اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ایجاد اشتغال 3 هزار نفر با پروژه‌های تغلیظ و ذوب مس‌سونگون/راکدن بودن 700 معدن در آذربایجان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای 22 پروژه در مجتمع مس‌سونگون، گفت: با اتمام دو پروژه مهم تغلیظ و ذوب مس، برای 3 هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.

ایجاد اشتغال 3 هزار نفر با پروژه‌های تغلیظ و ذوب مس‌سونگون/راکدن بودن 700 معدن در آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مس‌سونگون بیشترین ذخایر مس را در استان دارد و تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه، فرآوری محصولات این مجتمع در خود استان صورت گیرد.
 
وی افزود: برای ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین‌دستی مس نیز محلی در شهرستان ورزقان شناسایی شده و طرح ایجاد آن نیز در شرکت شهرک‌های صنعتی کشور تصویب شده است.

راکدن بودن 700 معدن در آذربایجان‌شرقی
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جزو استان‌های اول از نظر ذخایر معدنی در کشور هستیم، اما اقتصاد استان هنوز از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند نشده است، یادآور شد: بیش از 700 معدن در استان شناسایی شده است که 50 درصد آنها راکد و تعطیل است و در حوزه مس نیز از 14 معدن شناسایی‌شده، 6 معدن غیرفعال است.

واگذاری معادن به افراد غیرحرفه‌ای تعطیلی آنها را در پی داشته است

وی ادامه داد: برخی از معادن به دلیل واگذاری آنها به افراد غیرحرفه‌ای تعطیل هستند و در برخی معادن نیز مشکلات طبیعی و زیست‌محیطی وجود دارد همچنین برخی معادن با مشکل معارض مواجه هستند.
 
جهانگیری با بیان اینکه مس یک محصول استراتژیک است، تصریح کرد: در استان بیش از یک میلیارد تن ذخایر مس داریم که 30 درصد از ذخایر مس کشور را شامل می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بازار مصرف مس به‌طور فزآینده در حال گسترش است، بیان داشت: مصرف جهانی مس در حال حاضر حدود 24 میلیون تن است و پیش‌بینی شده این میزان در سال 2050 میلادی به 60 میلیون و در سال 2100 میلادی به بیش از 90 میلیون تن برسد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، متذکر شد: تلاش می‌کنیم معادن مس غیرفعال در استان را فعال کنیم و با تکمیل زنجیره ارزش این محصول در استان، ارزش افزوده آن در استان باقی بماند.
 
جهانگیری با بیان اینکه معدن، بهترین گزینه برای جایگزینی نفت است، افزود: تلاش می‌کنیم موانع و مشکلات بخش خصوصی را برطرف کنیم همچنین طرحی برای فرآروی معادن کوچک در یک منطقه تعیین شده در دست بررسی است.

انتهای پیام/ ۶۰۰۰۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول