اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

فناوران جوان کرمانی در مسیر توسعه؛ از بومی‌سازی قطعات معدنی تا نبوغ در کشاورزی

پارک علم و فناوری استان کرمان به‌عنوان نخستین پارک علم و فناوری منطقه جنوب‌شرق کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با تلاش محققان این پارک از سال 95 تاکنون، 430 ایده فناورانه مورد پذیرش قرار گرفته و 165 ایده تبدیل به شرکت شدند.

فناوران جوان کرمانی در مسیر توسعه؛ از بومی‌سازی قطعات معدنی تا نبوغ در کشاورزی

خبرگزاری فارس - کرمان، پارک‌های علم و فناوری در واقع مجموعه‌ای تحقیقاتی است که با گسترش فضای خلاقیت و نوآوری و ارتباط‌گیری بین دانشگاه، صنعت و سازمان‌های تحقیقاتی و ... در راستای توسعه فناوری گام بر می‌دارند و خدماتی را به شرکت‌های نوآور ارائه می‌کنند.

پارک علم و فناوری استان کرمان که سال 86 شکل گرفت به‌عنوان نخستین پارک علم و فناوری منطقه جنوب‌شرق کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با تلاش محققان این پارک از سال 95 تاکنون 430 ایده فناورانه مورد پذیرش قرار گرفته و 165 ایده تبدیل به شرکت شدند.

مسعود ترک‌زاده‌ماهانی رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به اینکه صادرات پارک استان از 28 هزار دلار در سال 92 به 4 میلیون و 397 هزار دلار طی سال 97 رسیده است، اظهار داشت: همچنین طی سال 96 بیش از 114 میلیون و در سال 95 بیش از 212 میلیون دلار صادرات پارک علم و فناوری استان بوده است.

وی همچنین میزان فروش پارک استان را طی سال 94 بیش از 403 میلیارد و 227 میلیون ریال و در سال 98 یک‌هزار و 359 میلیارد و 510 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: میزان اشتغال ایجاد شده از 704 نفر در سال 94 به یک‌هزار و 782 نفر در سال 99 رسیده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان با بیان اینکه تعداد محصولات دانش‌بنیان، خلاق و فناور از سال 98 تاکنون در استان 204 محصول بوده است، عنوان کرد: از بدو تاسیس در سال 81 تاکنون بالغ بر یک‌هزار و 300 ایده فناورانه در پارک کرمان مورد حمایت قرار گرفته است.

ترک‌زاده از تصویب 12 مرکز رشد در استان کرمان تاکنون خبر داد و ادامه داد: از سال 95 تاکنون نیز 430 ایده فناورانه در پارک کرمان مورد پذیرش قرار گرفته که از این تعداد 165 ایده تبدیل به شرکت شدند.

وی با بیان اینکه تعداد 194 شرکت دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان کرمان طی سال 93 تا 99 موفق به اخذ رتبه دانش‌بنیان شدند، بیان کرد: یک‌هزار و 52 واحد در مجموع از سال 92 تاکنون در پارک علم و فناوری استان پذیرش شدند.

 

انتخاب برترین شرکت دانش‌بنیان کشور از استان کرمان

به گفته رئیس پارک علم و فناوری کرمان، شرکت دانش‌بنیان برافزا کشاورز از واحدهای فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمان در برترین‌های جشنواره پژوهش و فناوری سال ۹۹ به‌عنوان شرکت فناور برتر کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.

وی افزود: این واحد فناور فعالیت خود را از سال ۸۹ در بخش کشاورزی آغاز کرده و در سال ۹۰ موفق به رتبه یک دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده و واحد تحقیق و توسعه این شرکت تاکنون توانسته است چهار ثبت اختراع و ۳۶ محصول دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی تولید کند که دو۲ اختراع شرکت تبدیل به محصول و تمام محصولاتش وارد بازار و تجاری‌سازی شده است.

بومی‌سازی حدود۶۰ قطعه ماشین‌آلات معدنی در پارک علم و فناوری کرمان

احسان سلیمانی مدیر برنامه‌ریزی شرکت مانا از واحدهای دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمان می‌گوید: این شرکت با توجه به نیاز مبرم معادن کشور به قطعات معدنی، طی یک پروژه چند مرحله‌ای اقدام به طراحی، ساخت و تولید انبوه انواع کوپلینگ و چرخ‌دنده ماشین‌آلات معدنی، رول بیرینگ بزرگ، کریر دامپ تراک ۱۰۰ تن، ترکس، سوکت­های برق فشار قوی و ساچمه کف گرد و... کرده است.

وی ادامه داد: این شرکت مهندسی و دانش بنیان با ارائه ۶۰ نوع محصول موردنیاز معادن در پارک علم و فناوری استان کرمان فعالیت دارد و تمام طراحی و ساخت این محصولات بر عهده جوانان خوش‌فکر ما در تیم تحقیق و توسعه شرکت است.

 

تولید بذر گوجه سیاه برای نخستین‌بار در کشور

محمدرضا شریفی یکی از نوآوران جوان پارک علم و فناوری کرمان در راستای اتکا بر توان تولید داخل، همگام با تعدادی از همکاران خود اقدام به راه‌اندازی یک شرکت تحت عنوان شرکت سبز اندیشان سالم کشت آسیا کرده است، این نخبه جوان عضو پارک علم و فناوری می‌گوید: این شرکت ضمن تولید به‌روزترین و خاص‌ترین محصولات کشاورزی دنیا مانند گوجه سیاه که حاصل عملیات خوب کشاورزی است، در زمینه ترویج و فرهنگ سازی کشت‌های جایگزین و پرورش انواع محصولات گلخانه‌ای سالم فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه این شرکت به واسطه فعالیت تولیدی که انجام می‌دهد توانسته برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کند، گفت: محصول گوجه سیاه تولید شده توسط این شرکت غالبا در فروشگاه‌های تهران به فروش می‌رسد و بخش قابل توجهی از آن به واسطه صادرات در بازارهای خارجی به فروش می‌رسد.

 

در راستای کاهش واردات/ ساخت کارتریج‌های روغنی توسط فناوران پارک علم و فناوری کرمان

آیت قره‌قانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان معدنکاران اندیشه‌ساز نمایشگر امید (مانا) مستقر در پارک علم و فناوری کرمان گفت: تیم نیازسنجی و ارزیابی بازار صنایع معدنی شرکت مانا، پس از چند ماه مذاکره و عارضه‌یابی مشکلات حوزه معدن به این نتیجه رسید که پرکاربردترین قطعات ماشین‌های معدنی، کارتریج روغن است و وابستگی زیادی به واردات و ارز دارد و تحریم‌ها نیز سبب کمیاب شدن این محصول و افزایش چند برابری قیمت آن شده است.

وی عنوان کرد: رسیدن به شاخصه‌های کارتریج روغنی مورد تأیید صنایع معدنی مستلزم دقت در تعیین پارامترهای تحقیق و توسعه فراوانی بود که پس از آزمون و خطا، تعیین فرآیندهای ساخت، تست عملکردی، اصلاح، ساخت نمونه کامل و بدون نقص، این محصول پس از حدود ۱۰ ماه ساخته شد.

این فناور عضو پارک علم و فناوری کرمان بیان کرد: کیفیت، طول عمر بالا و قیمت پایین‌تر، از مهمترین فاکتورهای رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی است که قبلاً از کشورهای آلمان و انگلیس وارد بازار کشور می‌شد.

قره‌قانی در خصوص بازار فروش این محصول گفت: فروش این محصول به‌صورت عقد قرارداد است و با توجه به اینکه این محصول از کیفیت و استاندارهای بسیار خوبی برخوردار است از لحاظ فروش مشکل خاصی وجود ندارد.

ساخت دستگاه فلومتر اسلاری توسط فناوران پارک کرمان

علی اسماعیلی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پنگان الکترونیک مستقر در پارک علم و فناوری کرمان اظهار کرد: پس از دو سال تحقیق و آزمایش، دستگاه فلومتر اسلاری یکی از نیازهای استراتژیک در کنترل فرآیند و افزایش بازده خطوط تولید کارخانجات به ویژه در صنایع فولادی طراحی و تولید شد.

وی ادامه داد: این دشتگاه یکی از نیازهای استراتژیک در کنترل فرآیند و افزایش بازده خطوط تولید کارخانجات به ویژه در صنایع فولادی و معدنی است و با توجه فعالیت گسترده‌ای که سیستم‌های اقتصادی داخل و خارج از کشور در این حوزه دارند، بازار بسیار گسترده ای برای آن می توان متصور شد، مدل طراحی محصول سبب شده تا قیمت نهایی این محصول کمتر از یک‌سوم نمونه‌های مشابه خارجی باشد و ارزش اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد.

اسماعیلی افزود: نمونه نهایی و تست شده این محصول بعد از دو سال تحقیق و آزمایش نمونه‌های مختلف در محیط‌های صنعتی اوایل سال ۹۹ بهره‌برداری و به صنایع مختلفی ارائه شد، تکنولوژی عملکردی این محصول مشابه محصولات خارجی است که البته نوآوری‌های قابل توجهی در طراحی و ایجاد پوشش داخلی آن صورت گرفته است.

تولید ۳۶ نمونه کود تغذیه گیاه با تکیه بر دانش فنی بومی در کرمان

عضو هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان برافزا کشاورز مستقر در پارک علم و فناوری کرمان اظهار کرد: در خصوص تغذیه گیاهان ۳۶ محصول جدید تولید شده که نه تنها از روی نمونه داخلی کپی‌برداری نشده بلکه با دانش بومی خود ساخته شدند، برخی از محصولات ما در کشور انحصاری است و شاید نمونه ساخته شده آنها هیچ دنیا دیده نشود.

وی عنوان کرد: این محصول حدود سه سال است که وارد بازار شده و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفته و بیشترین فروش را در بین ۳۶ محصول این شرکت داشته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته کرمان ابراز کرد: آبیاری زیر سطحی است که مانع تبخیر و سبب کاهش مصرف آب می‌شود، با تولید کپسول‌هایی با عنوان کپسول‌های آبیاری هادر که سیستم قطره‌ای سطحی را به سیستم آبیاری زیرسطحی تبدیل می‌کند، سبب کاهش مصرف آب شده است.

وی ادامه داد: این محصول هم اینک به کشاورزان معرفی شده و در بازار موجود است و علاوه بر بازار داخلی، بازارهای خارجی هم میزبان این محصول هستند، کشورهای عراق و ارمنستان از جمله بازارهای این محصول به شمار می رود.

 

ساخت ونتیلاتور مکانیکی توسط یک شرکت کرمانی

محمد محسن عبدالرشیدی نائب رئیس شرکت پدیده عصر علم و فناوری اظهار کرد: تیم تحقیقاتی این شرکت در بازه زمانی ۱۴ روز موفق به ساخت نمونه اولیه دستگاه تنفس مکانیکی شدند، این دستگاه برای افرادی که نیازمند دستگاه‌های تهویه مکانیکی هستند و برای بهبود اکسیژن‌رسانی به این افراد طراحی شده است.

عبدالرشیدی بیان کرد: محصول تولیدی این شرکت فقط یک نمونه داخلی دارد و از نظر قیمت در مقایسه با نمونه خارجی، می‌توان این دستگاه را با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از قیمت نمونه خارجی در داخل کشور تهیه کرد.
مدیر پروژه شرکت پدیده عصر علم و فناوری تصریح کرد: ونتیلاتور مکانیکی با ونتیلاتور پرتابل ساخت آمریکا تفاوت اندکی دارد و ساخت این دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن بسیار سریع است و برای مواقع بحرانی می‌توان برای ساخت آن اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت با پشتیبانی پارک علم و فناوری کرمان اقدام به ساخت این دستگاه کرده و از سوی دانشگاه علوم پزشکی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول