اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

توضیحات شرکت ملی نفت درباره راه‌اندازی زودهنگام خط لوله گوره-جاسک

روابط عمومی شرکت نفت عنوان کرد: فاز نخست خط لوله گوره-جاسک، با وجود دشواری‌هایی که در مقایسه با دیگر فازها دارد، به منزله نقشه راهی برای اجرای هدفمند دیگر فازهاست و این موضوع بیشتر به دلیل تسریع در ادامه روند پروژه است.

توضیحات شرکت ملی نفت درباره راه‌اندازی زودهنگام خط لوله گوره-جاسک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روابط عمومی شرکت ملی نفت با انتشار جوابیه‌ای در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «وزارت نفت به دنبال افتتاح نمایشی خط لوله گوره-جاسک/ دور زدن تنگه هرمز به عمر دولت روحانی قد می‌دهد؟» توضیحاتی را ارائه کرده است. در جوابیه آمده است:

«ایجاد نقشه راه و فازبندی پروژه‌ها، نه تنها در مجموعه صنعت نفت بلکه در دیگر صنایع مطرح در ایران و سایر شرکت‌های بین‌المللی، امری متداول است. جهت اطلاع نگارنده محترم متذکر می‌شود که اصولا فازبندی پروژه‌ها به منظور تسریع در روند انجام پروژه و مدیریت بهتر منابع مالی و ارکان اجرایی صورت می‌گیرد و در قالب افتتاح مرحله‌ای هر پروژه، بستر مناسب برای اجرای پروژه‌های مرتبط بعدی شناسایی می‌شود. با این توضیح و تاکید بر لزوم فازبندی و بهره‌برداری مرحله‌ای از هر پروژه کوچکی، مشخص است که در خصوص طرح عظیم احداث خط لوله گوره جاسک این امر ضرورتی دو صد چندان خواهد داشت.

بر اساس موارد گفته شده، افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست این طرح، گامی ارزنده در مسیر شناسایی موانع پیش‌ رو و تامین راهکارهای مناسب برای اجرای مرحله به مرحله این طرح است و از این منظر می‌توان گفت که فاز نخست، با وجود دشواری‌هایی که در مقایسه با دیگر فازها دارد، به منزله نقشه راهی برای اجرای به موقع و هدفمند دیگر فازها قلمداد می‌شود و این موضوع نه تنها برای بهره‌برداری سیاسی از این طرح در دولت دوازدهم نیست، بلکه بیشتر به دلیل تسریع در ادامه روند پروژه است.

اگرچه تلاش وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در راستای تسریع در اجرای این طرح استراتژیک است، اما این موضوع نمی‌تواند، آنطور که گزارشگر محترم فارس بدان پرداخته است، به منزله فشار در راه‌اندازی زودهنگام فاز نخست تلقی گردد. بدیهی است تلاش برای تسریع در اجرای این طرح بیشتر از منظر اهمیت استراتژیک آن و مزایای قابل توجه بهره‌برداری از این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. بر این اساس، اجرای این طرح با وجود محدودیت‌های شدید کرونایی و مشکلات ناشی از تحریم، با تکیه حداکثری به توانمندی داخلی و به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است و به جرات می‌توان گفت در مقایسه با تمامی طرح‌ها و پروژه‌هایی که با وجود شرایط مشابه، تاکنون در مجموعه صنعت نفت نهایی شده یا در حال انجام است، از سرعت اجرایی بسیار بالاتری برخوردار بوده و هست.

برخلاف ادعای نگارنده محترم که وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران قصد دارند کیفیت را فدای سرعت در انجام این طرح بکنند، به اطلاع می‌رساند که تمامی اقدامات انجام شده در خصوص راه‌اندازی فاز اول این طرح، با لحاظ استانداردهای جهانی و استانداردهای مطرح در صنعت نفت کشورمان در حال انجام است و شرکت ملی نفت  ایران، هیچ قصور و کوتاهی در این خصوص را نمی‌پذیرد و استفاده از تجهیزات غیراستاندارد و ازکارافتاده و بلااستفاده در طرح مذکور را تکذیب می‌کند.

اجرای این طرح بزرگ ملی در گستره 1000 کیلومتری، هم اکنون به صورت همزمان در کارگاه‌های متعدد توسط ده‌ها پیمانکار داخلی و با نظارت دقیق مشاوران و بازرسان فنی، مطابق استانداردها و رویه‌ها معمول مهندسی در جریان بوده و قطعا سرعت اجرای کار، نافی کنترل کیفیت و رعایت ملاحظات فنی استانداردی نبوده و نخواهد بود.

در ادامه لازم می‌دانیم به اطلاع آن دسته از خبرنگاران محترم رسانه که بدون در نظر گرفتن شرایط خاص کشور، در خصوص این طرح عظیم ملی انتقادهایی غیرمنصفانه را مطرح می‌کنند، برسانیم که طرح انتقال نفت گوره به جاسک، ویترین فاخری از تلاش صنعت نفت برای توانمندسازی شرکت‌های داخلی است که در نهایت توانسته است با ثبت بسیاری از پدیده‌های قابل توجه صنعت نفت برای نخستین بار در کشور، راه را برای توسعه همه جانبه این صنعت معظم باز کند.

در این خصوص می‌توان به ایجاد زنجیره تولید آلیاژ پیچیده‌ی APL 5L x60 اشاره کرد که پاسخی به  نیازمندی‌های استاندارد نفت ترش، از سنگ معدن آهن تا ساخت لوله‌های فولادی است. در عین حال، علاوه بر نقش سازنده این طرح در بومی‌سازی صنایع راهبردی صنعت نفت، سهم قابل توجه آن در اشتغالزایی در سطح کشور و استان‌های کمتر توسعه یافته قابل توجه است؛ به طوری که هم اکنون بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های کارخانجات صنعتی بزرگ به رفع نیازهای این طرح اختصاص یافته و کارگاه‌های صنعتی بسیاری نیز در سطح مناطق جنوبی کشور فعال شده است.

ازسوی دیگر، اجرای این طرح به تنهایی از خروج بیش از 400 میلیون یورو ارز در شرایط فشارهای فعلی بین‌المللی جلوگیری کرده است و همچنین با هم‌افزایی که در حوزه ماشین آلات دوار ایجاد شده، توانسته است به طور کامل جوابگوی نیاز صنعت نفت کشور به پمپ‌های سانتریفوژ با ظرفیت و فشار بالا و مطابق با استانداردهای سخت‌گیرانه بین‌المللی باشد. این اتفاقات شایان در عرصه سیستم کنترل، ساخت شیرهای کنترل و اضطراری سایز بالا تا 42 اینچ نیز رقم زده شده است. صف تولیدکنندگان و نوآوران و پیمانکاران این طرح چنان طولانی است که ذکر آن خارج از حوصله این چند سطر خواهد بود و این نوید را می‌دهیم که دامنه این نو آوری‌ها و داخلی‌سازی‌ها تا انتهای این طرح عظیم ادامه خواهد یافت».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول