اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آنکارا اقدام ضد ترکیه‌ای پارلمان هلند را محکوم کرد

وزارت خارجه ترکیه با محکوم کردن اقدام پارلمان هلند در به رسمیت شناختن آنچه که «نسل‌کشی» سال ۱۹۱۵ معرفی کردند، گفت دولت هلند بجای اقدامات ضد ترکیه‌ای، با اسلام‌هراسی و نژادپرستی در کشورش مبارزه کند.

آنکارا اقدام ضد ترکیه‌ای پارلمان هلند را محکوم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اقدام ضد ترکیه‌ای پارلمان هلند در به رسمیت شناختن آنچه که «نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵» گفته می‌شود، با واکنش تند دولت آنکارا مواجه شد.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه امروز (جمعه) با محکوم کردن این اقدام پارلمان هلند، گفت بازنویسی تاریخ با انگیزه‌های سیاسی، بی‌اعتبار است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکسوی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «شوراها و مجالس، محل نوشتن تاریخ و به محاکمه گذاشتن آن نیستند. کسانی که با این تصمیم [پارلمان هلند] موافقت کردند، به‌جای آنکه دنبال حقیقت رخ داده در سال ۱۹۱۵ باشند، به دنبال جمع کردن رأی عوام‌فریبانه هستند».

وی سپس امضاکنندگان این طرح در پارلمان هلند را به بررسی کنوانسیون سال ۱۹۴۸ سازمان ملل در حوزه جلوگیری و مجازات جرائم نسل‌کشی و همچنین تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا دعوت کرد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با بیان اینکه ارمنستان هیچوقت به طرح این کشور برای تشکیل کمیسیون تاریخی مشترک جهت بررسی ادعای نسل‌کشی پاسخ نداد، خطاب به هلند گفت: «شما را به حمایت از تلاش‌های خود برای درک بهتر از این واقعه تاریخی دعوت می‌کنیم».

آکسوی ضمن اشاره به فاصله‌داشتن قانون‌گذاران هلندی از واقعیت، به دولت این کشور هشدار داد که به‌جای اقدامات تبعیض‌آمیز علیه ترکیه، با اسلام‌هراسی، نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی در کشور خود مبارزه کند.

پیش از این، دادستان‌های ترکیه تحقیقاتی را درباره توهین «خیرت ویلدرس» رهبر حزب افراطی «برای آزادی» در هلند به رئیس‌جمهور این کشور آغاز کردند تا او را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. (جزئیات بیشتر)

از سوی دیگر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی گفت، کسانی که با تروریست‌ها همکاری می‌کنند در سیاه‌چاله تاریخ گم خواهند شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول