اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نشست وزیر خارجه قطر با سفرای تروئیکای اروپا درباره برجام

وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر در نشست با سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان تاکید کرد که دوحه از دیپلماسی و گفت‌وگو در پرونده توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

نشست وزیر خارجه قطر با سفرای تروئیکای اروپا درباره برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، شب گذشته (جمعه - ۲۶ فوریه)، در دیدار با سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در دوحه، تاکید کرد که از دیپلماسی و گفت‌وگو بین طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک » (برجام) حمایت می‌کند.

به نوشته پایگاه خبری وزارت خارجه قطر، در این نشست، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر بر لزوم  فعال کردن گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت طرف‌ها به برجام و اجرای تعهدات از مسیر دیپلماتیک تاکید کرد.

بنا بر این گزارش، در این نشست، جدیدترین تحولات در خصوص بازگرداندن مسیر دیپلماتیک و فعال‌کردن گفت‌و‌گو و اجرای تعهدات طرفین که در توافق نامه گروه ۵+۱ با ایران درج شده، بررسی شد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بر تلاش جدی کشورش در این مسیر و موضع ثابت قطر در حمایت از دیپلماسی و گفت‌وگو و آمادگی همیشگی قطر برای حمایت از هر اقدامی که موجب ثبات، امنیت در منطقه و صلح بین‌المللی  شود، تاکید کرد. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

این در حالی است که چند روز پیش، بیش از چهل قانون‌گذار جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با ارائه طرحی ضمن هشدار به دولت کنونی این کشور درباره دور زدن کنگره درباره بازگشت به برجام، با هرگونه رفع تحریم‌های ایران مخالفت کردند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول