اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

مهم‌ترین فقر، فقر توحیدی و معرفتی است

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: مهم‌ترین فقر، فقر توحیدی و معرفتی است فقیر واقعی کسی است که نور خداوند و اولیای خدا را نمی‌بیند و درک نمی‌کند.

مهم‌ترین فقر، فقر توحیدی و معرفتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم صدیقی صبح امروز در نخستین همایش ملی علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره حضرت علی (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی اراک اظهار کرد: مهم‌ترین فقر، فقر توحیدی و معرفتی است  فقیر واقعی کسی است که نور خداوند و اولیای خدا را نمی‌بیند و درک نمی‌کند.

وی تصریح کرد: قرآن و معارف اسلامی به درستی آموزه‌های زندگی را در اختیار بشریت قرار داده و به جرأت می‌توان گفت تقویت فرهنگ علوی راهکار مؤثر مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر راه مقابله با انواع فقر را ذوب شدن در وجود امیرالمؤمنین(ع) و عملیاتی کردن سیره و رفتار ایشان دانست و ادامه داد: امام علی(ع) نهایت کمال انسانیت بود و باید از سیره و روش وی الگو گرفت.

صدیقی بیان کرد: فقر ایمانی به تعبیر امام علی(ع) شدیدترین فقرهاست و ریشه همه فقرها در کمبود و فقر در بعد اندیشه و جهان‌بینی است.

وی اضافه کرد: دنیا زمانی ارزش دارد که دین در آن آباد باشد دنیای بی‌دین بی‌ارزش و کسی که دنیای خود را بی‌دین سپری کند فقیر است.

دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه عقل و علم  بزرگترین بی‌نیازی است گفت: عقلانیت توحیدی در قرآن تأکید فراوانی شده که باعث بی‌نیازی انسان در همه زمینه‌ها و نجات از هر فقری می‌شود.

صدیقی سرمایه و اعتبار جوامع را عقل برشمرد و تصریح کرد: عاقل چیزی جز بهشت نمی‌خواهد و لقب‌هایی دنیوی و اعتباری ارزشی ندارد و فقیر و ثروتمند در نظر خداوند به میزان بندگی هر شخصی بستگی دارد؛ انسان باید همواره به دنبال رضایت حضرت حق باشد.

وی ایمان، عمل صالح، امر به معروف و نهی از منکر و صبر را مهمترین شاخصه هر فرد برشمرد و ادامه داد: اگر انسان به این چهار اصل توجه کند می‌تواند تأثیرات مثبتی در مبارزه با فقر بگذارد.

دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر تصریح کرد: اگر کسی فقیر را در جایی دید و در برابر آن احساس مسؤولیت نکرد بیماری است که باید خود را درمان کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ریشه‌کن شدن فقر در جامعه با سیستم‌های حمایتی میسر نیست بلکه باید  افراد جامعه به‌ویژه دهک‌های پایین‌تر را توانمند کرد تا فقر ریشه‌کن شود.

آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی اظهار کرد: پرهیز از مصرف زیاد و در مقابل، صرفه‌جویی از نمونه‌های ارزشمند اسلام است که با تبیین آن می‌توان با فقر مقابله کرد و این مهم باید به‌طور جدی در دستور کار باشد.

وی دوری از تجمل‌گرایی، قناعت و مصرف بهینه منابع را مهمترین مواردی عنوان کرد که باید سرلوحه همه افراد جامعه باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول