اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

علی (ع) مثل أعلای خدا در زمین است/ اقتدا به رهبری نظام سبب عزت می شود

استاد حوزه علمیه قم حضرت امیرالمؤمنین (ع) را مثل أعلای خدا روی زمین خواند و تصریح کرد: مردم ایران هرگاه دست خود را در دست امام (ره) و رهبری معظم انقلاب به عنوان جانشینان امام حق قرار داده اند، به عزت رسیده اند.

علی (ع) مثل أعلای خدا در زمین است/ اقتدا به رهبری نظام سبب عزت می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی اراکی که امروز به مناسبت سالروز ولادت حضرت مولا (ع) در جمع مردم قم و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی سخن می گفت ضمن تبریک این عید بزرگ و روز پدر، به کلام حضرت پروردگار در قرآن درباره آفرینش معصومین (ع) از جنس بشر اشاره و بیان کرد: معصومین (ع) تافته جدا بافته نیستند، اما در عین حال آن چنان ظرفیت و استعداد از خود نشان داده اند که صفات الهی در آن ها متجلی شده است.

وی افزود: یکی از این معصومین (ع) وجود مبارک امام امیرالمؤمنین (ع) است که ویژگی های متعددی برای آن حضرت وجود دارد، اما ویژگی منحصر به فرد ایشان آن است که در کعبه به دنیا آمدند.

استاد حوزه علمیه قم همچنین ادامه داد: ولادت حضرت علی (ع) در کعبه صرفا یک اتفاق و تصادف نبود، بلکه حکمت های متعددی داشت که می توان ساعت ها درباره این دلایل به بحث و گفتگو نشست.

حسینی اراکی اضافه کرد: یکی از حکمت های این حادثه عظیم آن بود که خداوند به بشر بگوید من دو خانه دارم که یکی خانه ظاهری و ساخته شده از سنگ یعنی کعبه و دیگری خانه ای حقیقی و معنوی که علی (ع) و ولایت آن حضرت و خاندان ایشان است.

وی با تأکید بر این که برای رسیدن به همه کمالات باید گرداگرد این خانه معنوی و حقیقی چرخید اذعان کرد: به همین دلیل است که در برخی روایات ما، عبارت «مَثَلُ علیّ کمثل الکعبه» آمده است.

این استاد حوزه های علمیه همچنین به ارادت و شیفتگی شخصیت های مختلفی در جهان به امام علی (ع) توجه داد و گفت: یکی از این شخصیت ها، جُرج جرداق است که مسیحی بود، اما حداقل 200 بار نهج البلاغه را خواند و با این حال برای درک بهتر آن، رشته ادبیات عرب را تا مقاطع عالی تحصیلی ادامه داد تا نهج البلاغه را بهتر بفهمد و درک کند.

وی ادامه داد: جُرج جرداق حتی به پاس شناخت علی (ع) و عرض ارادت به آن حضرت، نام فرزندش را نیز علی انتخاب کرد و این در حالی است که برخی از ما مسلمانان، گاهی نام هایی بر فرزندان خود می گذاریم که حتی معنای آن را نمی دانیم.

حسینی اراکی در عین حال خاطر نشان کرد: بنابراین باید گفت خداوند دو مرکز یا دو قطب در جهان خلقت دارد که یکی کعبه است، اما این کعبه نمی تواند امام، معلّم و الگوی بشر باشد، لذا درون این کعبه، شخصیتی به عنوان محور و مرکز حقیقی عالَم متولد می شود تا مُقتدا و آموزگار ما باشد و بتوانیم درس سعادت و سبک زندگی متعالی را از وی بیاموزیم.

وی افزود: تردیدی نیست که حیات حقیقی در ولایت پذیری است و به بیان دیگر، این سنت و قانون خداست که کمال و سعادت بدون ولایت پذیری، نشدنی است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: اکنون این پرسش پیش می آید که برای رسیدن به رشد و حیات جاودان یا همان ولایی شدن، چه ویژگی هایی باید کسب کنیم که این ویژگی های در بیان روایات ما آمده است.

وی اضافه کرد: بر اساس یکی از این روایات، چهار ویژگی برای ولایی شدن مشخص شده که یکی از آن ها، معرفت و باور داشتن به فضائل اهل بیت (ع) است.

حسینی اراکی سپس ویژگی دوم برای ولایی شدن را تقرب إلی الله با همین نعمت ولایت عنوان کرد و گفت: ملت ما هر وقت دست خود را در دستان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان نائبان امام حق (ع) قرار داده اند، به عزت و سربلندی رسیده اند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود «خالص کردن محبت برای اهل بیت (ع) و اخلاص در اندیشه، قلب و رفتار» را در کنار «عمل به دستورات اهل بیت (ع) و دوری از آن چه ایشان نهی کرده اند» به عنوان ویژگی های سوم و چهارم برای ولایی شدن دانست و بر آن تأکید کرد.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول