اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

امیر المؤمنین(ع)؛ پدر مشفق و هدایت‌گر

یعنی اگر بخواهی به دنبال عدالت، آزادگی، شجاعت، ایثار، مهربانی، صداقت، ولایت پذیری از پیامبر اعظم(ص) و... بگردیم، باید به سراغ امیرالمؤمنین علی(ع) برویم.

امیر المؤمنین(ع)؛ پدر مشفق و هدایت‌گر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیزدهم رجب از مبارک­ترین روزهای تقویم است، روزی که کعبه دهان باز کرد و سرّ خود را آشکار کرد و درّ هستی را برای خاکیان ظاهر ساخت، درّی که اولین مسلمان است و ملاک حق و باطل قرار گرفت که در شأن او پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) فرمودند «علی مع الحق والحق مع علی».

حق، درّ گرانبهای هستی است که از شکاف کعبه رخ نمود و عالمیان را به سوی خود جذب می‌­کند و تمام صفات عالی کمال انسانی را در خود دارد و اساسا منبع و مرجع این صفات است، یعنی اگر بخواهی به دنبال عدالت، آزادگی، شجاعت، ایثار، مهربانی، صداقت، ولایت پذیری از پیامبر اعظم(ص) و... بگردیم، باید به سراغ امیرالمؤمنین علی(ع) برویم.

 

پدران مهربان و هادی امت

اما روایتی زیبا از پیامبر خاتم(ص) به تناسب این روز هدیه می‌­شود، رسول خدا می­‌فرمایند «من و علی دو پدر این امّت هستیم» و چه زیبا زادروز مولی الموحدین علی(ع) به نام روز پدر نام گذاری شده است، پدری که مسؤولیت هدایت فرزندان خود را دارد، راهی است که خداوند به عالم هستی نشان داده است و ما یا شاکر خواهیم بود و یا کفور.

روایت راه حق از نیجریه تا قم

صلاتی بلو جوان سنی مذهب اهل نیجریه یکی از مستبصران به نور ولایت است که به دنبال حق و حقیقت به چشمه نور رسید و راه خود را در نیجریه پبدا کرد و برای غرق شدن در معارف اسلام به قم آمد و پس از تکمیل تحصیلات خود در رشته ریاضی، فقه و اصول و فلسفه اسلامی را پی گرفت.

این جوان مستبصر اهل نیجریه در گفت و گو با خبرنگاران فارس می­‌گوید: در سال 1996 که در مقطع دبیرستان بودم، یکی از دوستانم دانشجوی یک شهر دیگری بود و یک کتاب به‌دستش رسیده بود به نام «آنگاه هدایت شدم» اثر دکتر محمد تیجانی سلامی، که ایشان اهل تونس هستند و ابتدا مذهب سنی داشتند و سپس شیعه شدند، این کتاب به 3 زبان زنده دنیا یعنی انگلیسی، عربی و فارسی ترجمه‌شده است.

 

وی ادامه داد: دوست من کتاب را به محله ما آورد  و من خواندم، بعد از این که کتاب را خواندم از دو جهت تحت تأثیر قرار گرفتم، بحث اول که مهم است، حدیث ثقلین بود، حدیث ثقلین در منطقه ما معروف است ولی ما آن را «انی تارکم فیکم الثقلین و ان تمسکتم به هما لن تضلوا من‌بعدی کتاب الله و سنتی» اینگونه می‌خوانیم درحالی‌که در کتاب «آنگاه هدایت شدم»، این کتاب می‌گوید، سنتی که ما میگوییم، اصلاً  در 6 منبع اهل سنت نیست، درحالی‌که لفظ «کتاب الله و اهل‌بیتی» در 5 منبع اصلی اهل سنت وجود دارد.

جرقه هدایت

صلاتی بلو خاطرنشان کرد: هنگامی که به این منابع اصلی اهل سنت مراجعه می‌کنیم می‌بینیم کتاب آنگاه هدایت شدم، صحیح می‌گوید و لفظ کتاب الله و سنتی در هیچ‌کدام از این منابع ذکر نشده است درحالی‌که به مردم عامی، حدیث ثقلین با کتاب الله و سنتی آموخته می‌شود.

وی تاکید کرد: دومین بحث که  من را تحت تأثیر قرارداد، موضوع غدیر خم بود، چراکه معمولاً در مذهب سنی می‌گویند پس از رحلت پیامیر هیچ‌کسی را به‌عنوان جانشین  معرفی نکرده و به انتخاب خود مردم واگذارشده است درحالی‌که تعیین جانشین پیامبر و مساله غدیر خم در این کتاب ثابت و متن حدیث «من کنت مولا فهذا علی مولا» آورده شده است، پس‌ازآن به سراغ منابع و تفاسیر خودمان رفتم و مشاهده کردم حدیث غدیر در آن منابع هم آمده است و به این نتیجه رسیدم نام بردن حضرت علی (ع) به‌عنوان خلیفه چهارم اشتباه است و باید از ابتدا به سراغ خود امیرالمؤمنین و سپس اهل البیت(ع) برویم که با وجود این دو موضوع، مذهب خود را تغییر داده و شیعه شدم.

عدالت یعنی علی(ع)

عدالت معنایی است که فطرت انسانی با آن خو دارد و به دنبالش می­رود و طبیعتا مصادیق عدالت را می­ستاید، اما گروه های گوناگونی در تاریخ، از عدالت مفاهیم ناقصی گرفته­اند و ناکام مانده­اند، عده ای هم شعار عدالت را مستمسکی برای چپاول و استثمار ملل قرار داده­اند و گروهی دیگر هرچه دویدند به مقصد نرسیدند چراکه چراغ هدایت را دنبال نکرده­اند، غافل از این که عدالت حق و حقیقت است و حق همواره با علی(ع) است.

صلاتی بلو در این خصوص می‌­گوید: عدالت در اسلام و به خصوص عدالت حضرت علی (ع)، فوق‌العاده است، همان‌گونه که «جرج جرداق» نویسنده مسیحی در کتاب «امام علی (ع) صدای عدالت انسانی» به عدالت ایشان پرداخته است چراکه عدالت، مساله ای فرادینی است و حضرت علی (ع) دارای خصوصیت‌هایی مانند عدالت است  و همه مردم دنیا می‌توانند از آن استفاده کنند به‌طور مثال نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر به ثبت یونسکو رسیده است، یعنی هرکس که آن را می‌خواند مبهوت شخصت امیر المومنین (ع) می‌شود.

مستبصر نیجریایی یادآور شد: در انتخابات گذشته نیجریه، نامه امام علی (ع) به مالک اشتر را به زبان انگلیسی ترجمه و در استان‌های مختلف  توزیع کردیم که اتفاقاً برخی از مخاطبان مسیحی بودند که خیلی خوشحال شدند چراکه نحو حکومت ایشان فوق‌العاده و عدالت و اخلاق در آن صد در صد است.

وی ابراز داشت: حضرت علی (ع) در زندگی شخصی و امور اجتماعی‌ام یک الگو هستند و تلاش می‌کنم همه‌کارهای خود را با الگو گیری از ایشان انجام دهم و به جلو حرکت کنم، که البته برکات آن را هم در سراسر زندگی خود می‌بینم.

امیرالمومنین(ع)، پدر همه ما و الگوی زندگی انسان

صلاتی بلو با اشاره به نام گذاری ولادت امیرالمؤمنین(ع) به عنوان روز پدر تصریح کرد: امیرالمؤمنین پدر همه ما و نخستین الگو پس از پیامبر (ص) هستند، همان‌طور که حضرت زهرا (س) الگو زنان محسوب می‌شود و از همین رو انتخاب روز ولادت حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) به‌عنوان روز پدر و مادر یک انتخاب صحیح و هوشمندانه است چراکه همه زنان و مردان می‌توانند از این دو بزرگوار برای اداره امور خانواده، تربیت فرزند و تمام مسائل زندگی الگو بگیرند.

مستبصر اهل نیجریه­ الاصل افزود: اهل‌البیت(ع) پاسخگوی نیاز انسان در تمام دوران تاریخ بشریت بوده و در دنیای مدرن امروز باوجود فناوری‌ها و تکنولوژی‌های متعدد بدون معنویت و معارف اهل‌البیت(ع)، انسان دچار خسارت و حتی نابودی خواهد شد،  اهل‌البیت(ع) اصول و قوانین کلی برای زندگی و سعادت انسان را ترسیم و معرفی کرده‌اند، البته خود ما باید به دنبال این معرف و حقایق رفته و از آنها بهره لازم را ببریم به‌طور مثال نهج‌البلاغه دارای مطالب عالی در ابعاد مختلف است اما باید آن‌ها را تفکیک و در زندگی خود به‌کار ببریم.

غم و شادی روز پدر و فرزندان شهدا

اما این روز غرق در شادی و نور، غربتی دلسوز هم دارد، غم و غربت و تنهایی فرزندان شهدایی که پدرشان راه حق را رفته و امروز تنها هستند، کسی را ندارند که شاخه گلی به او هدیه کنند و در آغوشش بگیرند و با تمام عشق بگویند «روزت مبارک بابا جون».

شاید علت توجه عجیب سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به فرزندان شهدا، درک همین واقعیت باشد، واقعیت مغفولی که جایگاه شهادت و فرزندان شهدا را از خاطرمان کم­رنگ کرده و ترس این می­رود که پیشکسوتان و جوانان و پیشتازان شهادت و خون در پیچ و خم روزمرگی فراموش شوند.

نسل به نسل جوانان و جوان­دلان علوی به دنبال حق می­شتابند چراکه «آن کس که تورا شناخت جان را چه کند/ فرزند و عیال و خانمان را چه کند»، گروهی در مجنون و هویزه و فکه به دنبالش رفتند و عده ای در جاده خاش و سراوان و تعدادی در دمشق و نبل و الزهرا و سردارشان هم در فرودگاه بغداد حق را در آغوش کشید.

و براستی این روز، روز مرد است، روز دلاورمردانی که به آتش زدند و برای فرزندانشان خاطره­ای از بوسه خداحافظی به یادگار گذاشتند، رفتند و خواندند که:
«ما را به تب گلوله­ها بسپارید
خاکسترمان را به خدا بسپارید

سخت است میان خاک و خون غلتیدن؟
این کار بزرگ را به ما بسپارید»
و این روز بزرگ، روز مرد است و روز پدر.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول