اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جمعه‌های انتظار| آماده‌باش دائمی در عصر غیبت

منتظران واقعی باید همواره آمادگی و استعداد یاری امام زمان(عج) را در خود حفظ کنند چرا که شیعیان خود را سربازانی در اردوگاه امام می دانند که هر لحظه آماده انجام فرامین ایشان هستند.

جمعه‌های انتظار| آماده‌باش دائمی در عصر غیبت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود عج در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعه های مهدوی و شرح بایسته های عصر انتظار و در ادامه تبیین وظائف منتظران نسبت  به امام عصر عج طی یادداشتی بیان کرد:

از دیگر بایسته‌های عمومی عصر انتظار، ایجاد و حفظ دائمی آمادگی در تمام عرصه ها و زمینه ها برای یاری حضرت بقیه الله الاعظم عج است. منتظران واقعی ـ اعم از زن و مرد ـ باید همواره آمادگی و استعداد یاری امام زمان را در خود حفظ کنند. شیعیان امام عصر (عج) خود را سربازانی در اردوگاه امام می دانند که هر لحظه آماده انجام فرامین ایشان هستند.

از وجود مقدس امام باقر(ع) در مورد آیه شریفه یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ  سؤال شد. امام توضیحی ذیل آن بیان فرمودند که در کتاب شریف غیبت نعمانی آمده است. حضرت فرمودند: خطاب خداوند با عبارت «اصبروا، صبر و شکیبایی پیشه کنید»

بدان معنا است که صبر بر ادای فرایض داشته باشید. پایداری و مداومت بر انجام فرایض کار آسانی نیست و نیازمند صبر است. اگر کار سهل و آسانی بود همه موفق به انجام آن می‌شدند. نماز، حج، پرداخت خمس و ... همه از واجبات است اما بسیاری از مردم حوصله ی پرداختن به آن را ندارند.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «لَمَّا أَفَاضَ رَسُولُ اَللَّهِ  ص تَلَقَّاهُ أَعْرَابِیٌّ فِی أَفْطَحَ فَقَالَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّی خَرَجْتُ أُرِیدُ اَلْحَجَّ فَعَاقَنِی عَائِقٌ وَ أَنَا رَجُلٌ مَلِیٌّ کَثِیرُ اَلْمَالِ فَمُرْنِی مَا أَصْنَعُ فِی مَالِی مَا أَبْلُغُ مَا بَلَغَ اَلْحَاجُّ قَالَ فَالْتَفَتَ رَسُولُ اَللَّهِ ص إِلَى أَبِی قُبَیْسٍ فَقَالَ لَوْ أَنَّ أَبَا قُبَیْسٍ لَکَ زِنَةَ ذَهَبَةٍ حَمْرَاءَ أَنْفَقْتَهُ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ مَا بَلَغْتَ مَا بَلَغَ اَلْحَاجُّ»

آن هنگام که پیامبر خدا  ص به عرفات ره می‌پیمود، صحرانشینی در بیابان آن حضرت را ملاقات کرد و گفت: ای پیامبر خدا به راستی، من آهنگ حج نمودم ولی مشکلی پیش آمد و از حج باز ماندم. من مردی دارا هستم. بفرمایید که با دارایی‌ام کاری انجام دهم که به آنچه حج‌گزاران دست می‌یابند، برسم. پیامبر ص به کوه ابوقبیس رو نموده و فرمودند: چنان چه هم‌سنگ کوه ابو‌قبیس طلای سرخ داشته باشی و آن را در راه خدا انفاق کنی، به آنچه که حج‌گزاران دست یابند، نمی‌رسی.

ثواب حج در خود حج قرار دارد و اگر کسی طالب آن است باید محرم شود، تلبیه کند، در عرفات و مشعر و منا حاضر شود، رمی جمره نماید، طواف خانه ی خدا و سایر مناسک و اعمال را در زمان خاص به جا آورد تا به ثواب حج برسد.

سپس امام در تبیین معنای «وصابروا» می فرمایند: منظور، صبر در برابر دشمنان است. قطعاً جامعه اسلامی دشمن دارد و آن‌ها دست روی دست نمی‌گذارند. پیامبر گرامی اسلام ص مانند همه ی انبیای گذشته، پیوسته دشمنانی سرسخت داشتند که علیه ایشان شیطنت می کردند. این شیطنت‌ها و آزارها در زمان پیامبر (ص) به اوج خود رسید به گونه‌ای که هیچ‌کس به اندازه ایشان، مورد ایذا و اذیت قرار نگرفت. تا آنجا که پیامبر ص فرمودند: «مَا أوُذِیَ نَبِیٌّ مِثلَ مَا أُوذِیَتُ». هیچ پیامبری به اندازه من مورد اذیت واقع نشده است.

به طور کلی هر چه دین الهی به تکامل نزدیک‌تر می‌شد، شیطنت دشمنان هم جدی تر می شد. شیطان‌صفتان در میدان بندگی خدا مجال تحرک ندارند. به همین دلیل با هر حرکتی که رنگ و بوی خدایی داشته باشد مخالفت می‌کنند؛ تا آنجا که اهل‌بیت (ع) مخالفت دشمنان را علامت صحت عمل شیعیان دانسته‌اند؛ از این رو امام خمینی ره می‌فرمودند: ما زمانی باید نگران باشیم که دشمنان از ما تعریف کنند. اگر دشمنان دین و فضیلت از کسی تعریف کردند جای تأمل دارد که ما چه کردیم که شیطان‌صفتان از ما به نیکی یاد می کنند؟ قطعاً کسی که در مسیر خدا قدم برمی دارد با آن‌ها که با خدا و دین زاویه دارند مخالفت می‌کند و در مقابل دشمنان، همه عداوت و دشمنی خود را علیه او به کار می بندند.

امام (ع) در تبیین معنای «رابطوا» می فرمایند: «وَ رابِطُوا إِمامَکُمُ المُنتَظَرَ» با امام منتظر ارتباط پیدا کنید. این ارتباط اولاً به معنی شناخت امام است. اینکه ما بدانیم رضایت امام در چیست و چه وظیفه‌ای در برابر ایشان داریم؟ نکته دیگر نهفته در روایت، دستور آماده‌باش دائمی در تمام طول زندگی است.

نمونه‌ای از آمادگی در عصر غیبت

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (مدظله‌العالی) فرمودند: اگر تربیت جدمان نبود در عراق دوام نمی آوردیم.

پدربزرگ ایشان مرحوم آیت الله آقای حاج سیدعلی سیستانی از بزرگان و نخبگان ساکن مشهد بودند. در حالات ایشان نقل می کنند که چهل شب جمعه به قصد تشرّف به محضر امام زمان (عج) مداومت بر دعا و توسل داشتند. در شب جمعه چهلم متوجه می‌شوند که از خانه مجاور، نوری به آسمان می رود. به ذهن ایشان خطور می کند که شاید حضرت ولی‌عصر عج در آن خانه تشریف دارند بنابراین با سرعت به سمت آن خانه می‌روند. وارد خانه که می‌شوند جنازه ای را می‌بینند که پارچه ای روی آن انداخته شده بود و حضرت ولی عصر عج نیز بالای سر آن جسد بودند.

وقتی آیت‌الله سیستانی وارد اتاق شد، حضرت فرمودند: این جسد را می‌شناسی؟ پس از اظهار بی اطلاعی ایشان، حضرت فرمودند: این جسد یکی از بانوان پاکدامنی است که در جریان کشف حجاب رضاخانی از ترس آنکه حجاب از سر او برندارند شش سال از خانه بیرون نیامد. الآن که از دنیا رفته، من بر خود لازم می دانم که در کنار پیکر او حاضر شوم و برایش قرآن بخوانم و دعا کنم.

این حاصل ارتباط شیعیان با امام زمان (عج) است. به یقین اگر کسی قدمی در جلب رضایت حضرت بردارد، ایشان هم در مقاطع مختلف به یاری و دیدار او می آیند. معنای «رابطوا» هم همین است؛ اینکه پیوند با امام به گونه‌ای محکم باشد که حضرت، از ما راضی باشند هرچند توفیق تشرّف و زیارت حاصل نشود.

یکی دیگر از بایسته های عمومی عصر غیبت، بزرگداشت نام و یاد حضرت است. ما باید امام زمان (عج) را تکریم کرده و یاد حضرت را احیا کنیم.

تکریم امام زمان (عج) در سیره علماء

دو تن از شاگردان آیت‌الله‌العظمی بروجردی [یعنی محقق دوانی و آیت‌الله آقای حاج شیخ مجدالدین محلاتی] نقل کردند که ایشان در روز پایانی درس خارج در حضور مجتهدین و علمائی که پای درس بودند فرمود: الآن که برای تابستان به شهرهای خود می روید هر کجا هستید از امام زمان عج سخن بگویید و نام حضرت را بلند آوازه کنید. مسجد، حسینیه، درمانگاه یا مرکز خیریه ای که تأسیس می کنید، به نام امام زمان ع باشد. سپس آیت الله بروجردی فرمودند: امروز غریب ترین‌فرد، وجود مقدس امام عصر عج است پس ما باید نام ‌حضرت را تکریم کنیم.

مراسم اربعین که با چنین شکوهی برگزار می‌شود اظهار ادب و احترام مردم نسبت به امام حسین ع است و بسیار شایسته است که این اظهار ادب بسیار پررونق تر، متوجه امام حی بشود. این تکریم هم باید از نظر روحی و عاطفی در قالب دعای عهد، زیارت آل یاسین و غیره باشد که از ناحیه بزرگان توصیه شده و هم در ارتباط‌های معنوی و اجتماعی این پیوند تحقق پیدا کند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول