشنگتن پست در این ارتباط نوشت که انتشار این گزارش چه بسا فضا بین دولت بایدن و ریاض را تا حدودی پر کند و باعث متشنج شدن اوضاع شود.

خاشقچی روزنامه‌نگار معروف سعودی که بعد از فرار از عربستان سعودی برای واشنگتن‌ پست کار می‌کرد، دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ برای دریافت ویزا به کنسولگری سعودی در شهر استانبول مراجعه‌ می‌کند و بعد از آن ناپدید می‌شود.

این روزنامه‌نگار سعودی در این محل به شکل فجیعی به قتل می‌رسد و بنا به گفته اطلاعات ترکیه جسد او تکه تکه و با کوره نابود شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول