اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رؤسای جمهور روسیه و قرقیزستان در «مسکو» دیدار کردند

رئیس جمهور قرقیزستان که در رأس یک هیات عالی رتبه به مسکو سفر کرده است با رئیس جمهور روسیه دیدار و طرفین بر ادامه همکاریهای استراتژیک تاکید کردند.

رؤسای جمهور روسیه و قرقیزستان  در «مسکو» دیدار کردند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان که در رأس یک هیات عالی رتبه به مسکو سفر کرده است با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

رئیس جمهور روسیه گفت: بسیار خرسند است که در چنین شرایطی و بیماری همه گیر ما موفق شدیم دیدار حضوری داشته باشیم.

پوتین بار دیگر انتخاب جباراف به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان را تبریک گفت و اضافه کرد که ما نه تنها روابط گرم و دوستانه با یکدیگر داریم بلکه، ما متحد و همکار قابل اعتماد یکدیگر هستیم.

وی گفت: من بسیار خوشحالم که روسیه مقام اول را در روابط تجاری و اقتصادی با قرقیزستان را دارد و امیدواریم که شما بتوانید اوضاع سیاسی داخلی این کشور را به ثبات برسانید.

پوتین افزود: در چارچوب سفر جباراف یک دستور کار بزرگ پیش بینی شده است ، بسیاری از رویدادها و جلسات در تمام سطوح برنامه ریزی شده است که به نفع توسعه روابط دوجانبه هر دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه با ابراز خرسندی از تلاش های قرقیزستان برای مهار شیوع بیماری کووید 19 افزود: مسکو در این راستا هر کمکی که بتواند انجام خواهد داد تا این بیماری مهار شود.

وی تأکید کرد که به دلیل بیماری همه گیر، امکان اجرای بسیاری از برنامه ها وجود ندارد و ابراز اطمینان کرد که با تثبیت وضعیت اپیدمیولوژی، همه چیز از جمله در بخش های بشردوستانه جبران می شود.

رئیس جمهور روسیه گفت: ما امیدواریم که اقدامات شما در داخل کشور، از جمله اصلاحات قانون اساسی، به ثبات در جمهوری و توسعه تدریجی دولت و تقویت روابط بین ایالتی کمک کند.

وی به اهمیت ویژه حفظ وضعیت زبان روسی به عنوان یک زبان رسمی در قرقیزستان نیز اشاره کرد.

جباراف نیز در ادامه عنوان کرد که اولین سفر خارجی وی به عنوان رئیس دولت به مسکو سطح بالای روابط دوجانبه بین قرقیزستان و روسیه را اثبات می‌کند.

وی گفت: ما قصد داریم به تقویت همکاریهای  استراتژیک و روابط  دوستانه ادامه دهیم و از پوتین برای حمایت شخصی در دوره دشوار سیاسی در این کشور ابراز تشکر کرد.

وی اطمینان داد که قرقیزستان به تمام توافقاتی که قبلا با روسیه منعقد کرده است، عمل می‌کند.

جباراف گفت: ما قصد داریم روابط خود را هر چه بیشتر با اوراسیا تقویت کنیم و به همکاریهای خود در قالب کشورهای همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاریهای شانگهای ادامه خواهیم داد، این اولویت سیاست خارجی «بیشکک» است.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: ما اثر بخشی و ایمنی واکسن روسی را در رابطه با کووید ۱۹ تایید می کنیم و امیدوارم که شروع زودهنگام واکسیناسیون در قرقیزستان آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه قرقیزستان همیشه آماده همکاری با روسیه است از «ولادیمیر پوتین» برای سفر رسمی به بیشکک دعوت کرد.

سران دو کشور سطح بالای گفتگوی بین ایالتی را تأیید و بر آمادگی متقابل خود برای حمایت متقابل و تعمیق همکاری همه جانبه در زمینه های سیاسی، نظامی، فنی، تجاری - اقتصادی ، فرهنگی، بشردوستانه و سایر حوزه ها تأکید کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول