اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

حاجی‌بابایی: مجلس شاکله بودجه ۱۴۰۰ را به هم نمی‌ریزد/ تفکراتی در کشور مخالف پایان‌دادن به خام‌فروشی است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مجلس دنبال این نیست که شاکله بودجه را به هم بریزد و ما معتقد هستیم که مجلس باید کاملا حساب شده بودجه را بررسی و تصویب کند تا مشکلات کشور حل شود.

حاجی‌بابایی: مجلس شاکله بودجه ۱۴۰۰ را به هم نمی‌ریزد/ تفکراتی در کشور مخالف پایان‌دادن به خام‌فروشی است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

اعداد و ارقام بودجه بسیار آشفته و انفعالی است

- در صورتی بودجه تمام عیار خواهد بود که حتماً ساختار فعلی بودجه به هم بریزد و به عبارت دقیق‌تر اصلاح ساختار بودجه محقق شود.

- نه تنها بودجه سال ۱۴۰۰ بلکه بودجه سال‌های اخیر، از حیز انتفاع افتاده است و اعداد و ارقام بودجه چه در بخش منابع و چه در هزینه‌ها بسیار آشفته، بهم ریخته و انفعالی است.

- در کنار مشکلات بودجه‌ای، تحریم و وضعیت غیرقابل پیش‌بینی هم باعث شده است که بودجه شکل واقعی خودش را نداشته باشد و مشکلاتش نسبت به بودجه سال‌های قبل بیشتر باشد.

در سال ۹۹ پول کم نداشتیم/ بیشترین هزینه‌ها در همین سال انجام شد

- ما در بودجه پول و درآمد کم نداریم اما مشکل‌مان این است که نظام بودجه‌ریزی خوبی نداریم.

- در شرایطی که گفته می‌شد سال ۹۹ از حیث درآمد بدترین سال است، اما جالب است که بدانید امسال بیشترین خرج را هم داشتیم.

- آیا اقداماتی چون افزایش حقوق، افزایش اعتبارات تملک دارایی‌ها و کارهای دیگری از این دست، با بی پولی شدنی است؟ قطعاً بدون پول نمی‌توان این کار را کرد و می‌توان گفت که در سال ۹۹ پول کم نداشتیم.

دولت بودجه را به‌درستی اجرا نمی‌کند

- مشکل ما این است که دولت بودجه را به درستی اجرا نمی‌کند. نمی‌خواهم بگویم که دولت کار غیرقانونی می‌کند بلکه حرفم این است که آنقدر بودجه درز دارد و به حدی در جریان تصویب بودجه به دولت مجوز داده می‌شود که این مشکلات به وجود می‌آید.

- زمانی که در قانون‌نویسی به دولت مجوز می‌دهیم، آنان هم از این مجوزها و روزنه‌های بودجه نهایت استفاده را می‌برند و تغییرات زیادی را در قانون مصوب مجلس بر اساس اختیاراتی که دارند، اعمال می‌کنند.

رد کلیات لایحه بودجه بهترین کار بود

- مجلس بهترین کار را انجام داد چرا که اگر لایحه بودجه دولت بدون اصلاح را مصوب می‌کرد، تورم در سال آینده غیرقابل کنترل می‌شد.

- البته نمی‌توان گفت که با این اصلاحات، مشکلات بودجه به صورت کامل حل شد اما حداقل می‌توان گفت که این بودجه قابل تحمل شد.

تفکراتی در کشور مخالف پایان‌دادن به خام‌فروشی است

- در حال حاضر، نفت مهم‌ترین درآمد ماست و دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی را به داخل کشور و دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را به خارج صادر می‌کنیم.

- البته الان در تحریم هستیم و توان صادر کردن این مقدار تولیدی نفت به خارج از کشور را نداریم.

- در این شرایط، بهتر آن است که دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در نظر گرفته شده برای صادرات را به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های خودمان بفروشیم که با این کار می‌توان پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌های جدید احداث و چند میلیون شغل ایجاد کرد.

- نتیجه این کار باعث می‌شود که به جای اینکه نفت خام را بشکه‌ای ۴۰ دلار بفروشیم، با فرآوری، محصولات نفتی را به ۱۰ برابر قیمت یعنی ۴۰۰ دلار به خارج از کشور صادر کنیم.

- متأسفانه تفکراتی در کشور وجود دارد که با این کار موافق نیستند و ما باید این موضوع مهم و حیاتی یعنی جلوگیری از خام فروشی و فروش فرآورده‌های نفتی را تبدیل به قانون کنیم تا عملیاتی شود.

مجلس دنبال به‌هم‌ریختن شاکله بودجه نیست

- مجلس دنبال این نیست که شاکله بودجه را به هم بریزد. ما معتقد هستیم که مجلس باید کاملاً حساب شده بودجه را بررسی و تصویب کند تا مشکلات کشور حل شود نه اینکه مشکل دیگری به وجود آید.

- اگر ما بخواهیم که اصلاح ساختاری بودجه را محقق کنیم، باید شرایط آن مناسب باشد و دولت هم باید نهایت همکاری را با مجلس برای اصلاح ساختار بودجه داشته باشد.

- از سوی دیگر، مردم هم ظرفیت پذیرش آن را داشته باشند. در واقع، جراحی‌های بزرگی که در اقتصاد کشور انجام می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند آن را بپذیرند.

اگر روزی بتوانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را برداریم باید جشن بگیریم

- اگر روزی بتوانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را برداریم و ارز تک نرخی شود، باید جشن بگیریم اما شرایط فعلی این اجازه را نمی‌دهد.

- مگر می‌توان کالاهای اساسی و یا نهاده‌های کشاورزی را که با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شد، یک باره ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان کرد؟ این کار قطعاً در جامعه اثرگذار است و اگر بستر آن فراهم نشود، تورم به دنبال دارد.

ادغام یارانه‌ها بعید است

- آنقدر هزینه حمل بر این بودجه شده است که این بودجه دیگر توان این کار یعنی ادغام یارانه‌ها را ندارد و بعید است که امسال این اتفاق بیفتد.

- مصوبه یارانه کالاهای اساسی برای شش ماه دوم امسال بود و تاکنون مصوبه‌ای در این زمینه برای سال آینده نداریم و باید ببینیم که دولت چه نظری در این باره دارد و آیا می‌خواهد آن را ادامه دهد یا خیر.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول