اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

سازمان برنامه و بودجه باید مسیر اجرای قانون پتروپالایشگاه را تسهیل کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید مسیر اجرای قانون پتروپالایشگاه رو تسهیل کند، گفت: تشکیل نشدن جلسه صندوق توسعه ملی برای تعیین تکلیف تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها انشاءالله عامدانه نبوده است.

سازمان برنامه و بودجه باید مسیر اجرای قانون پتروپالایشگاه را تسهیل کند

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ضرورت اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی از سوی صندوق توسعه ملی گفت: برنامه‌ریزی برای عبور از خام فروشی نفت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است. اهمیت این موضوع در زمان تحریم‌ها به خوبی مشخص شد؛ چنانکه دشمنان کشور در زمان تحریم به راحتی فروش نفت ایران را محدود کردند و این هشداری برای کشور است.

وی ادامه داد: پیشنهادات مختلفی برای خنثی کردن تحریم‌های نفتی ایران وجود دارد که یکی از مهمترین آنها جلوگیری از خام فروشی و حرکت به سمت زنجیره ارزش در صنعت نفت است. در همین راستا، طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی که سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ساعدی در ادامه تصریح کرد: بر اساس طرح مذکور مقرر شد، وزارت نفت طی فراخوانی از شرکت‌های که تمایل به سرمایه‌گذاری در ساخت واحدهای پتروپالایشگاهی دارند، دعوت به عمل آورد و بعد از ارزیابی توانایی شرکت‌ها، آنها را به صندوق توسعه ملی جهت اعطاء تنفس خوراک معرفی کند. چرا که در قانون مذکور، صندوق توسعه ملی موظف شده است به طرح‌های سرمایه‌گذاری ساخت پتروپالایشگاه از محل منابع خود، تنفس خوراک دهد.

*هیئت امنای صندوق توسعه، هنوز برای اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها تصمیم نگرفته‌اند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی ۸ طرح پتروپالایشگاهی به صندوق توسعه ملی گفت: در حال حاضر ۸ طرح از سوی وزارت نفت به صندوق توسعه ملی معرفی شده است، ولی صندوق توسعه ملی هنوز اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی را  تعیین تکلیف نکرده است. البته جلساتی پیرامون این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی صندوق توسعه ملی تشکیل شده ولی بی‌نتیجه مانده است.

وی ادامه داد: حمایت از سرمایه‌گذاری در ساخت واحدهای پتروپالایشگاهی خواسته صریح مقام معظم رهبری است و همه باید در این مسیر حرکت کنیم، صندوق توسعه ملی موظف است هرچه سریع‌تر جلسه‌ای در این خصوص تشکیل دهد و نسبت به اعلام جدول زمانبندی اعطاء تنفس خوراک به هر ۸ طرح معرفی شده قبل از پایان سال اقدام کند.

*سازمان برنامه و بودجه باید مسیر اجرای قانون پتروپالایشگاه را تسهیل کند

ساعدی در پایان تصریح کرد: عدم تشکیل جلسه صندوق توسعه ملی در این زمینه انشاءالله که عامدانه نبوده است. چنانکه وضعیت اعطاء تنفس خوراک به ۸ طرح معرفی شده باید سال قبل مشخص میشد.

وی گفت: اینکه آخر سال است و صندوق توسعه ملی باید به حسابرسی صورت‌های مالی یک سال گذشته خود بپردازد، نباید مانع تشکیل جلسه برای اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی شود. سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه باید تسهیلگر باشد و نسبت به حمایت از واحدهای پتروپالایشگاهی اقدام کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول