اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

برای مقابله با پشه آئدس جدی و منسجم باشیم

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: هر اقدامی که می توانیم در راستای مقابله با این پشه انجام دهیم اکنون باید عملی کنیم و اگر زمان را از دست بدهیم مشکلات زیادی برای ما پیش خواهد آمد.

برای مقابله با پشه آئدس جدی و منسجم باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، دکتر محمد مهدی گویا در جمع اعضای هیئت رئیسه و مدیران شبکه های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: برای مقابله با پشه آئدس عامل بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا باید همانند مبازره با مالاریا بسیار هوشمند و توانا عمل کرد.

وی در نشست بررسی راههای مقابله با پشه آئدس و ارزیابی اقدامات انجام شده در خصوص بیماری کووید ۱۹ در هرمزگان که بصورت مجازی و حضوری برگزار شد؛ گفت: مقابله با پشه آئدس و بیماری های ناشی از آن نیازمند یک عزم جدی است؛ آنچه موجب نگرانی بود و در انتظارش بودیم اکنون اتفاق افتاد.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌ها واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: هر اقدامی که می توانیم در راستای مقابله با این پشه انجام دهیم اکنون باید عملی کنیم و اگر زمان را از دست بدهیم مشکلات زیادی برای ما پیش خواهد آمد.

دکتر گویا با اشاره به اینکه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در شناسایی و کشف پشه آئدس با اقدامات علمی بسیار خوبی صورت گرفته است؛ عنوان کرد: فعالیت‌های حوزه بهداشت استان جای تشکر دارد؛ دنگی همه گیری نیست که به آسانی بشود کنترل کرد. کشور سنگاپور تجربه مبارزه با این همه گیری را داشته اما نتوانسته طوری کنترل کند که این کنترل تداوم داشته باشد.

وی تصریح کرد: معاونت های درمان، آموزشی و  تحقیقات دانشگاه هر یک باید در کنار معاونت بهداشتی دانشگاه با انجام اقدامات مرتبط با حوزه خود اوضاع را مدیریت کنند.

دکتر عنایتی و دکتر صداقت از مشاورین مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و انجمن علمی حشره شناسی پزشکی ایران بصورت ارتباط ویدئو کنفرانسی در این نشست تخصصی شرکت داشتند.

دکتر عنایتی آموزش دانشجویان، پرسنل بهداشت و درمان در همه رده ها و مردم در راستای کنترل پایدار و مدیریت محیط را بسیار اثرگذار دانست و گفت: پاکسازی محیط منحصر به شهردارای و ماموران شهرداری نیست پشه ها حتی در خانه ها و محیط های کوچک هم لانه می کنند.

وی افزود: تقاضای من از همکاران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نه بعنوان یک حشره شناس بلکه بعنوان کسی که امنیت و سلامت کشور برایش یک دغدغه است، با توجه به نیروهای با انگیزه بالا در استان از هرمزگان بتوانند کشور را در برابر خطرات ناشی از ائدس حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تاکید بر ارتقاء سواد سلامت در جامعه و  همکاری سایر دستگاهها و مردم با دانشگاه گفت: با بسیج تمام نیروهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در استان و  استفاده از ظرفیت های اقتصادی استان بدون شک کنترل و پیشگیری در زمان اپیدمی و حتی قبل از اپیدمی کار دشواری نخواهد بود.

دکتر حسین فرشیدی با اشاره به اهمیت تقویت زیر ساختهای حشره شناسی در استان ابراز کرد: اعضای هیئت علمی به ویژه حشره شناسان استان با کمک اساتید کشور در این موضوع مهم ورود کنند تا دروازه ورود بیماری به کشور نباشیم و بتوانیم در این استان خطرات و تهدیدات ناشی از  پشه  آئدس و بیماریهای ناشی از آن را کنترل کنیم.

دکتر مدنی رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گزارشی از وضعیت بیماری کووید ۱۹ از  ابتدای اپیدمی تا کنون را در حضور دکتر عبدالرضا میراولیایی کارشناس مسئول برنامه مدیریت آئدس و کنترل ناقلین وزارت بهداشت ارائه کرد.

با توجه به مشاهده یک مورد پشه آئدس در شهرستان بندرلنگه در غرب هرمزگان تیم های بهداشتی استان با همکاری وزارت بهداشت با حضور در منطقه بررسی ها و ارزیابی لازم جهت کنترل آئدس و بیماری های ناشی از این پشه را انجام دادند.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول