اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

شترهای سرگردان نظرآباد ساماندهی می‌شوند

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه حدود 400 نفر شتر در البرز زندگی می‌کنند، گفت: پرورش شتر در شهرستان نظرآباد در حال انجام است که سعی داریم با تخصیص زمین، آب و علوفه علاوه بر استفاده از مزیت‌های شتر برای حفاظت از محیط زیست نیز اقدام کرده باشیم.

شترهای سرگردان نظرآباد ساماندهی می‌شوند

 مهرداد عبدالملکی، مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، در خصوص آخرین وضعیت شترهای سرگردان استان البرز، گفت: دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد در استان البرز اقدام به تولید شتر کرده اند.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه سه واحد فعال پرورش شتر در ساوجبلاغ وجود دارد، افزود: این سه واحد به صورت غیرصنعتی فعالیت کرده و در حال حاضر 60 نفر شتر دارد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در نزدیکی روستای حسن خانلو-شهرستان نظرآباد نیز پرورش شتر وجود به صورت سنتی وجود دارد، اظهار کرد: از سال 1378 تا کنون شترها در  در منطقه عشایری بیابان‌های گلدره نظرآباد زندگی می‌کنند که امروز تعداد آن‌ها به 250 الی 300 نفر رسیده است.

عبدالملکی تصریح کرد: پیش از این تعداد شترهای حاضر در این منطقه حدود 700 الی 800 نفر بود که به صورت آزاد پروش داده م‌شدند که چرای بی رویه در این مناطق منجر به فقیر شدن شدید مراتع شد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: البته کاهش بارش باران نیز در فقیر شدن مراتع تأثیر بسزایی داشت که با توجه به پروانه فعالیت عشایر که مربوط به دام سبک بود با مشکلاتی در این حوزه مواجه شدیم و تعداد نفرات شترها به مرور زمان کاهش یافت.

وی در رابطه با اینکه سازمان محیط زیست شترهای سرگردان را عامل بروز ریزگردها دانسته است، بیان کرد: با توجه به اینکه متولی امور دام در استان هستیم سعی داریم با برنامه ریزی درست برای چرای این حیوانات اقدام کنیم تا هم محیط زیست سلامت بماند و هم شترها بتوانند به زندگی خود ادامه بدهند.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان البرز کاهش نزولات آسمانی را یکی از دلایل بروز ریزگردها دانست و اضافه کرد: طبق اقدامات صورت گرفته و برگزاری جلسات متعددی با شتربانان و نماینده محیط زیست مقرر شد زمینی به مساحت 22 هزار و 640 متر برای چرای شترها تخصیص یابد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه این زمین‌ها محصور نیست و نیاز به نظارت شتربانان است، تصریح کرد: مقدار آب تخصیص یافته به شترها نیز 7هزار و40 لیتر است که هماهنگی‌های لازم جهت تحقق امر صورت گرفته است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه طرح فوق تصویب شده است و زمین مربوطه آماده واگذاری می‌باشد، افزود: در حاشیه اجرای این طرح مقرر شده است تا بر اساس نقشه سایت الگویی جایگاه برای چرای 20 نفره شتر با نظارت شتربان مشخص شود؛ همچنین در راستای تأمین خوراک شترها و علوفه لازم تولید گیاه مورد نظر در این زمین‌ها انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول