اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

تحولات بورس در هفته‌ای که گذشت/ استقبال کم سهامداران از عرضه اولیه اپال

بورس در هفته اول اسفند روند نزولی داشت و ارزش معاملات نشان می دهد تقاضای کمی برای انجام معامله در بازار وجود دارد.

تحولات بورس در هفته‌ای که گذشت/ استقبال کم سهامداران از عرضه اولیه اپال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته اول اسفندماه روزگار خوشی نداشت. رکود موجود در اقتصاد کشور به بازار سرمایه نیز رسید. این بازار چند هفته ای می شود که دیگر رونق قبل را ندارد. حتی در اتفاقی عجیب در عرضه اولیه که این هفته وارد بورس شد، برخی از سهامداران توانستند، سهم را در کف قیمت خریداری کنند.

بررسی آنچه در هفته های گذشته رخ داده است، نشان می دهد بازار سرمایه وارد یک فاز بی تفاوتی به رخدادها و اتفاقات مثبت و منفی شده است. حجم پایین معاملات و تغییر بسیار اندکی شاخص کل و شاخص هموزن می تواند این مساله را تائید کند.

شاخص کل در هفته اول اسفند با روندی نزولی اما کم شیب، در مجموع کل هفته با افتی 2.63 درصدی مواجه شد. شاخص کل در تمام روزهای هفته گذشته منفی بوده است. نکته قابل توجه در این بین مطابق با گزارش سازمان بورس، 2 ایستگاه معاملاتی و 23 مورد دسترسی برخط سهامداران به دلیل تخلف بسته شده است.

مطابق با آنچه در جدول بالا آمده است، شاخص کل در هفته ابتدایی اسفندماه 32565 واحد کاهش یافته است. این مساله می تواند نقدشوندگی بازار سرمایه را به شدت تهدید کند. نمادهای شاخص ساز در اکثر روزهای هفته منفی بوده اند و بیشتر در صف فروش معامله شده اند.

البته در شاخص کل هموزن کمی تفاوت دیده می شود. با اینکه این شاخص نیز مانند شاخص کل تمام روزهای هفته گذشته منفی بوده است، اما شاخص کل هم وزن میزان منفی کمتری خورده است. شاخص کل هم وزن با کاهش 4570 واحدی در طول هفته مواجه شده است.

شاخص کل هم‌وزن در حالی با کاهش یک درصدی مواجه بوده است که همچنان سهامداران تمایل بیشتری به خرید و فروش نمادهای کوچک دارند. این نمادها که گزارش های دی  و بهمن آنها از نظر تحلیل بنیادی بسیار مناسب بوده است، نسبت به سایر نمادهای بزرگ و شاخص ساز با اقبال بیشتری مواجه شده اند.

قیمت پایانی اکثر نمادها پر نمی شود

با نگاهی به روند معاملات در هفته های گذشته و علی الخصوص ارزش معاملات می توان دریافت که تعداد معاملات و ارزش معاملات افت محسوسی داشته است. بعد از 19 آبان، تاکنون سابقه نداشته است که ارزش معاملات به زیر 10 هزار میلیارد تومان برسد؛ اتفاقی که در روز یکشنبه هفته گذشته رخ داده است.

روز چهارشنبه نیز ارزش معاملات رشد قابل توجهی داشته است که این مساله به عرضه اولیه شرکت اپال باز می گردد. رکود حاکم بر بازار سرمایه با ادامه شرایط فعلی و عدم استقبال بازار از نمادهای شاخص ساز می تواند ادامه دار باشد. در این شرایط و با توجه به عدم تقارن در دامنه نوسان هنوز بسیاری از نمادها در حالت منفی 2 و صف فروش نیز نمی توانند حتی چند دهم درصد نیز قیمت پایانی را پر کنند و برخی نمادها نیز قیمت پایانی آنها به دلیل معامله کمتر از ده هزار سهمی انها، صفر باقی می ماند.

فملی، امیدوار به قیمت های جهانی

اما در همین هفته یکی از نمادهایی که به دلیل رشد مداوم قیمت های جهانی توانست خود را از صف های فروش جدا کند و به صورت متعادلی معامله شود، نماد شرکت ملی مس ایران بوده است. قیمت جهانی مس به قیمت تاریخی 9300 دلار رسیده است و این مساله سبب شده است که فملی در بازاری که اکثر نمادهای بزرگ در صف فروش قرار دارند، به صورت متعادل و در رنج مثبت، معامله شود.

چرا از عرضه اولیه نماد اپال استقبال نشد؟

تعداد 1 میلیارد و چهارصد میلیون سهم، معادل 7 درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد اپال روز چهارشنبه در بورس تهران عرضه اولیه و کشف قیمت شد. تعداد 1 میلیارد و 120میلیون سهم جهت عرضه به عموم و تعداد 280 میلیون سهم جهت عرضه به صندوق های سرمایه گذاری بوده است. کف قیمت اپال 1200 و سقف قیمت آن 1250 تومان تعیین شده بود. یعنی بازار برای انجام این عرضه اولیه حدود 1750 میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشته است.

اما نکته قابل توجه در این بین عرضه 169 میلیون سهم از نماد اپال در کف قیمت بوده است. حدود 2.7 میلیون نفر در این عرضه اولیه شرکت داشته اند. بیشترین آمار مشارکت در عرضه های اولیه مربوط به نماد بپیوند می شود که حدود 5.5 میلیون سهامدار در ان شرکت داشته اند. تعداد شرکت کنندگان نسبت به عرضه اولیه قبلی یعنی نماد کزغال حدود یک میلیون نفر کاهش داشته است. وضعیت بازار سرمایه به گونه ای رقم خورده است که افراد حتی در عرضه اولیه ها نیز شرکت نمی کنند که این نشان می دهد مساله اعتماد به بازار سرمایه همچنان در روندی نزولی قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول