اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

دولت به‌جای پاسخگویی فرار به جلو می‌کند/دولتمردان به مصوبات خود هم وفادار نیستند

حجت‌الاسلام احمد سالک، از پیشگامان و مبارزان زمان پیروزی انقلاب و نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ابعاد قبل و بعد و تحلیل عظمت حضور پررنگ و گسترده مردم در چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی و مهمترین مسائل امروز و فردای کشور تحلیل کرد.

دولت به‌جای پاسخگویی فرار به جلو می‌کند/دولتمردان به مصوبات خود هم وفادار نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، برجام و تحرکات سه کشور اروپایی با آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در مقابل کاهش تعهدات ایران و اجرای قانون لغو تحریم‌های مجلس روزهای متفاوتی را برای کشور رقم زده است.

از طرفی تلاش افراد و چهره‌ها برای حضور در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ نیز در این روزها خبرساز بوده است و البته حضور چشمگیر و عظیم مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن این بار به صورت موتوری و خودرویی به دلیل شرایط ویژه کرونایی، تعجب همگان از داخل و خارج کشور را برانگیخت‌.

به ویژه که در سالیان اخیر، روز به روز عرصه اقتصادی به مردم شریف و مظلوم کشور تنگ‌تر می‌شود و علی‌رغم تمام این مشکلات اساسی، ملت ایران بار دیگر نشان دادند که در کنار مطالبه رفع مشکلات خود، هنوز هم پای نظام اسلامی خود ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام احمد سالک، از پیشگامان و مبارزان زمان پیروزی انقلاب و نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مهمان ما بود تا از ابعاد قبل و بعد و تحلیل عظمت این حضور پررنگ و گسترده مردم در چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی و مهمترین مسائل امروز و فردای کشور سخن بگوید.

 

فارس: نظر شما درباره حضور مردم در راهپیمایی چه بود؟

سالک: از حرکت عظیم مردم در ۲۲ بهمن تشکر می‌کنیم، خدا را از وجود نعمت مردمی که پایه اصلی انقلاب اسلامی هستند، شکر می‌کنیم. انقلاب اسلامی بر دوش رهبری، برنامه‌های الهی و مجموعه ارزش‌های دینی در قرآن و اسلام و مردم است و این یک مثلث است که سه ضلع دارد و این سه ضلع مردم، رهبری و محتوای دین هستند.

فارس: نقش رهبری در این مثلث انقلاب اسلامی چگونه است؟

سالک: نقش مهم مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) در این‌ است که جامعه را در ۲ محور اساسی هدایت کنند؛ اول به معرفی اسلام ناب بدون پیرایه و خرافه بپردازند و نکته دوم افشاگری نسبت به کفار و منافقین در عالم و یزیدیان زمان داشته ‌باشند و مردم را با محتوای دین تطبیق بدهند و این رسالت، رسالت بسیار بزرگی است، به همین دلیل می‌گوییم اقتدار مقام معظم رهبری، اقتدار انبیا و اولیا الهی است و امروزه برای دشمنان ظاهر شده‌است و ما شاهد این مطالب هستیم.

اخیرا مقام معظم رهبری، فرمودند که آقای ترامپ و دیگران می‌روند و خوراک مار و مور می‌شوند ولی انقلاب اسلامی همچنان پایدار است؛ این بیان نشانگر یک اعتقاد راسخ نسبت به مسائل دینی و اسلامی است و ما خدا را به‌خاطر وجود چنین رهبری که هدیه الهی است شاکریم.

 

مقام معظم رهبری برای دفاع از مسائل و حقوق مردم ایستاده و ما شاهد فرمایشات ۱۹ بهمن ایشان بودیم؛ بحث انتخابات ۱۴۰۰ و حضور حداکثری را مطرح کرده و تعبیرشان این بود که در آن زمان بحث، امنیت کشور و پاسخگویی به دشمنان اسلام است و خواسته مقام معظم رهبری علی‌رغم تمام مشکلاتی که وجود دارد، حضور پررونق در انتخابات ۱۴۰۰ است.

فارس: نقش مردم در این شرایط چیست؟

سالک: ما می‌دانیم مردم علی‌رغم مشکلاتی که دارند، برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی کوتاهی نخواهند کرد زیرا آن را از اسلام و امام می‌دانند، پشتیبانی ملت از ولایت فقیه، تضمین کننده حرکت انقلاب اسلامی است؛ امید است مردم ما در انتخابات حساس ۱۴۰۰ نیز به خوبی شرکت کنند.

فارس: از دیگر بیانات مقام معظم رهبری در این روزها، بحث برجام بود؛ در این باره هم توضیح دهید.

سالک: باز شاهدیم مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان بحث برجام را مطرح کردند و اشاره داشتند که برجام این بار روی کاغذ نخواهد بود، بلکه تحریم‌ها تماماً و یک‌جا باید لغو شود و ابتدا از آن‌ها عمل می‌بینیم و بعد راستی آزمایی می‌کنیم و اگر راستی آزمایی جواب داد، می‌پذیریم.

همانطور که سابقاً فرمودند این‌ها دروغ می‌گویند و اعتمادی به آمریکا و اروپا نیست، بنابراین برجامی مورد نظر رهبری است که به‌طور کلی تمام تحریم‌ها از بین برود و یک‌جا به آن عمل شود و راستی‌آزمایی شود و بعد برای اینکه ارتباطات برقرار شود، تصمیم می‌گیریم و یا‌ در ارتباط با مسائلی که این روزها شاهد بودیم در تریبون‌های کشور، در مجلس و مکان‌های دیگر توهین‌ها و بی ادبی‌هایی صورت می‌گیرد که باید بگویم این‌ها حق‌الناس است و آن شخص می‌تواند از تریبونی که اعلام شده از خود دفاع کند.

 

فارس: این توهین‌هایی که در برخی نقاط رخ داد در چه شرایطی بود؟

سالک: مقام معظم رهبری بر مسأله توهین‌ها و بی ادبی‌ها و نوع بیان اشارات خیلی خوبی داشتند ولی ما شاهد بودیم بعضاً با فاصله کوتاهی اتفاقاتی می‌افتد که مصلحت ملت با بصیرت نیست و این مطالب هرکجای کشور که باشد محکوم است، اگر چه ممکن است مسأله فشارهای زندگی باشد که دولت باید پاسخگو باشد در این جهت که مسائل اجرایی را در دست دارد و مجلس برای آن قانون‌گذاری می‌کند ولی با کمال تأسف ما شاهد هستیم که دولت به‌جای پاسخگویی فرار به جلو می‌کند و دنبال گرفتن سند برای مظلوم‌نمایی و تحقق آرمان‌های خودش است.

فارس: شرایط معیشتی برای مردم هم زندگی را سخت کرده آیا اعتراض آنان مورد توجه است؟

سالک: در فرمایشات مقام معظم رهبری شاهدیم که از سفره و معیشت مردم دفاع کردند و بارها به مسؤولان ذی‌ربط تذکر دادند و واقعا باید گفت که جای تأسف است که به‌جای اینکه آن‌ها عمل کنند، به مظلوم نمایی می‌پردازد. مقام معظم رهبری در ماه رمضان گذشته نهضت کمک‌های مردمی را مطرح کردند و دیدیم که مردم ایران و تمام دستگاه‌های انقلابی به میدان آمده و به طبقه محروم کشور رسیدگی کردند؛ طبقه‌ای که همیشه امید آمریکایی و مدیریت بیگانه بود و وقتی مردم دیدند دولت و دستورات مقام معظم رهبری به حمایت از آن‌ها آمده است، دلیلی ندارد که دیگران بتوانند از حضور آن‌ها استفاده کنند.

 

فارس: دولت چه نقشی در این کمک‌های مومنانه مورد تاکید مقام معظم رهبری داشت؟

سالک: این کمک مؤمنانه که مقام معظم رهبری مطرح کردند، دولت قبل از این حرف‌ها باید مجری این طرح می‌بود و به تذکرات ایشان گوش می‌دادند. سالیان سال است که مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند و مداوم بر نوزایی ساختار و یک منشور اقتصادی را مطرح کردند با کمال تأسف ما شاهدیم که هرروز کارخانه‌ها بسته می‌شود و رشد بیکاری داریم.

جوانان ما برای ازدواج، مسکن و اشتغال قدرت ندارند و از سمت دیگر گرانی لجام گسیخته‌ای که وجود دارد و تورم چهل درصدی وجود دارد که خودشان می‌گویند با تورم چهل درصدی نمی‌توان اقتصاد را اصلاح کرد.

فارس: موانع رشد تولید ملی علی‌رغم تاکید فراوان به لزوم اجرا کردن اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید چیست؟

سالک: علی‌رغم این که مقام معظم رهبری مداوم به حل مشکلات معیشتی مردم و اقتصاد مقاومتی، یعنی استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت مردم در تولید، تأکید می‌کنند، ۲۱ مانع رشد تولید ملی در داخل کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها بانک‌ها است.

بانک‌ها پای خود را بر گلوی تولیدکننده گذاشتند و به جای این که پول را وارد تولید کنند، بنگاه‌داری می‌کنند که البته رئیس قوه قضائیه جدید به این مسأله ورود پیدا و با بانک‌ها برخورد کرد؛ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کارخانه به دلیل بانک‌ها تعطیل شده بود که کنترل این موارد دست دولت است.

 

فارس: مردم برای حل این مشکلات چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

سالک: باید مراقب باشیم و روحیه انقلابی‌گری و مطالبه‌گری را در جامعه رشد دهیم، مدیرانی که جلوی این کارها را می‌گیرند شناسایی شوند و مردم خودشان آن‌ها را معرفی کنند. ۴۲ سال است که تحریم‌ هستیم و روی پای خودمان ایستادیم، اگر تحریم‌ها ۳۰ درصد اثر کرده باشد، ۷۰ درصد مشکلات به خودتحریمی مدیران ضعیف که جسارت برخورد و روحیه انقلابی‌گری و جهادی ندارند.

باعث تأسف است که می‌گویند اگر برجام حل شود، مشکلات کشور برطرف می‌شود حدود ۸ سال است نه تنها مشکلات اقتصادی حل نشده بلکه به اعتراف رئیس بانک مرکزی، نمی‌توانند با تورم ۴۰ درصدی کاری برای اقتصاد انجام داد.

این افراد به مردم قول دادند که تورم را تک رقمی کنند، برجام هم که نه به تحریم‌ها و نه به اقتصاد کمکی نکرد اما این مردم بودند که ایستادند و مقابل برخی از این مدیران ضعیف‌، با خودباوری و کفایت در بخش‌های مختلف فعالیت خود را رشد می‌دهند.

 

واکنش شدید دولت به اتفاقات اصفهان، فرار رو به جلو و مظلوم‌نمایی است

فارس: برخی اهانت‌ها در میان موتورسواران اصفهانی موجب واکنش شدید دولتمردان شد، نظر شما در این باره چیست؟

سالک: زمانی که آمریکایی‌ها می‌گفتند از برجام خارج می‌شویم، مقام معظم رهبری هم گفتند اگر شما برجام را پاره کنید ما آن را آتش می‌زنیم، اما در اسفندماه سال ۹۵ شاهدیم که آقای روحانی گفت که بعضی‌ها فکر می‌کردند منقلی هست و می‌توانند قعطنامه‌ها را در آتش بیندازند؛ از وزرای مربوطه، مشاوران و معاون رییس‌جمهور می‌پرسم که چرا هنگامی که این صحبت‌ها برخلاف گفته‌های مقام معظم رهبری می‌شد برآشفته نشدید؟چنین صحبتی را این افراد نشنیدند اما یک حرکت که در گوشه‌ای از کشور مانند شعارهای علیه رئیس‌جمهور در ماه اخیر رخ می‌دهد و ما هم آن را محکوم می‌کنیم، اینگونه برآشفته می‌شوید و همگی به دنبال ایجاد مظلومیت هستید؟

فارس: مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و دیگر مسائل گله‌مند هستند، علاوه بر آن مشکلات آب و خشکسالی باعث رنجش بیشتر مردم استان اصفهان شده است.

سالک: از آقای روحانی باید پرسید شما که مصوبات خود مانند مصوبات نه‌گانه وزرا در دولت راجع به انتقال آب به فلات مرکزی را داشتید چرا به جای اجرای قانون فرار به جلو می‌کنید و قانون را با ادعای اینکه حاضر به ایجاد تشنج در کشور نیستید، اجرا نمی‌کنید؟مردم اصفهان با حدود ۵ میلیون نفر، نیازمند به آب هستند، شما در میدان امام اصفهان قول دادید که زاینده‌رود همیشه جاری باشد اما کاری نکردید و اعضای دولت هم برای این مسأله نگران نشدند.

دولت صورت مساله را پاک نکند، ما مشکلی با استان‌های همجوار نداریم

می‌گویند که بروید و مشکلات خود را با استان‌های همجوار حل کنید؛ ما مشکلی با استان همجوار نداریم، در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از برادران و خواهران ما از چهارمحال و بختیاری در اصفهان زندگی می‌کنند و ما با یکدیگر زندگی می‌کنیم و مشکلی نداریم، مشکل شما هستید که قوانین خودتان را اجرا نمی‌کنید و صورت مسأله را پاک می‌کنید.

مسؤولان محیط‌زیست حاضر نیست این کار را انجام دهد، وزارت کشور و دیگر وزارت‌ها مشکل را حل نمی‌کنند، این مطالبات مردم ما است که وزرا باید برای این مشکلات و توهین به مردم عصبی و نگران بشوند. رئیس‌جمهور حدود ۵۰ توهین مانند به جهنم بروید، بزدل‌های سیاسی، ترسوها، کم‌سوادها، بی‌شناسنامه‌ها به مردم ایران داشتند و من در ۱۵ اسفند ۹۶ اصل عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را رقم زدم‌.

فارس: یعنی این واکنش شدید دولتمردان نسبت به این اتفاق یک فرار رو به جلو محسوب می‌شود؟

سالک: صحبت‌های آقای روحانی در مرقد امام خمینی (ره) باز هم مشکل داشت، باید دانست چرا انقلاب اسلامی را زیر سوال می‌برند و مدام رفراندوم را تکرار می‌کند، بله می‌توانیم برای گرانی‌ها، تورم، مشکلات اقتصادی و... که دولت شما داشت، رفراندوم بگذاریم.

دولت در همه حال فرار رو به جلو و مظلوم‌نمایی می‌کند و می‌دانیم که در آخر کار هم می‌گوید که نگذاشتند ما کار خود را انجام دهیم در حالی که ۸ سال همه امکانات در اختیارتان بود و با سکوت مردم مظلوم و بابصیرت ایران نمی‌توانید از پاسخ‌گویی فرار کنید.

وزیر ارشاد بگوید راجع به مسائل فرهنگی چه کردند، وزیر کار که توییت می‌زند بگوید چه کاری برای مردم و بازنشستگان انجام دادند، وزیر ارتباطات می‌تواند مشکلات مدیریت بومی فضای مجازی را حل کند، حالا برای یک حرکت در اصفهان رگ‌های گردن این وزرا بیرون زده است اما برای مشکلات مردم آشفته نشدند.

فارس: نگاه کلی‌تان به عملکرد دولت منفی است؟

سالک: این صحبت‌ها به این معنا نیست که اقدامات مثبت دولت را زیر سوال می‌بریم، اقدامات خوبی در خصوص جاده‌ها، ریل‌گذاری، صنعت و کشاورزی انجام شده که جای تقدیر دارد اما این مطالبه‌گری برای فرار از مسؤولیت را هم از آن‌ها نمی‌پذیریم.دست تک تک این مردم مظلوم و بصیر را باید بوسید، برای محرومیت‌زدایی چه کاری انجام دادیم که بیش از ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین داریم؟حقیقتی که سستی در پایه‌های نظام ایجاد کند محکوم است اما این به معنای فراموشی مطالبه‌گری نیست.

 

فارس: در خصوص انتخابات پیش‌رو چه پیشنهادی دارید؟

سالک: ملت ما وحدت نیروهای انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند، از شورای ائتلاف و شورای وحدت در تهران خواهشمندیم هرچه زودتر به وحدت خود بپردازید و مایه اختلاف در کشور نشوید.

در انتخابات آینده شاهد خواهیم بود که وحدت مردم هم استکبار جهانی را مأیوس خواهد کرد و هم جریانات ضدانقلاب داخلی که سر سفره انقلاب نشستند و با شبکه‌های نفوذ، به کشور ضربه می‌زنند. شاهدیم که در فضای کشور یک سناریو سیاسی رقم می‌خورد، یک بعد آن فشار به شورای نگهبان و مقامات برای تأیید صلاحیت است، مسأله دیگر دوقطبی‌سازی است که به امت ضربه می‌زند و باید نیروهای انقلابی از این مسأله مراقبت کنند.

فارس: در روزهای گذشته مانورهایی از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، نظرتان را در این باره و اهمیت این مانورها در انتقال حس امنیت، بگویید.

سالک: شاهد مانورهای بزرگی در سطح منطقه در ارتباط با مانور ارتش جمهوری اسلامی به ویژه بخش پهپادی بودیم که دنیا را متعجب کرد که علی‌رغم تحریم‌ها ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته در یک حرکت بزرگ پهپادی در ابعاد مختلف شناسایی، عملیاتی و... مسلط باشد.

خلاقیت در بخش دریایی، موشک‌های جدید و موشک‌های نقطه‌زن آن‌ها قابل تقدیر است.

 

از طرف دیگر مانوری که سپاه پاسداران روی قایق‌های تندرو و مسلح داشت و بالغ بر ۱۵۰ قایق باسرعت بالا، مانور قدرتمندی بود.

سپاهی که به عنوان بازوی ولی فقیه عمل می‌کند، به همراه ارتش جمهوری اسلامی ایران، پلیس و بسیج در بخش سلامت، امنیت، حرکت جهادی و تقویت بنیه دفاعی و قدرت بازدارندگی، حوادث، بحران‌ها، طوفان‌ها و... نیز فعال است.

خدماتی که بسیج در راستای حفظ دستاوردها و توسعه آن‌ها برعهده دارد را نیز نباید نادیده گرفت.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول