اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارگروه مشترک واشنگتن-تل‌آویو برای هماهنگی سیاست‌ها در قبال ایران

رژیم صهیونیستی و آمریکا قصد دارند کارگروه مشترکی برای هماهنگی سیاست‌های دو طرف در قبال ایران تشکیل دهند.

کارگروه مشترک واشنگتن-تل‌آویو برای هماهنگی سیاست‌ها در قبال ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی گزارش داد ایالات متحده و اسرائیل تصمیم گرفته‌اند کارگروه مشترکی را که قبلاً در دوره اول ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» برای رایزنی درباره ایران تشکیل شده بود احیا کنند. 

«پایگاه آکسیوس» گفته نخستین دور گفت‌وگوهای دو طرف قرار است طی روزهای آینده با محور مسائل اطلاعاتی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود.

رسانه آمریکایی مدعی شده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدگاه‌های متفاوتی درباره توافق هسته‌ای ایران دارند اما راه‌اندازی مجدد این کارگروه نشانه‌ای است مبنی بر اینکه دو طرف قصد دارند به جای جدال سیاسی، رایزنی‌های جدی و حرفه‌ای را محور کارشان قرار دهند. 

این کارگروه محرمانه در نخستین روزهای ریاست‌جمهوری «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تشکیل شده بود. این کارگروه، در دوره اول ریاست‌جمهوری اوباما محفل اصلی برای برنامه‌ریزی جهت اعمال فشار بر ایران بود اما در دور دوم ریاست‌جمهوری او به تریبونی برای ابراز اختلافات بر سر توافق هسته‌ای برجام تبدیل شد. 

در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی در جلسات این کارگروه درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و هماهنگ‌سازی سیاست‌ها در خصوص کارزار «فشار حداکثری» به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

ریاست این کارگره را مشاوران امنیت داخلی دو طرف یعنی «جیک سالیوان» از طرف آمریکا و «مئیر بن‌شابات» از طرف رژیم صهیونیستی به عهده دارند. مقام‌های ارشد نهادهای امنیتی، دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل اعضای این کارگروه را تشکیل خواهند داد.

سالیوان در نخستین تماس تلفنی خود با مئیر بن‌شابات در ماه گذشته میلادی پیشنهاد از سرگیری فعالیت این کارگروه را مطرح کرد. 

در هفته‌های گذشته مسئله نحوه تعامل با کاخ سفید در خصوص ایران یکی از مسائل مورد جدال‌های داخلی و حزبی بوده است. چندی پیش رسانه‌ها گزارش داده بودند بنیامین نتانیاهو در تلاش است کنترل کامل سیاست‌های تل‌آویو در خصوص ایران را به کنترل خود درآورد که این موضوع با مخالفت طرف‌های دیگر روبرو شده است. 

رسانه‌ها دوشنبه گزارش دادند نتانیاهو نخستین جلسه بین‌سازمانی با ایران را با حضور «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه این رژیم و روسای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برگزار کرده است. 

 او همچنین روز دوشنبه گفت که به هیچ توافقی با ایران امید نخواهد بست. او گفت: «ما به هیچ توافقی با یک رژیم افراطی مانند ایران محدود نمی‌شویم و به آن امیدی نخواهیم داشت».

منابع آگاه به پایگاه آکسیوس گفته‌اند حاضران در این جلسه ابتدا آخرین اطلاعات درباره رایزنی‌های خود با دولت بایدن درباره ایران را ارائه کردند. 

به گفته منابع مورد استناد آکسیوس، حاضران در ادامه پیشنهادات خود درباره نحوه تعامل با دولت بایدن درباره ایران مطرح کردند. در این جلسه رئیس موساد و رئیس ارتش رژیم صهیونیستی هر دو بر ضرورت پیشبرد گفت‌وگوهای بی‌سروصدا و عاری از مجادله‌های علنی با دولت بایدن در خصوص ایران تأکید کردند. 

مهم‌ترین نتیجه این جلسه این بود که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت پیشنهاد آمریکا برای راه‌اندازی کارگروه مشترک با آمریکا را بپذیرد. 

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است که با حمایت کشورهای غربی از پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی برای تحت نظر قرار گرفتن برنامه تسلیحات هسته‌ای این رژیم خودداری کرده است. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. 

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول