اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

طراحی نرم‌افزار کاملا ایرانی تشخیص چهره گیت‌های ورود و خروج/ شاهکار نرم‌افزاری دانشجویان بسیجی

برای نخستین بار در کشور نرم‌افزار کاملا بومی تشخیص چهره گیت‌های ورود و خروج ایرانی توسط دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر طراحی و با موفقیت آزمایش شد.

طراحی نرم‌افزار کاملا ایرانی تشخیص چهره گیت‌های ورود و خروج/ شاهکار نرم‌افزاری دانشجویان بسیجی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، گیت‌های ورود و خروج با توجه به اهمیت ایجاد نظم و برقراری امنیت در اماکن به یکی از رایج‌ترین سیستم‌های امنیتی بدل شده است. انواع مختلفی از این سیستم‌ها وجود دارند که با توجه به میزان تردد و نظم مورد نیاز اماکن مختلف، از سیستم ورود و خروج متفاوتی استفاده می‌شود.
گیت کنترل ورود و خروج با توجه به مورد خود، نیاز به شناسایی افراد شناخته شده با ناشناس دارند و همینطور تفکیک افراد شناخته شده از هم برای ثبت ورود و خروج هر شخص مورد نیاز است.

شناسایی این گیت‌ها در انواع گوناگون کارتی، مجهز به تکنولوژی بیومتریک و RFID وجود دارند.

این سیستم‌ها اطلاعات فردی که در حال عبور است را با اطلاعات ثبت شده در سیستم که از قبل دریافت شده بود را مقایسه می‌کند، در صورت تطبیق این اطلاعات مجوز عبور فرد صادر می‌شود.

گیت‌های ورود و خروج از عملکرد‌های گوناگون برای باز و بسته کردن ورودی برخوردار هستند.

تشخیص چهره یکی از ایمن‌ترین راه‌های شناسایی افراد هنگام ورود و خروج است که یک سیستم بیومتریک است و با استفاده از روش‌های هوشمند، هویت هر فرد را بر اساس ویژگی‌های ذاتی او تشخیص می‌دهد.

در سیستم بیومتریک حداقل با یکی از ویژگی‌های بیومتریک مانند اثر انگشت، چشم، چهره، اثر کف دست و غیره، به منظور شناسایی استفاده می‌کند.

نمونه‌های داخلی دستگاه‌های تشخیص افراد از طریق چهره در کشور وجود ندارد، ولی به همت جوانان بسیجی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر این دستگاه طراحی و ساخته شده است.

استقرار 10 واحد فن‌آور در مرکز رشد دانشگاه‌ آزاد اسلامی ابهر

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: 10 واحد فن‌آور در مرکز رشد واحدهای فن‌آور دانشگاه‌ آزاد اسلامی ابهر مستقر است که در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی سازمان مرکزی رشد دانشگاه فضا و بستر لازم را برای‌ آغاز به کار این واحد‌های فن‌آور فراهم می‌سازد.

دکتر سید مجید امیرفخریان افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تلاش دارد شرکت‌ها و واحدهایی را که توانایی و علاقه‌مندی در راستای کارآفرینی و نو آوری دارند، را مشاوره دهد تا با قرار دادن امکاناتی در اختیار آنها شرکت‌ها و واحد‌های فن‌آور نوپا بتوانند به توانایی و استقلال برساند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرکت‌های فعال در دانشگاه آزاد ابهر «شرکت داده رایان نور» است، ادامه داد: این شرکت فعالیت خود را از خرداد‌ماه با عنوان  برند (داران) آغاز کرده است که طراحی و برنامه‌نویسی پلتفرم برگزاری کلاس‌های مجازی Daaraan.ir نخستین محصول این شرکت فن‌آور بوده که امروز تقریبا تمام مدارس سطح منطقه ابهر و خرم‌دره و برخی از مدارس زنجان و استان‌های همسایه در کنار نرم افزار "شاد" از آن استفاده می‌کنند.

عضو بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر یکی دیگر از کاربردهای این سامانه را استفاده در برگزاری وبینارها دانست که تا کنون در سطوح مختلف استانی، کشوری و شهرستانی با سخنرانان مطرح کشور برگزار شده است که برگزاری کنگره شهید شهریاری و دهها وبینار تخصصی و غیر تخصصی دیگر در این قالب نمونه‌ای از وبینارهای برگزار شده در این بستر است. 

طراحی پلت فرم مختص برگزاری دوره‌های کوتاه مدت تخصصی

 امیرفخریان با اشاره به اینکه در حال حاضر پلتفرم دیگری توسط «داران» با عنوان daaraanedu.ir طراحی و تولید شده، اذعان داشت: این پلتفرم مختص برگزاری دوره‌های کوتاه مدت تخصصی است، با توجه به اینکه گاهی اوقات نیاز است فرد علاوه بر گذراندن دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و کارگاه‌ها، دوره‌ها  تخصصی دیگری را جدا از دانشگاه‌ها آموزش ببیند که این پلتفرم این نیاز را برطرف می‌کند چرا که این سامانه خصوصیت تعاملی داشته و اساتید به صورت زنده قادر به ارائه دوره‌های تخصصی خود هستند.

وی به استقبال سازمان فنی و حرفه‌ای از پلتفرم تخصصی اشاره کرد و افزود: علاوه بر برخی دانشگاه‌ها، سازمان فنی و حرفه‌ای استان نیز درخواست استفاده از پلتفرم دوره‌های تخصصی را اعلام کرده‌ و در پایان دوره به افراد گواهی معتبر دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ادامه داد: در قالب این پلتفرم دوره‌های تخصصی توسط اساتید در حوزه‌های مختلف ضمن ارائه رزومه‌های خود دوره‌هایی را به صورت زنده برگزار می‌کنند که فایل دوره‌ها در آن بستر می‌ماند و مخاطبان می‌توانند از باز پخش فایل‌ها استفاده کنند.

امیرفخریان با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط بیماری کووید ۱۹ در کشور و جهان بشریت یادآور شد: کووید ۱۹ علاوه بر همه زیان‌ها و خسارت‌هایی که برای بشریت ایجاد کرد، یک سری مزایایی مانند ایجاد زمینه آموزش و یادگیری با استفاده از تکنولوژی برای مردم را داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نوآوری و خلاقیت جوانان مستعد و باهوش کشور اشاره کرد و افزود: مجموعه «داران» که عمدتا با گردهم‌آیی جوانان با بیشینه سن 26 سال ایجاد شده است و کنار پلتفرم‌هایی که طراحی کرده توانسته در حوزه هوش مصنوعی فعالیت ویژه انجام دهد که موجب افتخار دانشگاه و کشور است. 

 طراحی برنامه بومی پردازش تصویر در گیت‌های ورود و خروج

عضو بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با اشاره به اینکه مجموعه «داران» دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در زمینه هوش مصنوعی چند کار انجام داده است، تصریح کرد: جوانان و مهندسان مجموعه توانسته‌اند، برنامه‌ای کاملا بومی بنویسند که با استفاده از دوربین‌های موجود در ارگان‌ها و سازمان‌ها می‌تواند زمان ورود و خروج افراد از گیت‌ها را با استفاده از پردازش تصویر ثبت کند.

امیرفخریان با اشاره به اینکه این طرح برای نخستین بار در کشور با کیفیت و مختصات و مشخصات بالا انجام شده است، تاکید کرد: سازمان‌ها می‌توانند ثبت ورود و خروج کارکنان و افراد را با استفاده از تشخیص چهره با دقت بالا و با استفاده از این طرح ثبت و ضبط کنند.

وی با اشاره به اینکه سامانه ثبت ورود و خروج مختلف با برندهای مختلف در سازمان‌ها وجود دارد که با استفاده از اشعه مادون قرمز کار می‌کنند، ادامه داد: یکی از محاسنی که طرح داخلی دارد این است که نرم‌افزار نوشته شده توسط جوانان ایرانی تشخیص چهره بر اساس الگوریتم‌های به‌روز و پیشرفته دنیا و با دوربین‌های کاملا معمولی حتی با یک (وب‌کم) دوربین ساده قابل اجرا است. 

دقت و تشخیص بالای نرم‌افزار ایرانی تشخیص چهره

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر افزود: نرم‌افزار نوشته شده که تصویر فرد را که می‌بیند اگر در انبار داده‌های ذخیره شده سازمان باشد با دقت بالا تشخیص داد و هنگام گذر از گیت، زمان دقیق ورود و یا خروج افراد را ثبت می‌کند.

امیرفخریان کم هزینه بودن استفاده از نرم‌افزار را یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن خواند و افزود: ارگان‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با ابزارهای موجود در سازمان خود اقدام به راه‌اندازی این سامانه کنند.

وی ثبت ورود و خروج با استفاده از یک دوربین برای چندین گیت را از دیگر مزیت‌های این برنامه اعلام کرد و افزود: سامانه‌ها و نمونه‌های خارجی که در اغلب سازمان‌ها وجود دارد بر روی دیوار نصب می‌شود و فقط یک ورودی را پشتیبانی می‌کند در حالی که طرح نوشته شده دانشجویان جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر برروی گیت ورود و خروج مسلط شده و می‌تواند همزمان تا 10 گیت را حمایت کند. 

نرم‌افزار ایرانی با یک دهم قیمت نرم‌افزار خارجی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با بیان اینکه قیمت تمام شده نمونه خارجی بیش از 200 میلیون ریال است، تاکید کرد: نمونه‌های خارجی در داخل ایران وجود دارد ولی با قیمت‌های بسیار بالا است در حالی که در این طرح ما توانسته‌ایم با قیمت یک دهم قیمت خارجی این گیت را اجرا کنیم.

امیرفخریان صرفه جویی در هزینه و جلوگیری از خروج ارز را از دیگر محاسن این طرح برشمرد و افزود: این طرح تا کنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر پیاده‌سازی شده است و دانشگاه ‌آزاد اسلامی واحد زنجان و شرکت مخابرات و چندین شرکت خصوصی دیگر در منطفه نیز برای استفاده از طرح درخواست داده‌اند و مقرر شده است این برنامه در دانشگاه زنجان نیز به صورت پایلوت اجرا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه نویسی اولیه چندین طرح دیگر نیز خبر داد و افزود: در زمینه‌های مختلفی توسط مجموعه داران برنامه‌نویسی ابتدایی انجام شده است، ولی متاسفانه به علت عدم حمایت مسؤولان هنوز به صورت کامل پیاده نشده است. 

برنامه‌دانشجویان ابهری برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر برنامه‌نویسی برای شناسایی واحد‌های مسکونی خالی از سکنه را که یکی از دغدغه‌های دولت و مردم در راستای کاهش قیمت زمین و مسکن بود، برنامه‌های شاخص این شرکت فناور برشمرد و افزود: برنامه‌ اولیه طرح نوشته شده است و ما برای کامل کردن آن نیاز به داده‌های واقعی داریم که مسؤولان همکاری لازم را ندارند. 
امیرفخریان ادامه داد: مهندسان جوان این مجموعه همچنین در حوزه هوش مصنوعی توانسته‌اند برنامه‌ای هوشمند بر اساس تحلیل داده را بنویسند که زمینه سوءاستفاده از برق علی‌الخصوص در استفاده غیر مجاز برای استخراج ارزهای دیجیتال را شناسایی کند، که امسال نیز با توجه به استفاده غیر قانونی باعث افت برق در زمستان برای نخستین بار شده‌اند که نیاز به داده‌های واقعی داریم تا برنامه به صورت کامل پیاده شود. 
وی از ایجاد برنامه‌ای خبر داد که با استفاده از این نرم‌افزار حرکات و رفتارهای معمولی و غیر عادی افراد را در نظر دارد که در صورت غیر عادی شدن رفتارها به ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط اعلام می‌کنند. 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در پایان از همکاری و حمایت‌های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر که همواره از جوانان و دانشجویان این دانشگاه حمایت‌های بی‌دریغ داشته، تقدیر و تشکر کرد و افزود: اینکه مدیران و معاونان دانشگاه به جوانان 20 تا 26 ساله اعتماد کرده و حمایت‌های لازم را دارند، قابل تقدیر است. 
 امیرفخریان اعتماد و اتکا به توانایی جوانان را در پیشرفت کشور مهم دانست و افزود: سال‌های ابتدای انقلاب مقدسمان به جوانان اعتماد شد و امیدواریم باز مسؤولان این تجربه را تکرار کنند چرا که اگر گره‌ای در کشور ایجاد شود این جوانان و دانشجویان بسیجی هستند که می‌توانند با استعداد و توانایی‌های خود گره را گشوده و مایه سربلندی و اعتلای کشور شوند.

همچنین سرپرست تیم برنامه نویسی مجموعه «داران» نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه از صفر تا 100 طرح ثبت ورود و خروج بر اساس تشخیص چهره به دست جوانان و مهندسان داخلی نوشته شده است، افزود: این طرح نمونه‌های خارجی دارد و برای نخستین بار است که نرم‌افزار و برنامه کاملا بومی ایجاد شده است.

امیر خالصی با اشاره به اینکه نمونه‌های خارجی با قیمت بسیار بالا تهیه و نصب می‌شد، ادامه داد: ما توانستیم با شعار ما می‌توانیم طرح و برنامه را با یک دهم نمونه خارجی در داخل کشور تهیه کنیم.

وی استفاده ارزان برای سازمان‌ها را از مزیت‌های اصلی برنامه ثبت ورود و خروج براساس تشخیص چهره اعلام کرد و افزود: نمونه‌های خارجی یا به صورت کلی و آماده وارد و نصب می‌شد و یا به صورت قطعات مورد نیاز برنامه که روی سیستم‌های داخلی پیاده سازی می‌شدند، ولی برنامه نمونه داخلی را می‌توان بر روی دوربین‌های نصب شده ساده در سازمان‌ها پیاده کرد. 

سرپرست تیم برنامه نویسی مجموعه «داران» با اشاره به اینکه دست ما از لحاظ نرم‌افزاری و سخت افزاری در برنامه نوشته شده باز است، اذعان داشت: نمونه‌های خارجی روی دیوار نصب می‌شود، ولی این طرح می‌تواند در مسیر و گیت‌های ورود و خروج افراد و حتی پارکینگ‌ها به صورت نامحدود با چند دوربین و یا تک دوربین پیاده سازی شود و ثبت داشته باشند. 

 وی تاکید کرد: در این برنامه ما تلاش داشتیم که برنامه را جایگزین کنیم تا به صورت مکمل بر روی دستگاه‌های نصب شده در سازمان‌ها استفاده شود.

گفتنی است، اعضای گروه را دکتر سید مجید امیرفخریان، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر _ مهندس امیر خالصی مدیر اجرایی "داران" و هوش مصنوعی، مدیر پروژه‌های «داران» _ مهندس فربد علی اکبری، مدیر اجرایی طراحی‌های تحت وب_ مهندس زهرا نوری، برنامه‌نویس هوش مصنوعی_ مهندس علیرضا جعفریان، برنامه‌نویس هوش مصنوعی و مهندس امیر مهدی رستمی برنامه‌نویس هوش مصنوعی و نرم افزارهای اندروید این گروه را بر عهده دارند.

انتهای پیام/73002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول