اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

ذوالفقارنسب:باشگاه ها باید به هواداران آگاهی بدهند/ برخی از تجمع‌کنندگان ناآگاه محض یا بیکار هستند

کارشناس فوتبال ایران گفت: باشگاه‌ها باید برای مقابله با فضای مجازی حتی هزینه کنند تا اطلاعات سالم و واقعیات را به هوادارانشان برسانند اما آنها بی‌توجه هستند.

ذوالفقارنسب:باشگاه ها باید به هواداران آگاهی بدهند/ برخی از تجمع‌کنندگان ناآگاه محض یا بیکار هستند

بیژن ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص اثرات مخرب فضای مجازی اظهار داشت: ارتباطاتی که در این زمینه وجود دارد در همه جای دنیا رایج است اما در هر کشوری به تناسب شرایط فرهنگی و اجتماعی جهت پیدا کرده است. این فضا در اروپا، ابتدا مورد استفاده مردم عادی قرار داشت و هیجانات کاذب،‌ شایعات، دروغ‌پردازی، کلاهبرداری و... در آن رایج بود اما به مرور زمان با تأسی از جو و فرهنگ جامعه رو به بهبود رفت.

کارشناس فوتبال ایران گفت: الان نزدیک به 90 درصد ارتباطات بر اساس نیاز و به صورت منطقی انجام می‌شود؛ کارهای روزمره را در این فضا تسریع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و یا به کارهای علمی و معنوی می‌پردازند. کمتر به تخریب و شایعه‌پردازی مشغول هستند. نه این که بگویم این مسائل در اروپا صفر است اما به نسبت آغاز این ماجرا خیلی بهتر شده است.

ذوالفقار نسب‌ با اشاره به شرایط فضای مجازی در ایران عنوان کرد: در کشور ما شاید 15 تا 20 درصد مردم از این تکنولوژی استفاده مفید دارند و حدود 80 درصد از فضای مجازی سواستفاده و یا استفاده اشتباه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. مسائل خانمان‌برانداز وجود دارد و اتهامات گوناگونی به افراد زده می‌شود. هر زمان اتفاق ناگواری می افتد یک طرف آن افراد سودجویی هستند که درکی از شرایط و فرهنگ جامعه ندارند. شایعه‌پردازی و مسائل آزار دهنده، در این فضا رواج دارد و باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود و مسؤولان مربوطه افرادی که به تخریب جامعه مشغولند را شناسایی و با آنها برخورد کنند. 

کارشناس فوتبال با اشاره به تأثیر این فضا در ورزش ایران اظهار داشت: این مسائل واقعا در فضای ورزشی ما بیداد می‌کند. قشر جوان و کم اطلاع در این فضا حضور دارند که مورد سواستفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در واقع به آنها اطلاعات غلط داده می‌شود. من این فضا و جو ایجاد شده در کانال‌ها و صفحات را حدود 75 درصد ضعیف و فاسد می‌دانم. وزارت ارتباطات باید خیلی قوی عمل کند تا افرادی که به تخریب جامعه می‌پردازند شناسایی شوند و در کنار آن به ارتقای سطح فرهنگی کشور پرداخته شود.

ذوالفقار نسب در مورد این که فوتبال ایران چقدر از این فضا ضربه خورده، گفت: به صورت دقیق نمی‌توان در این مورد صحبت کرد، اما کاملا مشهود است. متأسفانه استادیوم‌های ما جو و شرایط بدی داشتند. با توجه به شیوع کرونا حدود یک سال است که تماشاگران به ورزشگاه نمی‌روند اما اگر شرایط عادی شود و این جو و فضای کاذب و مسموم با مردم حاضر در ورزشگاه‌ها ارتباط پیدا کند، شرایط از این هم بدتر شود. چون مردم در کنار هم قرار می‌گیرند و با امکانی که در اختیار دارند، اطلاعات غلط به صورت گسترده و با سرعت بیشتر پخش می‌شود.

وی افزود: جامعه ورزشی ما باید جامعه‌ای پاک و سالم باشد، مثل دهه 40، 50 و حتی 60 که جامعه‌ای بسیار خویشتن‌دار، مبادی آداب داشتیم که حرمت‌ها را رعایت می‌کردند اما الان در فضای مجازی با ارتباطات گوناگونی که وجود دارد جوانان را آلوده و گمراه کرده‌اند. به لحاظ فرهنگی با توجه به این که مطالعه کم است،  جوانان هر حرفی را در فضای مجازی باور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. به همین خاطر دولت باید شرایطی به وجود بیاورد تا پاک‌کننده‌ای برای این شایعه‌پراکنی‌ها و فضای مسموم داشته باشد تا جوانان ما کمتر در این مسیر قراربگیرند.

کارشناس فوتبال ایران ‌در مورد این که چگونه می‌توان این تخریب‌ها را از فوتبال دور کرد تا کمتر شاهد تخریب مربیان وبازیکنان، تجمعات خیابانی یا رفتارهای زشت هواداران مقابل در باشگاه‌ها نباشیم، اظهار داشت: این اتفاقات برای دو باشگاه صاحب نام فوتبال کشورمان یعنی استقلال و پرسپولیس در سطح گسترده می‌افتد که باعث بروز مشکل و بی‌حرمتی‌ می‌شود. در مورد تیم‌های استان‌های دیگر هم به تناسب خودشان از این مسائل الگوبرداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این دو باشگاه بار فرهنگی را به دوش دارند. آنها می‌توانند درون خودشان کمیته‌هایی داشته باشند که به این مسائل مانند شایعه پراکنی ها یا تجمعاتی که از طریق فضای مجازی ایجاد می‌شود، رسیدگی کنند.

ذوالفقارنسب با اشاره به تجمعات خیابانی هواداران تصریح کرد: از طریق خود باشگاه‌ها به وسیله افراد واجد شرایط باید جلوی این تجمعات یا اقدامات نه به صورت فیزیکی و درگیرانه بلکه محترمانه گرفته شود. شاید به عنوان مثال هسته مرکزی تجمعاتی که می‌بینیم مقابل مجلس انجام می‌شود، 4 یا 5 یا در نهایت 10 نفره باشند اما وقتی جمع می‌شوند زیاد شده و حتی به هزار نفر هم برسند.

وی افزود:‌ تعداد زیادی از این افراد شاید ناآگاه محض یا بیکار باشند، بی توجه باشند یا اصلاً طرفدار هیچ تیمی نباشند. بنابراین باشگاه‌ها باید برای مقابله با این مسائل حتی هزینه کنند تا اطلاعات سالم و واقعیات را به هوادارانشان برسانند اما آنها بی‌توجه هستند. به طوریکه می‌بینیم بعدا متوجه می‌شوند در مخالفت با باشگاه مقابل مجلس تجمع شده، بین آنها هم افراد سودجویی حاضر می‌شوند که برای هزار تومان بیشتر ممکن است کارهای عجیب و غریبی هم انجام بدهند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول