اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من| تداوم اعتراضات به مفت‌فروشی «مهر اقتصاد»؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مجلس چه می‌گویند؟

هزاران نفر از سهام‌داران مهر اقتصاد با ثبت یک کمپین نسبت به حق‌خوری در تملک اموال‌شان اعتراض کردند. این گزارش مرور پیگیری‌های انجام‌شده برای آنهاست.

فارس‌من| تداوم اعتراضات به مفت‌فروشی «مهر اقتصاد»؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مجلس چه می‌گویند؟

گروه فارس من خبرگزاری فارس-حمیدرضاعسگری‌مزین؛ ۸۰۰۰ تومان، این حداقل برآورد بهای هر سهم «مهر اقتصاد» است. سهامداران اما می‌گویند دولت اموال آنها را تنها ۱۷۱۷ تومان محاسبه کرده‌است! رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده از اعتراضات پیش‌آمده خبر دارد و می‌گوید: «باید بررسی شود؛ اگر حقی از کسی ضایع شده همکاران من در بانک سپه باید آن‌را با تدبیر حل کنند.» مهم‌ترین انتقادات سهام‌داران چیست؟ نمایندگان مجلس چه می‌گویند؟

 

پشت‌پرده‌های یک ادغام؛ مهم‌ترین اعتراض سهامداران مهر اقتصاد چیست؟

فرایند ادغام بانک‌های نظامی از سال ۹۷ شروع شد. حکمت، کوثر، قوامین، انصار و مهر اقتصاد؛ ۵ بانکی که بنا بر تصمیم دولت قرار شد در «بانک سپه» ادغام شوند. بدیهی‌ترین پیش‌نیاز پروژه، ارزش‌گذاری منصفانه و تسویه‌حساب با سهام‌داران این مجموعه‌ها است. برآوردها نشان می‌دهد «مهر اقتصاد» سودده‌ترین بانک نیروهای مسلح است. بانکی که با بیش از ۱۰ میلیون مشتری فعال و ۷۰۰ شعبه سراسر کشور مشغول فعالیت بود.

 

ستاد کل نیروهای مسلح برای ترسیم فرایند ادغام این بانک‌ها یک دستورالعمل ۳۱ بندی تنظیم کرد. ضرورت تسویه حساب با سهامداران حقیقی و حقوقی از جمله مفاد آن بود. بعلاوه این دستورالعمل تصریح می‌کرد میان زمان ارزش‌گذاری تا برگزاری مجمع هر یک از بانک‌ها نباید بیشتر از ۴ ماه فاصله باشد. ارزیابی اموال و دارایی‌های «مهر اقتصاد» در اسفند ۹۷ انجام شد. مجمع عمومی ادغام در بانک سپه اما تا خرداد ۹۹ یعنی ۱۵ ماه بعد طول کشید!

 

سهام‌داران مهراقتصاد اگرچه نسبت به همان ارزش‌گذاری‌های اولیه در اسفند ۹۷ هم حسابی اعتراض داشتند. مثلاً به این‌که چرا در این ارزیابی هیچ بهایی برای مجوز و برند این بانک در نظر گرفته نشد؟ یا چرا براساس گزارش کارشناسان رسمی مبلغ ۵۲۰۰ میلیارد تومان از ارزش ویژه بخاطر بدهی‌ مالیاتی کسر شده؟ آن‌هم در شرایطی در اردیبهشت ۱۳۹۷ طی دادنامه شماره ۹۷۰۹۹۷۰۰۰۰۴۰۰۰۴۲ مبنی بر رد مالیات بر ارزش افزوده به نفع بانک، رای گرفته است؟

مهم‌ترین انتقاد اما تأخیر ۱۵ ماهه میان ارزش‌گذاری و برگزاری مجمع است. آن‌هم در شرایطی که در دستورالعمل ستاد کل بازه حداکثر ۴ ماهه در نظر گرفته شده بود. یک‌سال‌وسه ماه حیاتی که در اثر تورم تقریباً همه چیز چند صد درصد رشد قیمت داشت؛ بازار سرمایه در طلایی‌ترین اوضاع خود قرار گرفت و قیمت املاک و مستغلات رسماً سر به آسمان کشید. آن هم برای بانکی که مالک صدها ساختمان و ده‌ها سهام مرغوب از پولسازترین نمادهای بازار سرمایه بود.

 

فرایند ارزش‌گذاری اموال حتماً منصفانه نیست؛ ۱۸۰ هزار سهامدار خُرد مهر اقتصاد گلایه دارند. کمپین آنها در اعتراض به ارزش‌گذاری غیرمنصفانه اموال در سامانه مطالبات مردمی «فارس من» شکل گرفت. کمپینی که همین حالا بالغ بر ۱۰هزار امضا دارد. مهم‌ترین مطالبه آن‌ها تجدید ارزش‌گذاری و جبران حقوق از دست‌رفته است. برای اطلاعات بیشتر درباره اموال و دارایی‌های مهر اقتصاد این گزارش را مطالعه کنید.

 

از میرداماد تا بهارستان؛ واکنش مسؤلان به مفت‌فروشی مهر اقتصاد چیست؟

رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید از انتقادات مطروحه نسبت به ارزش‌گذاری دست‌پاییین دارایی‌های سهامداران مطلع است. عبدالناصر همتی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به ضرورت ادغام بانک‌های نظامی خاطرنشان کرد: «این بانک‌ها دارایی‌ها و املاکی دارند که باید ارزیابی شود. برخی سهام داران انتقاداتی دارند که باید بررسی کنند اگر حقی از کسی ضایع شده، حل شود.»

معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد هم معتقد است ارزش‌گذاری بانک‌های ادغامی نیازمند بررسی دوباره است. معمارنژاد در این‌باره می‌گوید: «اکنون سازمان حسابرسی در حال بررسی گزارشات ارزش‌گذاری است. اگر منتج به این شود که ارزش کاهش یابد، پول‌هایی که پرداخت شده بازپس گرفته نمی‌شود. اما اگر ارزش افزایش یابد، مجدد اصلاح صورت گرفته و پرداخت به سهامداران حقیقی خواهیم داشت.»

 

نه آقای همتی نه معاون وزیر اقتصاد اما هیچ‌کدام به تخلفات در جریان ارزش‌گذاری مهر اقتصاد اشاره نکرد. تخلفاتی که به روشنی اعتبار تفاهم‌نامه میان دولت و ستاد کل نیروهای مسلح را زیر سؤال برده و عملاً دارایی آنها را به ثمن بخس تصاحب کردند. برای همین ده‌ها هزار سهامدار حقیقی معتقدند برای حل‌وفصل ماجرا چاره‌ای جز ورود نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی نیست.

فرایند ادغام مهر اقتصاد مطلقاً مورد پذیرش بهارستان نیست. متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در این‌باره گفت: «سهامداران فرایند دادرسی خود را انجام دهند و مجلس نیز این موضوع را به اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد داد. وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی احقاق حقوق آحاد مردم است. اینکه در این بین حقوق ایثارگران در میان است ما حتماً این موضوع را به صورت جدی بررسی خواهیم کرد.»

 

روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز هم معقتد است فرایندی که برای ادغام بانک مهر اقتصاد طی شده، نمونه کوچکی از دستاوردهای غلط اقتصادی دولت است. وی گفت: «اتفاقی که در سهام بانک مهر اقتصاد رخ داده به جهات قانونی تخلف است. مجلس نیز هیچ‌گونه تخلفی را برنمی‌تابد. نمایندگان مردم این اطمینان‌خاطر را به ایثارگران، رزمندگان و دیگر سهامداران بانک مهر اقتصاد می‌دهند که اجازه نخواهند داد اجحافی در حق‌شان شود.»

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران هم معتقد است مسؤلین ذی‌ربط در ارزش‌گذاری و ادغام مهر اقتصاد امروز باید پاسخگوی ضرر و زیان سهامداران حقیقی باشند. وی گفت: «تک‌تک مسؤلان مرتبط باید در پیشگاه نمایندگان مردم در کمیسیون اقتصادی حاضر شده و پاسخگوی ضرر و زیان وارده باشند. روند طی‌ شده برای ادغام این مؤسسات در بانک سپه، مسأله‌دار، پرابهام و مشکوک است.»

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای همین دستور بررسی ویژه ماجرا و تهیه یک گزارش از روند ادغام مهر اقتصاد صادر کرد. در حکم مأموریت پورابراهیمی خطاب به مجتبی توانگر آمده است: «با توجه به گزارش‌های دریافتی درباره اعتراض سهامداران پیرامون نحوه اجرای دستورالعمل ۳۱ بندی ادغام، مبنی بر ایرادات حاکم بر روش ارزشگذاری سهام بانک‌ها، به جنابعالی ماموریت داده می‌شود بررسی‌های لازم انجام و گزارش ارائه گردد.»

حالا توپ در زمین بانک مرکزی است؛ به‌نظر نمی‌رسد مردم و نمایندگان‌شان در برابر این حق‌خوری سکوت پیشه کنند. باید دید وعده‌های دولت برای ارزش‌گذاری منصفانه و جبران ضرر و زیان سهام‌داران تا چه اندازه محقق خواهد شد؟ فارس من هم‌چنان پیگیر مطالبه شماست.

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول