اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

جشنواره «پ مثل پدر» برای بچه مدرسه‌ای‌ها/ از مولای عاشقان تا «برای پدر» در شاد

پدر همان کوه استواری است که در هر شرایط و زمانی می‌تواند برای ما تکیه‌گاه محکمی باشد. برای قدردانی از زحمات و محبت‌های بی‌دریغ پدر، دانش‌آموزان یک انشا بنویسند و یا یک خاطره شنیدنی از او را بیان کنند.

جشنواره «پ مثل پدر» برای بچه مدرسه‌ای‌ها/ از مولای عاشقان تا «برای پدر» در شاد

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: وزارت آموزش و پرورش در شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) به مناسبت روز پدر، جشنواره «پ مثل پدر» را برگزار کرده ‌است. این جشنواره در دو بخش «مولای عاشقان» و «برای پدر» در حال برگزاری است. جشنواره  «پ مثل پدر» از روز چهارشنبه تا جمعه(6 تا 8 اسفند) ادامه دارد و در هر بخش و به صورت روزانه یک مسابقه جدید برگزار می‌شود.

*مولای عاشقان

 در بخش «مولای عاشقان»، دانش‌آموزان با شرکت در مسابقه شعرخوانی شرکت می‌کنند؛ در این توضیحات این بخش آمده است: همه شما دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی خود درباره حضرت علی (ع)، داستان‌های زیادی را خوانده‌اید و از مهربانی‌ها و دلسوزی‌های امام اول شیعیان، خاطراتی زیبا و ارزشمند را شنیده‌اید. آنچه از رفتار و منش امام علی (ع) با کودکان و به ویژه یتیمان آموختیم، مهر و محبتی است که هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد. به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع)، با شرکت در مسابقه شعرخوانی، اثری از استاد شهریار را که یکی از اشعار برگزیده در وصف امام علی (ع) است، در مقابل دوربین تلفن همراه خود بازخوانی کنید.

متن شعر «همای رحمت»

علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را/ که به ماسوا فکندی همه سایه‌ هما را/ دل اگر خداشناسی، همه در رخ علی بین/ به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را/  به خدا که در دو عالم، اثر از فنا نماند/ چو علی گرفته باشد سَرِ چشمه‌ بقا را/ مگر ای سحاب رحمت، تو بباری اَر نه دوزخ/ به شرارِ قهر سوزد همه جان ماسَوا را/ برو ای گدای مسکین، درِ خانه علی زن/که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را/ به جز از علی که گوید به پسر که قاتلِ من/ چو اسیر توست اکنون به اسیر کُن مدارا/ به جز از علی که آرد پسری ابوالعجائب/ که عَلَم کند به عالم شهدای کربلا را/ چو به دوست عهد بندد زِ میانِ پاکبازان/ چو علی که می‌تواند که به سَر بَرَد وفا را/ نَه خدا توانمش خواند، نَه بشر توانمش گفت/ مُتحیرم چه نامم، شَه مُلکِ لافَتی را/ به دو چشمِ خون فشانم، هَله ‌اِی نسیم رحمت/ که ز کوی او غباری به من آر توتیا را/ به امید آنکه شاید برسد به خاک پایت/ چه پیام‌ها سپردم همه سوزِ دل صبا را/ چو تویی قضای گردان به دعای مستمندان/ که ز جان ما بگردان رَهِ آفتِ قضا را/ چه زنم چو نای هر دَم، زِ نوای شوق او دَم/ که لسان غیب خوشتر، بنوازد این نوا را/ همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی/ به پیام آشنایی، بنوازد آشنا را/ زِ نوای مرغ یاحق، بشنو که در دل شب/ غم دل به دوست گفتن، چه خوش است شهریارا.

* برای پدر

در این بخش نیز دانش‌آموزان انشاء می‌گویند یا خاطره‌ای از پدرشان را تعریف می‌کنند؛ در این بخش خطاب به دانش‌آموزان آمده است: پدر همان کوه استواری است که در هر شرایط و زمانی می‌تواند برای ما تکیه‌گاه محکمی باشد. برای قدردانی از زحمات و محبت‌های بی‌دریغ پدر، یک انشا بنویسید و یا یک خاطره شنیدنی از او بیان کنید.

* پویش بوسه بر دستان پدر

سازمان دانش‌آموزی کشور هم همزمان با سالروز ولادت امام علی (ع) و روز بزرگداشت مقام پدر، پویش دانش‌آموزی «بوسه بر دستان پدر» را ایجاد کرد؛ این پویش در ادامه پویش «بوسه بر بهشت» ایجاد شده است.

پویش «بوسه بر بهشت 1» به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر ایجاد شد و حالا پویش بوسه بر دستان پدر تحت عنوان «بوسه بر بهشت ۲» برگزار می‌شود.

 در این پویش، دانش‌آموزان و مربیان ضمن ثبت و ضبط صحنه‌های زیبای ادای احترام و تکریم خود به مقام بلند پدر، آثار خود را از طریق سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌ها و استان محل سکونت، به سازمان مرکز ارسال می‌کنند تا برگزیده آثار از طریق کانال‌ها و گروه‌های ارتباطی به عنوان یک حسنه و عمل صالح، در معرض نمایش عمومی قرار گیرد.

* تقدیر از پدر شهید

و اما یک اتفاق خوب دیگر؛ به مناسبت میلاد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)، برنامه جشن میلاد و تکریم روز پدر به همت انجمن اولیا و مربیان دبستان شاهد پسرانه ابن سینا منطقه ۸ تهران برگزار شد.

در این مراسم،  علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، از پدر بزرگوار شهید علی رضا ابوطالبی تقدیر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول