اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ریشه کمبود سیمان در کجاست؟

طی هفته‌های اخیر که فصل کار در جنوب است و بسیاری پروژه‌های عمرانی مترصد کار همه جانبه برای پیش بردن پروژه‌ها در هوای خوب آن هستند، کمبود سیمان، چرخ بسیاری از پیمانکاران را پنچر کرده است!

ریشه کمبود سیمان در کجاست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سعید پیشوایی از فعالان رسانه‌ای هرمزگان و خبرنگار این خبرگزاری در یادداشتی ذیل عنوان «ریشه کمبود سیمان کجاست؟» آورده: 

درست در ماه‌های آذر تا پایان اسفند که بهترین فرصت برای اجرای پروژه‌های عمرانی و افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها در استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان است، کمبود سیمان در 6 هفته اخیر و حتی پیش از آن موجب شده تا متأسفانه چرخ بسیاری از پیمانکاران پنچر شود و اجرای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی نیز متوقف شود.

از سوی دیگر برخی پیمانکاران می‌گویند که نرخ تعیین شده 19 هزار تومان برای عدد سیمان پاکتی در بازار یافت نمی‌شود اما اگر شرایط‌تان حاد باشد و به بازار سیاه روی بیاورید، سیمان کیسه‌ای 30 تا 35 هزار تومانی را می‌توان به راحتی بدست آورد.

روی آوردن بسیاری از واحدهای تولید سیمان در کشور به صادرات با توجه به تفاوت 3 تا 4 برابری نرخ صادراتی آن نیز مزید بر علت شده تا سیمان در کشور کمیاب شود و این محصول استراتژیک در سایه طمع تولیدکنندگان به بازار صادراتی و رهاشدگی نظارت بر آنها از سوی دولت، عملا وضعیت بغرنجی به خود بگیرد تا آن جا که برخی نمایندگان به دنبال طرح سوال از وزیر اقتصاد و وزیر صمت بدنبال این وضعیت برآمده‌اند و معتقدند که باز گذاشته شدن دست واحدهای تولیدی سیمان در زمینه صادرات عامل اصلی این وضعیت است.

در هرمزگان نیز اوضاع بر همین منوال است. سیمان هرمزگان که در چند هفته اخیر بنا بر اعلام خودش با مشکلات مرتبط با تعمیرات اساسی مواجه بوده، عملا توان رساندن سیمان مورد نیاز استان را نداشته و از سویی دیگر صادرات سیمان از کارخانه سیمان قشم که آمارها حکایت از صادرات بیش از 100 هزار تنی این محصول در سال جاری را دارد، سبب کشته تا عطش بازار سیمان استان هر روز بیشتر و بیشتر شود.

کارخانجات سیمان جنوب استان فارس نیز شدیدا در ماه‌های اخیر با یافتن بازار مناسب صادراتی در کویت و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، متمرکز بر صادرات شده‌اند و عملا بار اصلی تأمین سیمان منطقه جنوب کشور از جاسک تا پارسیان بر دوش سیمان هرمزگان افتاده که این واحد نیز بدلیل مشکلات فنی چندین هفته از مدار اصلی تولید خارج بوده و حالا به مدار تولید بازگشته است.

صادرات پرحجم سیمان در ماه‌های اخیر از اسکله تازه ساز منطقه ویژه پارسیان که در چندین مورد نیز با حضور مسؤولان استان از جمله استاندار هرمزگان همراه بوده است، نشان می‌دهد که کمبود سیمان در هرمزگان و یا در جنوب کشور ناشی از فقدان مدیریت بر بازار و رهاشدگی شرایطی دارد که چاره آن بسیار نزدیک و قابل مدیریت است اما تو گویی که این مشکل در پس طمع واحدهای سیمانی برای صادرات به رهاشدگی تبدیل شده است و عملا خبری از تدبیر برای حل آن نیست.

با چنین اوضاعی و با خبرهایی که از احتمال افزایش نرخ جهانی سیمان در راستای واقعی شدن قیمت آن به گوش می‌رسد، باید دید که در ماه‌های پیش رو نیز در همین پاشنه می‌چرخد و یا دولت می‌تواند افسار از هم گسیخته اوضاع سیمان را در کشور بخصوص در استان‌های جنوبی که به کانون‌های صادراتی نزدیک‌ترند را مهار کند؟

البته از سیمان هرمزگان و سیمان قشم انتظار می‌رود که رویه شفاف‌تری در مورد میزان و سطح تولید خود و کانون‌های ارائه محصول خود در پی بگیرند تا روند ساخت و ساز در هرمزگان به چنین وضعی گرفتار نشود.

تقویت نظارت بر عاملان توزیع که بخشی از مقصران کمبود سیمان در دو ماه اخیر در هرمزگان هستند نیز باید جدی‌تر گرفته شود. نظارتی که بدلیل تراکم مشکلات در ماه‌های اخیر صرفا از سازمان صمت ساخته نیست و باید دیگر دستگاه‌ها نیز به کمک این عرصه بیایند.

انتهای پیام/ 88055

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول