اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دوربرگردان تحریم‌ها در پارک‌های علم‌وفناوری/ تهدیدهایی که به فرصت تبدیل شد

از آغاز شروع تحریم‌های همه جانبه علیه ملت ایران، تلاش مسؤولان برخنثی سازی تحریم‌ها متمرکز شد، یکی از بسترهای کارآمدی که در طول دودهه اخیر از آن استفاده شده ظرفیت پارک‌های علم وفناوری، جوانان، دانشمندان و محققان ایرانی مستقر درآن است که با دانش خود توانسته‌اند گام‌های بزرگی را بردارند و حتی با غول‌های صنعتی دنیا به رقابت بپردازند.

دوربرگردان تحریم‌ها در پارک‌های علم‌وفناوری/ تهدیدهایی که به فرصت تبدیل شد

خبرگزاری فارس- سیدمهدی حسینی؛ پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد استقلال خواهانه آن، همراه با سیاست دفاع از مظلوم باعث آن شد تا بسیاری از قدرت استکباری جهانی به مخالفت و ضدیت با آن بپردازند. از همین سو این کشورها به سرکردگی آمریکا سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفتند. یکی از ابزارهایی که از روز اول از سوی آن‌ها دنبال شد ایجاد سازوکاری از تحریم‌های همه جانبه برای ملت ایران بود که با مطرح شدن مسئله انرژی صلح آمیز هسته‌ای نیز شدت بیشتری گرفت.

طبیعی است وقتی کشوری با تحریم‌های چندگانه و چندجانبه روبه‌رو می‌شود به دنبال خنثی سازی اثرات تحریم از طریق تقویت مولفه‌های قدرت خود برود. در ایران عزیز نیز حدود دودهه است که با شکل گیری پارک‌های علم و فناوری در تمامی استان‌های کشور و با بهره‌گیری از ظرفیت محققان و پژوهشگران جوانمان که در دانشگاه‌ها مشغول به کار هستند توانسته‌ایم هم اثرات تحریم‌های صنعتی را به حداقل برسانیم و هم از سوی دیگر پیوند موثری بین دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم تا از آن طریق کشور به صرفه جویی ارزی کلانی برسد.

فارس| جلوگیری از خروج ارز با تکیه بر شرکت های دانش بنیان و فناور

رئیس  پارک علم و فناوری فارس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز با بیان اینکه پارک علم و فناوری فارس یکی از پارک های بزرگ و موفق در سطح کشور می باشد، اظهار کرد: به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور، تلاش داریم فارغ التحصیلان دانشگاه ها و صاحبان ایده بتوانند دانش، نوآوری و ایده خود را به منصه ظهور رسانده و منتج به راه اندازی کسب و کار کنند.

امین رضا ذوالقدر پیرامون بخش های مختلف پارک عنوان کرد: پارک علم و فناوری فارس دارای مراکز رشد فناوری جامع، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع تبدیلی و مراکز رشد اقماری در شهرستان های آباده، جهرم، استهبان، لار، فسا، قیروکارزین و اقلید می باشد.

وی با بیان اینکه پردیس های فناوری با مشارکت دانشگاه های شیراز و صنعتی راه اندازی شده، از استقرار ۵۰ شرکت نوپا در این مراکز خبر داد و گفت: در این پردیس ها دانشجویان تعامل بیشتری با شرکت های دانش بنیان و فناور داشته و می توانند راه رسیدن به دانشگاه کارآفرین را هموارتر نمایند.

او با اشاره به برج فناوری به عنوان یکی از اولویت های پارک علم و فناوری فارس افزود: تلاش می کنیم برج فناوری پارک با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی را در سال آینده به بهره برداری برسانیم که ظرفیت ۷۰ شرکت دانش بنیان و فناور را خواهد داشت.

این مقام مسئول در ادامه به مرکز رشد خیرساز لارستان اشاره کرد و افزود: با کمک و همراهی خیرین، زمین و هزینه ساخت و ساز مرکز رشد لارستان فراهم شده که در ادامه پارک علم و فناوری نسبت به تجهیز آن اقدام خواهد کرد و قابل ذکر است که این مرکز می تواند در راستای توسعه صادرات محصولات به ویژه به کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار موثر باشد.

وی با ذکر اینکه هرچه مجموعه های فناور و دانش بنیان توسعه یابند، به خودکفایی بیشتری خواهیم رسید، اذعان داشت: در مباحث مختلفی همچون کشاورزی، نانو و تجهیزات پزشکی دستاوردهای خوبی داشته ایم که سبب جلوگیری از خروج  ارز بسیاری از کشور شده است.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری فارس، شرکت های مستقر در این مرکز در طی یک سال گذشته توانسته اند در بسیاری از جشنواره ها، مسابقات و همایش ها خوش بدرخشند که در این خصوص می توان به جشنواره کارآفرین برتر ملی، رویداد استارت آپی صنعت یار، جشنواره کسب و کارهای نوآفرین فارس، کسب عنوان واحد نمونه خدمات فنی و مهندسی استان فارس و کسب جایزه بنیاد البرز اشاره کرد.

ذوالقدر با اشاره ابتکار این پارک در زمینه تحقق جهش تولید گفت: شرکت‌ های فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس در سال گذشته ۴۸۶ محصول را برای نخستین بار تجاری ‌سازی کردند.

شرکت‌ های فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس در سال گذشته ۴۸۶ محصول را برای نخستین بار تجاری ‌سازی کردند

شرکت دانش بنیان "توان انرژی پرداز پارسیان" که در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات توزیع و فوق توزیع برق فعال است، توانسته با ساخت رله های اضافه جریان و روکش عایقی محافظ خطوط فوق توزیع برق، مانع از خروج حجم بالایی از ارز به سایر کشورها شود.

شرکت "سازه طب هوا پرگاس" با فعالیت در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی توانسته انواع مختلفی از ساکشن ها مورد استفاده در دندانپزشکی را تولید نماید تا با هزینه یک دهم نمونه های خارجی، سبب خودکفایی کشور در این زمینه شود.

پمپ های مگنتی و کارترهای پلیمری شرکت "نیرو صنعت عقیق" نیز خوش درخشیده و سبب شده این شرکت بتواند قسمتی از تجهیزات موردنیاز پتروشیمی ها را که پیش از این از کشورهایی نظیر آلمان و آمریکا وارد می شد، تامین نماید.

با شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران، برخی شرکت ها درصدد رفع مشکلات و مقابله با آن در جنبه های مختلف پرداختند که برای مثال شرکت "فارس طبیب تکنولوژی" توانسته با ساخت دستگاهی به نام سنتایزر و تصفیه کننده هوای محیط با تکنولوژی بالا سبب نابودی و حذف ویروس ها و باکتری های موجود در هوا از جمله کروناویروس شود.

 

اردبیل|پیشتازی فناوران در اوج تحریم‌ها/ ارزآوری ۱۸۱۷ میلیارد ریالی توسط فناوران اردبیلی

بهمن طاهری، یکی از این جوانان نخبه و مخترع اردبیلی است که سالهاست با تولیدات فناورانه در صدد کاهش مشکلات کشور و ارزآوری و به‌خصوص اشتغال سایر جوانان است.

این مخترع و پژوهشگر اردبیلی با اشاره به ویژگی‌های محصول تولیدی منحصر به فردش اظهار کرد:  این اختراع با عنوان سیستم هشدار دهنده خوردگی، سائیدگی و پارگی تسمه ‌تایم خودرو به ثبت رسیده که تشخیص خرابی سریع واتر پمپ، فرسودگی تسمه تایم، پارگی یا سائیدگی تسمه ‌تایم، شل شدگی تسمه سفت کن و هشدار به راننده با قطع آنی برق استارت خودرو از قابلیت‌‌های این محصول است.

وی افزود: با توجه به اینکه صد درصد خودروهای تولید داخل دارای تسمه تایم هستند و این قطعه خودرو به هر دلیل ممکن است پارگی داشته باشد و باعث خسارت شدید به موتور خودرو و تحمیل هزینه ۵ تا ۲۰ میلیون تومانی شود، در سال ۹۵ با همکاری ۴ نفر از همکاران جوان ایده اولیه این طرح مطرح شد و نهایتا در سال ۹۸ به تولید رسید و هم اکنون هم  این محصول به بازار ارائه شده است.

 

اما یک جوان خلاق و مبتکر دیگر اردبیلی طی ۶ ماه توانسته‌ موفق به ثبت اختراع دستگاه تنفس مصنوعی غیرتهاجمی دو فشاره بر اساس فشار هیدرواستاتیک آب برای شرایط اورژانسی شود.

 

«حسین واثقی دودران» مجری این پروژه که دانشجوی نمونه کشوری و عضو بنیاد نخبگان استان نیز است، اظهار کرد: دستگاه طراحی شده یک نمونه از سیستم‌های تنفس مصنوعی دو فشاره یا به اختصار BiPAP است. این سیستم به منظور کاستن از پیچیدگی، هزینه پایین و قابلیت ساخت در شرایط بحرانی مانند شیوع بیماری‌های تنفسی، یک طرح ابداعی و جدید بوده که از فشار هیدرواستاتیک آب برای تنظیم فشار استفاده کرده است.

مرکزی|پارکی با درآمد میلیون دلاری

شهریار موبدی دارنده دکتری افتخاری دانشگاه تهران مدیرعامل شرکت گسترش صنعت خاورمیانه است، وی ۲۸ سال سن دارد و هیچ اندیشه‌ای جز ساخت ایران قوی در سر نمی‌پروراند.

موبدی می‌گوید: شرکت را در سال گذشته راه‌اندازی کردیم، البته پیش از این دو شرکت نشانگر مهساز و آترینا به عنوان مجموعه‌های وابسته به شرکت در زمینه طراحی و تولید سیستم‌های الکترونیک مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نیز فعالیت داشتند.

 

وی تصریح کرد: 12 نفر به صورت مستقیم و 24 نفر به صورت غیرمستقیم در شرکت گسترش صنعت خاورمیانه  فعالیت دارند که از فارغ‌التحصیلان ارشد رشته‌های الکترونیک برق، مهندسی صنایع، طراحی صنعتی، کامپیوتر و حسابداری و از نخبه‌های دانشگاه‌های تهران و اراک هستند.

موبدی از فراز و نشیب‌های کارش می‌گوید از سعی و تلاش‌هایی که گاه به ثمر نشسته و گاه با شکست مواجه شده است،اما مانع پیشرفت کارش نشده‌اند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می‌افزاید: ایران تحریم بود و سازندگان با چالش تامین تجهیزات تخصصی مواجه بودند، همین موضوع باعث شد مجموعه ما شکل بگیرد و ما برای رفع این چالش‌ آستین‌ها را بالا بزنیم.

موبدی اظهار می‌کند: شرکت را با هدف فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله ساخت تجهیزات خودرو، ماشین آلات راهسازی و ساخت تجهیزات تخصصی پزشکی به ثبت رساندیم و هر کدام از دپارتمان‌ها به صورت تخصصی روی موضوعات مرتبط با این محصولات شروع به کار کردند، هرچند درطول مسیر کم لطفی‌ها و سختی‌های زیادی را دیدیم، از عدم اعتماد به محصول ایرانی گرفته تا باند و باندبازی در واردات، بی‌مهری دولتی‌ها در خرید محصولات، نادیده گرفتن حقوق معنوی محصولات که در ایران جایگاهی ندارد، سنگ‌اندازی، سلسله مراتب طولانی اداری در کسب پروانه بهره‌برداری که بیش از 6 ماه زمان برد، و ... همه را به جان خریدیم و کار را پیش بردیم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف دستیابی به تکنولوژی تولید راه‌اندازی می‌شوند، بیان می‌کند: در بهمن‌ماه سال گذشته و با شیوع کرونا نیاز به تب سنج با دقت بالا و بدون نیاز به اپراتور و نبود دانش فنی آن در داخل ما را بر آن داشت در این عرصه ورود کنیم، بر همین احساس و با توجه به وظیفه اجتماعی خود تیمی را تشکیل دادیم و نمونه اولیه آن را بعد از پشت سر گذاشتن مراحل تحقیق و توسعه ظرف مدت یک ماه وارد بازار کردیم.

موبدی می‌گوید: نخستین نمونه این محصول فروردین ماه به بازار عرضه شد، تاکنون 500 دستگاه تب‌سنج در سراسر کشور از جمله ارگان‌هایی چون وزارت بهداشت نصب و فعال شده است که کمک بسیاری به کادر بهداشت و درمان خواهد بود.

وی اظهار کرد: این محصول از خروج یک میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و دانش فنی آن در اختیار کشور است و کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کرده است.

 این تب سنج از خروج یک میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و دانش فنی آن در اختیار کشور است و کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کرده است

 

مدیرعامل شرکت  گسترش صنعت خاورمیانه ادامه می‌دهد: این تب‌سنج در چهار نوع پایه، پیش‌رفته، هوشمند و دیواری با تلاش 12 نفر از متخصصان طراحی و ساخته شده است که در مراحل ابتدایی در تامین مواد اولیه آن با چالش‌هایی مواجه بودیم که البته بخش عمده آن مربوط به کم مهری‌های ادارات بود که گاها تب‌سنجی‌های بی‌کیفیت چینی را به این محصول کاملا ایرانی ترجیح می‌دادند.

 

همدان|فروش میلیاردی به مدد فناوری

مصطفی ستاری؛ مدیر راهبردی سه پروژه دانش‌بنیان در ملایر که در حوزه ساخت ربات برای بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند در تشریح فعالیت‌های علمی و صنعتی عنوان کرد: ما تیمی هستیم که در حال حاضر بر روی سه پروژه مربوط به رباتیک کار می‌کنیم و افرادی که در این تیم حضور دارند، سابقه فعالیت در مسابقات رباتیک، رباتیک خودرویی، انرژی‌های نو و توانمندی‌های معلولان را دارند. 

او با تأکید بر اینکه این سه پروژه در ملایر با همکاری دانشگاه‌های شهرستان، استان و پارک علم و فناوری انجام می‌شود افزود: پروژه اول شتاب‌دهنده آپشن‌های خودرو با تکنولوژی بالاست که با حمایت پارک علم و فناوری در دانشگاه ملایر انجام و از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان استفاده می‌شود به طوری که این تیم در دانشگاه ملایر مستقر شدند و کار را آغاز کردند. 

 

ما هم اکنون گیربکس و کلاج اتوماتیک را تولید و در حال فروش آن در فضای مجازی هستیم و با توجه به استقبالی که از آن شد، انتظار می‌رود به فروش سالانه یک‌میلیاردی دست یابیم، برای تأمین قطعات و انجام اقدامات لازم از منابع استانی و ظرفیت شهرستان‌های مختلف استفاده می‌کنیم و امروز به تولید انبوه رسیده است.

در کشور ما هنوز جا نیفتاده تولید بدون کارخانه و با برون‌سپاری امکانپذیر است و هزینه کارخانه  و زمین را می‌توان صرف تأمین مواد اولیه کرد و هزینه تولید را کاهش و امکان رقابت را افزایش داد

ستاری در توضیح روش‌های نوین برای مدیریت پروژه‌ها و تولید بیان کرد: شیوه به کار گرفته شده در تولید به شکلی بوده که هزینه ثابت زیادی در بر نداشت چراکه از روش برون‌سپاری در آن استفاده می‌شود، در این حالت شرکت بسیار سبک است و به فضای فیزیکی گسترده و ماشین‌آلات سنگین نیاز ندارد و بازدهی بالایی دارد.

وی گفت: البته این بحث را بسیاری از مدیران قبول ندارند و به دنبال مساحت کارخانه، تعداد کارگران و سایر مشخصات فیزیکی هستند چراکه در کشور ما هنوز جا نیفتاده تولید بدون کارخانه و با برون‌سپاری امکانپذیر است و هزینه کارخانه  و زمین را می‌توان صرف تأمین مواد اولیه کرد و هزینه تولید را کاهش و امکان رقابت را افزایش داد. 

 

آذربایجان شرقی| ریل گذاری «دانش بنیان‌ها» برای عبور از گردنه تحریم‌ها

محققان یک شرکت فن‌آور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تراش دیسک‌‌ترمز خودرو (دیسک‌تراش درجا) برای اولین بار در کشور شدند.

آرش حسینلو مدیر بازرگانی شرکت ماشین‌سازی امین صنعت اورین، امروز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: این دستگاه  با نام تجاری ثبت شده یونارآک، توسط ماشین‌سازی امین صنعت اورین مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی  طراحی و ساخته شده است.  

وی در ادامه در توضیح عملکرد این دستگاه‌ها افزود: اگر در هنگام رانندگی در سرعت‌های پنجاه کیلومتر به بالا، هنگام ترمز کردن فرمان و ترمز خودرو لرزش داشته باشد، نشانگر این است که دیسک‌ترمز خودرو تاب برداشته است و لازم است، تاب و لنگی دیسک‌ترمز با تراش دیسک‌ترمز برطرف شود.

 

فناوران یکی از شرکت‌های دانش محور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، موفق به بومی‌سازی و تولید کیت‌های تشخیص جهش‌های سوماتیکی ژن‌های K-Ras ، B-raf و Jak۲ با روش Real-Time PCR شدند.

قیمت نمونه‌های خارجی این کیت برای ۵۰ تست بالای ۳۰۰۰ دلار است و  نمونه تولید شده توسط این شرکت  با قیمت کمتر از یک چهارم مشابه خارجی  قابل عرضه می‌باشد

 

به گفته مهدی حقی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، این کیت توسط شرکت زینو آراز ویرا زیست مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی با روش Real-Time PCR بومی‌سازی و تولید شده است. قیمت نمونه‌های خارجی این کیت برای 50 تست بالای 3000 دلار است و  نمونه تولید شده توسط این شرکت  با قیمت کمتر از یک چهارم مشابه خارجی  قابل عرضه می‌باشد.

 

اصفهان| افزایش ۲۰ برابری جذب سرمایه برای دانش‌بنیان‌های اصفهان

جعفر قیصری رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان: در سال ۹۹ مجموعاً حدود ۵۵ میلیارد تومان جذب سرمایه در چند برنامه داشتیم که یکی از آن‌ها جشنواره شیخ بهایی بود در این جشنواره ۱۶ میلیارد تومان جذب سرمایه داشتیم؛ اگر بخواهیم با دوره قبلی جشنواره مقایسه کنیم زیر ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده بود و ما حدود ۲۰ برابر افزایش سرمایه را تجربه کردیم.

 

البرز| غلبه محصول اکسون البرز بر نمونه چینی

فعالیت شرکت اکسون در زمینه تولید وسایل، تجهیزات و ملزومات پزشکی است که فرشاد محمدی کارشناس شرکت دانش بنیان اکسون  در این خصوص می گوید: این شرکت تولیدکننده دستگاه های هایتک پزشکی به ویژه فیزیوتراپی و با اشتغال ۲۵ مفر در پارک علم و فناوری فعال است. 

به گفته محمدی این شرکت موفق به بومی سازی و تولید کاوِر زن حرارتی کفش شده که فقط در چین تولید می شود و  تولیدات این شرکت کیفیت و بازدهی بهتری نسبت به مدل مشابه چینی دارد. همچنین این شرکت تولید کننده پرفروش ترین تونل ضدعفونی کننده در ایران است که در کشور عمان نمایندگی فروش دارد ومراحل مجوز صادرات در سایر کشورها را طی می‌کند.

 

بوشهر| اختراع ایرانی محبوب خارجی‌ها/ کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب میسر شد

سبحان زارع‌زاده هستم مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی و کشاورزی پرنیان آبگیر پرده از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار می‌کند:در حال حاضر میزان آبیاری فضای سبز که در جنوب انجام می‌شود، تقریباً هر دو روز یک‌بار بالغ‌بر ۴۰ تا ۶۰ لیتر آب به‌ازای هم نهال استفاده میشه اما دستگاه ما این قابلیت را دارد که برای یک نهال در طول سه ماه فقط ۱۵ لیتر آب مصرف کند.

اداره بازرگانی، سمیناری را با سخنرانی دو ژاپنی دراین‌رابطه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار کرده بود و بنده هم در این جلسه شرکت کردم. دقیقا طرح این دو را جایگزین اختراع من کرده بودند که دستگاه ما قابلیت آبیاری بیشتری داشت. سؤال اینجاست؛ آیا برای من بوشهری ایرانی این کار امکان‌پذیر بود که همه این مسئولین جمع شوند و کار من را ببینند؟ چیزی رو که آن دو کارآفرین خارجی ساخته بودند، با فیتیله پلیمری دستگاه من تازه در یک سطح هم نبود اما به‌خاطر اینکه این دو خارجی بودند، مسؤولان جهاد کشاورزی و ... برای دیدن این کار به جلسه آمده بودند.

نمونه خارجی این دستگاه هلندی است ؛ نمونه در هلند با ۲۰ یورو ساخته می‌شوند؛ برای اینکه ایران هم برسد رقم وحشتناکی را باید صرف کرد. از نظر کارکرد دستگاه‌ها اصلاً یکی نیستند و کاملاً در سطح متفاوتی هستند که نمونه ایرانی بسیار باکیفیت‌تر است.

سفیر هلند این دستگاه را برای ارائه و فروش کشور قطر برده بود اما ما مسؤولان خودمان اهمیتی به این قضیه نمی‌دهند

 

سفیر هلند این دستگاه را برای ارائه و فروش کشور قطر برده بود اما ما مسؤولان خودمان اهمیتی به این قضیه نمی‌دهند.

 

خوزستان| هم ارزآوری و هم نان آوری

علی عظیمی فرد مدیر عامل شرکت دز الکترونیک جنوب با اشاره به تولید تجهیزات صنعتی، اظهار کرد: با تجهیزاتی که تولید کردیم در حوزه نفت، آب و فاضلاب و حفاری رفع نیاز کردیم این در حالی است که در گذشته از خارج کشور وارد می‌شد.

 

وی افزود: اما در حوزه محصولاتی که  تولید کردیم، مصرف کننده تعیین می‌کند که از محصولات ما استفاده کند یا محصول خارجی را خریداری کند.

حمیدرضا رفیعی زاده مدیر عامل دانش بنیان آریا ایرانیان در رابطه با محصولاتی که شرکت وی تولید می‌کند و تاثیر آن‌ها در خود کفایی استان و کشور، اظهار کرد: محصولاتی که تولید می‌کنیم جز کالاهای اساسی و از اولویت‌های وزارت نفت تعریف شده‌ و حکم ضربان قلب انسان برای چاه‌های نفت را دارند.

وی با بیان اینکه تمام شرکت‌های دولتی در حال استفاده از محصولات ما هستند و بازخورد خوبی داشته‌اند، افزود: حدود چهار تا پنج سال است کشور ما در تولید این محصول که قیمت هر کدام از دستگاه‌های آن حدود 40 تا 50 هزار دلار است، به خود کفایی رسید.

دستگاهی که تولید می‌کنیم جلوی خروج ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار را از کشور گرفته است

مدیر عامل دانش بنیان آریا ایرانیان  با تاکید بر اینکه دستگاهی که تولید می‌کنیم جلوی خروج 600 تا 700 میلیون دلار را از کشور گرفته است، گفت: حدود 50 عدد از این دستگاه‌ها را فروختم که قیمت آن در مقایسه با قیمت قدیمی بسیار کم است.

میر صابر شیروانی مدیر عامل انرژی پژوهان آریانا نیز می‌گوید: در زمینه اکتشاف منابع هیدروکربی محصولی خدماتی ارائه کردیم که قبلا از خارج از کشور وارد می‌شد و در قالب یک پروژه توسعه فناوری و یک پروژه مناقصه‌ای موفق شدیم این تکنولوژی را از خارج از کشور انتقال و از همکار خارجی دستور العمل‌ها را خریداری کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون تنها آزمایشگاه ژئو شیمیایی در اهواز هستیم، افزود: کل تکنولوژی در زمینه اکتشاف  منابع هیدرو کربی را وارد کشور کردیم و موفق شدیم به این وسیله برای نیروهای بومی اشتغال زایی کنیم.

مدیر عامل انرژی پژوهان آریانا گفت: با توجه به اینکه پروژه‌هایی که شرکت نفت تعریف می‌کند به چهار تا پنج میلیون یورو سرمایه نیاز دارند می‌توانیم تجهیزات مورد نیاز آن‌ها در داخل تامین کنیم.

شیروانی بیان کرد: ظرف یک سال و نیم گذشته با اجرای یک پروژه توسعه‌ای به مبلغ سه میلیون یورو که بخش ریالی هم دارد  به کارفرمایی مدیریت شرکت اکتشافات ملی نفت ایران موفق شدیم از  خروج 6.5 میلیون یورو  ارز آن جلوگیری کنیم.

همچنین صدیقه حسن زاده حریسی مدیر عامل آوان طب می‌گوید: محصولی  که تولید می‌کنیم  منجر به خودکفایی کشور شده است و کشور از محصول مشابه کاملاً بی نیاز شده و اقدام به صادرات آن هم کرده ایم.

وی افزود: طبق بررسی که اداره صنایع و معادن استان انجام داده است با محصولی که تولید می‌کنیم حدود 25 میلیون یورو در سال از خروج ارز جلوگیری کرده‌ایم.

موارد بالا بیش از همه گواه آن است که به راحتی می‌توان با اتکا به دانش پژوهشگران کشورمان تحریم‌هایی که ظالمانه بر ملت ایران اعمال شده است را خنثی کرد و علاوه بر آن مانع خروج میلیون‌ها و بلکه میلیاردها دلار ارز کشور در طول یک سال شد.

امید آنکه مسؤولان و مدیران عالی رتبه قدر این ظرفیت شگرف را بدانند و با بها دادن به اختراعات زمینه را برای تجاری سازی بیشتر محصولات و رقابت با سایر محصولات جهانی فراهم کنند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول