اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پارکی با درآمد میلیون دلاری؛ از ساخت تب‌سنج تا رقابت با اروپایی‌ها در تولید تونل آنتی‌باکتریال

مدیران این شرکت‌ها جوانند و جویای نام، از تلاش‌ها برای رسیدن به ایران قوی می‌گویند و کم‌مهری‌های گاه و بی‌گاه مسؤولانی که جلوی پای‌شان سنگ‌اندازی می‌کنند.

پارکی با درآمد میلیون دلاری؛ از ساخت تب‌سنج تا رقابت با اروپایی‌ها در تولید تونل آنتی‌باکتریال

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ پارک علم و فناوری استان مرکزی از شهریور ماه سال 1381 و بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش‌عالی، فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.

پارک علم و فناوری با فراهم کردن زیرساخت‌ها و خدمات، پشتیبانی لازم برای ایجاد و توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را به خوبی فراهم کرده و بستر مورد نیاز برای انتقال و توسعه فناوری، جذب سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهای داخلی و خارجی را ایجاد کرده است.

این پارک از سال 1397 با بازنگری در سیاست‌های کلان و برنامه‌های راهبردی خود و با توجه به نیاز و پتانسیل‌های استان، ضمن تلاش در راستای تکمیل زیرساخت‌های عمرانی سایت جامع پارک در شهر اراک، توسعه کمی و کیفی مراکز رشد و افزایش حوزه‌های کاری مورد پذیرش و حمایت را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر در 3 مرکز رشد فناوری‌های جامع، کشاورزی و منابع طبیعی و مرکز رشد اقماری شهرستان محلات و همچنین 4 دفتر مرکز رشد مستقر در دانشگاه‌ها، حمایت از گروه‌ها و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است.

در حال حاضر 153 واحدهای فناور و دانش­‌بنیان در پارک مستقر بوده و 960 نیرو در این مجموعه‌ها مشغول به کار هستند.

بر اساس آمارهای موجود مجموع فروش واحدهای فناور مستقر در سال جاری  825 میلیارد و 378 میلیون ریال و مجموع فروش ارزی (صادرات) واحدهای فناور مستقر  یک میلیون و 115 هزار دلار بوده است.

در سال جاری 31 دانش فنی توسط واحدهای فناور  تجاری­ سازی شده و حدود 30 اختراع نیز به ثبت رسیده است.

ارائه تسهیلات و حمایت­‌های مالی با شرایط ویژه در راستای توسعه کسب و کار

مدیریت پارک علم و فناوری استان مرکزی را محمد رفیعی بر عهده دارد، وی می‌گوید: این مرکز در توسعه تکنولوژی در زمینه‌های ساخت و تولید ماشین­آلات و تجهیزات صنعتی، ساخت و تولید تجهیزات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، تولید مواد پیشرفته شیمیایی و پلیمر، تولید انواع آلیاژهای فلزی و مواد کامپوزیتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت اشیاء، اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق، طراحی و ساخت تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی، زیست فناوری و فرآورده­‌های دارویی، انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و صنایع خلاق و فرهنگی و... فعالیت دارد.

محمد رفیعی رسالت این مجموعه را ارائه تسهیلات و حمایت­‌های مالی با شرایط ویژه در راستای توسعه کسب و کار، ارائه خدمات استقرار، شامل فضاهای اداری و دفتری، آزمایشگاه و کارگاه نمونه­ سازی، ارائه خدمات تخصصی مشتمل بر آزمایشگاه­‌ها و تجهیزات تخصصی، ارائه آموزش­‌های تخصصی کسب و کار مشتمل بر آموزش­های مدیریتی، حقوقی، تجاری­سازی، مالی، بازاریابی، تحقیقات بازار، ارائه مشاوره‌­های تخصصی و عمومی و بهره‌­مندی تجربیات افراد موفق و متخصص و خدمات توسعه بازار و جذب سرمایه‌­گذار نظیر برگزاری انواع رویدادهای تقاضا محور و حضور در نمایشگاه‌­­های تخصصی و تجاری عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: پارک علم و فناوری استان مرکزی از بدو تأسیس تاکنون موفق به پذیرش و حمایت از بیش 635 شرکت و واحد فناور در استان شده است که تعداد قابل توجه­ای از این شرکت­‌ها و واحدهای فناور متشکل از فارغ‌­التحصیلان مستعد و توانمند بوده و این مهم نشانگر ایجاد اشتغال مولد و مبتنی بر دانش برای جوانان تحصیلکرده استان  است.

با شیوع کرونا 14 شرکت فناور و دانش‌بنیان استان فعالیت‌های خود را در حوزه مقابه با کرونا آغاز کرده و موفقیت‌های خوبی را نیز به دست آورده‌اند.

به منظور آشنایی با فعالیت واحدهای فناور مستقر در پارک به سراغ آنها رفتیم، تعدادشان زیاد و حجم کارهایشان نیز بسیار بالا و سنگین بود، با دو واحد موفق که در سال جاری با توجه به شیوع کرونا فعالیت‌های خوبی داشتند به گفت‌وگو نشستیم.

اولی شرکت گسترش صنعت خاورمیانه که موفق به تولید تب سنج بدون نیاز به اپراتور شد و دیگری شرکت آراد انرژی پویا سازنده اتاق‌های تمیز و هواسنج است که با تولیدات خود کشور را از واردات به این دستگاه‌ها بی‌نیاز کردند.

مدیران این شرکت‌ها جوانند و جویای نام، از تلاش‌ها برای رسیدن به ایران قوی می‌گویند و کم‌مهری‌هایی گاه و بیگاه مسوولانی که جلوی پایشان سنگ‌اندازی می‌کنند.

یکی تحریم‌ها را شکسته و دیگری به رقیب سرسخت معدود کشورهای اروپایی در تولید هواساز تبدیل شده است.

سخت درگیر کارند، از آنها می‌خواهم چند دقیقه‌ای وقتشان را بگیرم و گپ و گفتی با هم داشته باشیم.

تولید 500 دستگاه تب‌سنج

شهریار موبدی دارنده دکتری افتخاری دانشگاه تهران مدیرعامل شرکت گسترش صنعت خاورمیانه است، وی 28 سال سن دارد و هیچ اندیشه‌ای جز ساخت ایران قوی در سر نمی‌پروراند.

موبدی می‌گوید: شرکت را در سال گذشته راه‌اندازی کردیم، البته پیش از این دو شرکت نشانگر مهساز و آترینا به عنوان مجموعه‌های وابسته به شرکت در زمینه طراحی و تولید سیستم‌های الکترونیک مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نیز فعالیت داشتند.

وی تصریح کرد: 12 نفر به صورت مستقیم و 24 نفر به صورت غیرمستقیم در شرکت گسترش صنعت خاورمیانه  فعالیت دارند که از فارغ‌التحصیلان ارشد رشته‌های الکترونیک برق، مهندسی صنایع، طراحی صنعتی، کامپیوتر و حسابداری و از نخبه‌های دانشگاه‌های تهران و اراک هستند.

موبدی از فراز و نشیب‌های کارش می‌گوید از سعی و تلاش‌هایی که گاه به ثمر نشسته و گاه با شکست مواجه شده است،اما مانع پیشرفت کارش نشده‌اند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می‌افزاید: ایران تحریم بود و سازندگان با چالش تامین تجهیزات تخصصی مواجه بودند، همین موضوع باعث شد مجموعه ما شکل بگیرد و ما برای رفع این چالش‌ آستین‌ها را بالا بزنیم.

موبدی اظهار می‌کند: شرکت را با هدف فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله ساخت تجهیزات خودرو، ماشین آلات راهسازی و ساخت تجهیزات تخصصی پزشکی به ثبت رساندیم و هر کدام از دپارتمان‌ها به صورت تخصصی روی موضوعات مرتبط با این محصولات شروع به کار کردند، هرچند درطول مسیر کم لطفی‌ها و سختی‌های زیادی را دیدیم، از عدم اعتماد به محصول ایرانی گرفته تا باند و باندبازی در واردات، بی‌مهری دولتی‌ها در خرید محصولات، نادیده گرفتن حقوق معنوی محصولات که در ایران جایگاهی ندارد، سنگ‌اندازی، سلسله مراتب طولانی اداری در کسب پروانه بهره‌برداری که بیش از 6 ماه زمان برد، و ... همه را به جان خریدیم و کار را پیش بردیم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف دستیابی به تکنولوژی تولید راه‌اندازی می‌شوند، بیان می‌کند: در بهمن‌ماه سال گذشته و با شیوع کرونا نیاز به تب سنج با دقت بالا و بدون نیاز به اپراتور و نبود دانش فنی آن در داخل ما را بر آن داشت در این عرصه ورود کنیم، بر همین احساس و با توجه به وظیفه اجتماعی خود تیمی را تشکیل دادیم و نمونه اولیه آن را بعد از پشت سر گذاشتن مراحل تحقیق و توسعه ظرف مدت یک ماه وارد بازار کردیم.

موبدی می‌گوید: نخستین نمونه این محصول فروردین ماه به بازار عرضه شد، تاکنون 500 دستگاه تب‌سنج در سراسر کشور از جمله ارگان‌هایی چون وزارت بهداشت نصب و فعال شده است که کمک بسیاری به کادر بهداشت و درمان خواهد بود.

وی اظهار کرد: این محصول از خروج یک میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و دانش فنی آن در اختیار کشور است و کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کرده است.

مدیرعامل شرکت  گسترش صنعت خاورمیانه ادامه می‌دهد: این تب‌سنج در چهار نوع پایه، پیش‌رفته، هوشمند و دیواری با تلاش 12 نفر از متخصصان طراحی و ساخته شده است که در مراحل ابتدایی در تامین مواد اولیه آن با چالش‌هایی مواجه بودیم که البته بخش عمده آن مربوط به کم مهری‌های ادارات بود که گاها تب‌سنجی‌های بی‌کیفیت چینی را به این محصول کاملا ایرانی ترجیح می‌دادند.

مویدی توسعه و ورود به  عرصه تولید سایر تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه اندوسکوپی و تصویربرداری سه بعدی از مغز را از برنامه‌های آتی شرکت عنوان کرده و بیان می‌کند: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی در مجموعه پارک علم و فناوری فراهم است، که با حمایت‌های خود توانسته مشوق خوبی برای ما باشد.

 تولید هواساز نسل پنجم

شرکت دیگری که به سراغش رفتیم شرکت آراد انرژی پویا بود که مدیریت آن را آقای محمد مهدی آقاخانی برعهده داشت، این شرکت در سال 91 به ثبت رسیده و در سال 94 موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شد.

 

مدیرعامل شرکت می‌گوید: شرکت آراد انرژی‌پویا در سه حوزه تهویه مطبوع، طراحی، ساخت و اجرای اتاق تمیز و ساخت تجهیزات تبرید ( چیلرهای هوا خنک و آب خنک) که در صنایع داروسازی  و بخش درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، فعالیت دارد.

آقاخانی با بیان اینکه در حال 15 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این واحد فناور مشغول تولید محصول هستند، بیان می‌کند: صفر تا صد طراحی، اجرا و تست و اعتبارسنجی اتاق‌های تمیز توسط این شرکت صورت می‌گیرد، اتاق‌های تمیز یک محصول استراتژیک برای کشور است که 20 سال پیش تولید این اتاق‌ها در ایران امکان‌پذیر نبود و ایران واردکننده محض این محصول بود.

وی اظهار می‌کند: واردات این محصول متخصصان داخلی را بر آن داشت که عزمشان را برای تولید این محصول جزم کرده و اقدام به طراحی و تولید این محصول کنند، در حال حاضر ایران با پیشی گرفتن از ترکیه در تولید اتاق‌های تمیزبا کیفیت یکی از تولیدکنندگان مطرح این محصول در منطقه است که کشور را از واردات بی‌نیاز کرده است.

رئیس هیات مدیره شرکت آراد انرژی پویا نیز می‌گوید: دانش تحقیقاتی بسیاری برای ساخت این محصول صرف شده است، شرکت آراد در کنار ساخت این محصول در تولید تجهیزات تصفیه هوای صنعتی همچون سیکلونها، اسکرابر و تجهیزات حذف آلاینده‌های شیمیایی کارخانجات نیز به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده است.

عابدی می‌افزاید: در حال حاضر بدون هیچ گونه کمکی  از کشورهای خارجی ایران قادر به تولید هواساز است، همچنین چیلر (سرماساز) نیز در این شرکت تولید می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تکنولوژی ساخت این محصول هم اکنون در این شرکت وجود دارد و ما شاهد ساخت این محصول در داخل هستیم.

رئیس هیات مدیره شرکت آراد انرژی پویا  بیان می‌کند: ساخت یک هواساز در کشور حدود 300 میلیون تومان هزینه دارد، اما ایران برای واردات یک دستگاه بی‌کیفیت باید چهار برابر این قیمت هزینه کند.

عابدی نوسان بازار ارز را از چالش‌های جدی صنعت داروسازی کشور دانسته و می‌گوید: تمام مواد اولیه مورد نیاز را باید بدون هیچ گونه حمایتی از بازار پرنوسان تهیه کنیم، بدون اینکه هیچ گونه حمایت شویم.

وی ادامه می‌دهد: تسهیلات بانکی با چندین برابر سود می‌گیریم، چالش واردات در کنار تمام بی‌مهری‌ها کار ما را سخت کرده است.

رئیس هیات مدیره شرکت آراد انرژی پویا با اشاره به برنامه‌ریزی مهندسان و متخصصان این شرکت برای تولید هواساز نسل پنجم می‌گوید:  نسل اول با رویکرد اثبات فناوری، نسل دوم با طراحی دقیق، نسل سوم با رویکرد کیفیت بالا و نسل چهارم با مطابق استانداردهای اروپایی را ساختیم و در تلاشیم نسل پنجم هواساز رابا رویکرد کاربردهای ویژه و تکنولوژی خاص ساخته و تولید کنیم، هم اکنون تنها سه کشور در جهان سازنده نسل پنجم‌های هواساز هستند؛ نسل پنجم تکنولوژی پیچیده‌ای دارد و ما در مرحله دستیابی به این دانش فنی هستیم.

عابدی همچنین از تلاش برای تولید تونل آنتی‌باکتریال خبرداده و خاطرنشان می‌کند: شرکت آراد تنها مجموعه‌ای در ایران است که می‌تواند تونل ضدعفونی کننده هوا جهت حذف میکروارگانیسم‌های با سایز کمتر از ۰.۳ میکرو متر را طراحی کند، در چندین پروژه با رقبایی اروپایی از جمله آلمان ، فرانسه، ایتالیا و ترکیه رقابت داشتیم و توانستیم تعجب آن را از نظر دانش فنی و ساخت محصول برانگیزیم و غیرت ایران و ایرانی را به رخ آنها بکشانیم.

وی تولید هواساز نسل چهار، چیلر با فرایند دمایی پایین‌تر از منفی 30 درجه و ... را از برنامه‌های آتی این شرکت برشمرد.

******************

گزارش از ریحانه جلالی

******************

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول