به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سردار علیرضا فخاری ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات حفاری تونل خط ۲ قطار شهری اصفهان گفت: امروز در مسیری قرار میگیریم که بتوانیم یکی از خدمتهای بزرگ را به مردم ارائه دهیم؛ مترو از جمله مدهای حملونقلی پیشرفته و از معیارهای توسعهیافتگی است که تاکنون در شهرهای مهم و بزرگ شکلگرفته است.
جانشین فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا تصریح کرد: پروژه امروز ۶.۵ کیلومتر طول دارد و برای شروع آن با موضوعات غیر قابل پیشبینی مواجه بودیم؛ شروع پروژه مترو در کشور از سال ۱۳۶۵ بود و ۲۰ سال بعد قرارگاه خاتم وارد این پروژه شد و ۵۰ درصد ظرفیت آن توسط قرارگاه صورت گرفت.
وی درخصوص افتخارات قرارگاه در این مسیر توضیح داد: در عرض ۹ روز، کاری که ۱ ماه و نیم زمان میخواست را انجام دادیم؛ در عمق ۲۵ متری زمین ۱۴۰۰ متر بتنریزی انجام شد و به دلیل ساخت فیلترهای تولیدشده در داخل کشور ۸ تا ۱۰ میلیارد صرفهجویی پولی و ارزی برای کشور حاصل شده است.
فخاری ادامه داد: قرارگاه خاتمالانبیا مقام اول ملی در اجرای خط ۷ مترو تهران و اجرای تونل برای آبهای سطحی و زیر سطحی را بهدست آورده است.
هزینه ۵۰ میلیون یورویی هر کیلومتر از خط مترو
در ادامه قدرتالله نوروزی گفت: ۱۵ درصد باقی مانده خط ۱ مترو اصفهان در ۴ ماه در ۳ شیفت توسط پیمانکاران ساخته و تکمیل شد و ظرفیت آن به ۱۲۰ هزار نفر رسید و قرار بود این عدد به ۱۵۰ هزار نفر برسد که شرایط کرونا مانع این موضوع شد.
شهردار اصفهان در خصوص خط ۲ مترو توضیح داد: این پروژه از دارک آغاز شده و به میدان شهدای خمینیشهر میرسد و طول آن ۲۳ کیلومتر است.
وی افزود: این پروژه در ۳ فاز از دارک به میدان امام علی، فاز میانی و از کهندژ به سوی میدان امام علی انجام شده است که در این مسیر قرارگاه خاتم با تمام توان ورود پیدا کرد و رکوردهایی را به ثبت رساند.
نوروزی تصریح کرد: این مسیر دارای ۱۶ ایستگاه است که در ۲ سال اخیر ۱۲ ایستگاه از آن آغاز شده و برخی از این ایستگاهها بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشته و چهار ایستگاه باقیمانده نیز در مرحله آزادسازی قرار دارد.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برای مسیر رهنان هم برای پروژه آزادسازی ردیفی در بودجه ایجاد کردیم؛ در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای هزینه ایمنی صرف شد و امسال در بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص داده شده است.
وی تأکید کرد: برای خط ۲، ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد اوراق مشارکت گرفتیم و در مقایسه با دیگر شهرها، افتخار بزرگی است همچنین برای اولین بار در کشور در سال گذشته موفق شدیم ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اتوبوسها بگیریم و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم.
نوروزی افزود: برای ساخت مترو ۴۵ درصد پروژه مربوط به مراحل سفتکاری و بقیه مربوط به تجهیزات است؛ در حوزه سفتکاری، تونل و حفاری ۲۵ درصد پیشرفت داشتهایم و اگر شرایط در حالت عادی بود، تجهیزات هم آماده میشد.
شهردار اصفهان توضیح داد: برای آمادهسازی تجهیزات نیز ۵۶۰ میلیون یورو مجوز اولیه صادر شد و اگر مصوبه داده شود تا ۲ سال دیگر خط ۲ به طور کامل تکمیل خواهد شد و این مسیر با تعامل کارفرمایان و قرارگاه خاتم الأنبیا رو به پیشرفت است.
نوروزی افزود: برای هر کیلومتر مترو باید ۵۰ میلیون یورو هزینه شود و در این مسیر تقاضا داریم دولت کمک کند.
انتهای پیام/۶۳۰۵۵/آ ۳۰