اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تلاش برای تعیین تکلیف ۱۲۰ شهید مفقودالاثر سمنان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان از تلاش برای تعیین تکلیف نهایی ۱۲۰ شهید مفقودالاثر استان سمنان در دوران دفاع مقدس خبر داد.

تلاش برای تعیین تکلیف ۱۲۰ شهید مفقودالاثر سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سرهنگ محمدحسن سلامی ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی و هیأت امنای استانی دفاع مقدس در استانداری سمنان اظهار کرد: این روزها، روزهای سخت عملیات خیبر در سال‌های دفاع مقدس است.

او با بیان اینکه استان سمنان در عملیات خیبر ۶۴ شهید تقدیم اسلام کرده است، افزود: خیبر، عملیاتی بود که فرمان امام خمینی (ره) در آن اجرا شد؛ ایشان فرمودند «جزایر باید حفظ شوند»، که با این پیام امام رزمندگان عاشورایی جنگیدند و عاشورایی مقاومت کردند و جزایر مجنون حفظ شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: سه ماه پایانی سال، سالروز ۱۰ عملیات باعظمت دوران دفاع مقدس است که ۷۷۳ فرزند برومند این استان تقدیم انقلاب و اسلام شد.

سلامی افزود: پرداختن به ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس، توجه ویژه داشتن به این ایام‌الله و انس به آن به قلوب ما نورانیت می‌دهد و در ما وارستگی ایجاد می‌کند و سبب زنده ماندن و ترویج ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس خواهد شد.

او ادامه داد: وقتی فرماندهان کربلای 5 محضر رهبر معظم انقلاب رسیدند رهبر عزیزمان فرمودند، شب‌های کربلای 5 شب‌های قدر این انقلاب است و انس با آن شما را وارسته می‌کند و هر کس که آن را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ادامه داد: ۴۰ سالگی دفاع مقدس یک مقطع مهم تاریخی محسوب می‌شود و بنا داریم تلاش‌ها و مجاهدت‌های استان سمنان در چهلمین سال دفاع مقدس را با همکاری دانشگاه سمنان مستندسازی کنیم تا همیشه در تاریخ این استان ماندگار شود.

سلامی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام‌شده توسط مدیران گروه‌های ۱۸ گانه استانی و فرمانداری‌های شهرستان‌ها در تجلیل از ۳۰ هزار رزمنده و پیشکسوت دفاع مقدس، تا آذرماه سال جاری قریب به ۱۸ هزار نفر تجلیل شدند و تا پایان سال با مدیریت، برنامه‌ریزی و پیگیری دقیق از مابقی پیشکسوتان دفاع مقدس استان تجلیل و قدردانی خواهد شد.

او پیرامون تعیین تکلیف شهدای مفقودالاثر استان سمنان ادامه داد: با توجه به جلسه هماهنگی استانی با کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در زمینه تعیین تکلیف نهایی ۱۲۰ شهید مفقودالاثر استان سمنان در دوران دفاع مقدس، اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

این مسؤول گفت: تشکیل کارگروه پایش آماری مفقودین حداکثر طی دو ماه نسبت به جمع‌آوری و بروز رسانی آمار و اطلاعات مفقودین، تشکیل کارگروه بازخوانی عملیات و همچنین انجام مصاحبه‌ها نسبت به نقطه‌یابی اماکن احتمالی شهادت مفقودین و انجام آزمایشات خون و DNA از اعضای خانواده‌های مفقودین با همکاری دستگاه‌های مربوطه در حال برنامه‌ریزی و انجام است.

تکمیل یادمان شهدای گمنام

سلامی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت ۹۰ درصدی فعالیت‌های عمرانی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، یک گالری در سال جاری و حداقل چهار گالری در سال ۱۴۰۰ موزه آرایی خواهد شد.

او در خصوص تکمیل یادمان شهدای گمنام افزود: ۱۳ یادمان شهدای گمنام استان سمنان در مراحل ساخت و تکمیل قرار دارند و چهار یادمان نیز پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی داشته‌اند که با پیگیری فرمانداران شهرستان‌های مربوطه حداکثر تا پایان سال جاری تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان دانشنامه دفاع مقدس استان سمنان را اقدام مهم فرهنگی در استان دانست و تأکید کرد: تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس به‌عنوان یک اقدام ارزشمند علمی، تحقیقی و پژوهشی است، و انتظار داریم کلیه فرمانداری‌ها، دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و نیروهای مسلح همکاری و مساعدت لازم را در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سمنان داشته باشند.

وی ادامه داد: با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده توسط سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد نماد قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس و دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های نظام سلامت جهت احداث اورژانس جبهه، در سوم خرداد سال ۱۴۰۰، دو مجموعه یادشده بهره‌برداری و مورد بازدید عموم مردم قرار خواهد گرفت.

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس سمنان؛ نمادی فاخر

علیرضا آشناگر، استاندار سمنان گفت: مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان از آثار فاخر فرهنگی استان است. مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان یک نماد و المان فاخر در استان است که می‌تواند، تمام ارزش‌های دوران دفاع مقدس را به نسل آینده انتقال دهد.

وی ادامه داد: این مجموعه فرصت خوبی است برای ایجاد ظرفیت‌های فرهنگی دفاع مقدس در استان که جوانان را جذب کند و آنها را به تفکر وا‌دارد.

استاندار سمنان افزود: دوران دفاع مقدس یک میراث فاخر برای کشور است و نسل طلایی دوران دفاع مقدس یک وظیفه خطیری نسبت به نسل جوان و آینده کشور بر عهده دارند.

 آشناگر ادامه داد: رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس باید خاطرات حماسی خود را بازگو کنند و هنرمندان با خلق آثار هنری چون فیلم، رمان، نقاشی و ... آیت حماسه‌ها را مستندسازی، ثبت و ماندگار کنند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول