اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

زاکانی: به دنبال اشراف معارف دینی در قانون گذاری هستیم/14 رویکرد تحولی در مرکز پژوهش‌های مجلس

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از تغییر رویکردهای این مرکز خبر داد و گفت: در این راستا رویکردهای 14 گانه تحول را انتخاب کردیم که یکی از آنها اشراف معارف دینی در قانون گذاری است.

زاکانی: به دنبال اشراف معارف دینی در قانون گذاری هستیم/14 رویکرد تحولی در مرکز پژوهش‌های مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علیرضا زاکانی در مراسم معارفه مدیران و مسؤولان کارگروه‌های تخصصی مرکز پژوهش های مجلس – دفتر قم، با بیان اینکه بنای ما تغییر رویکرد مرکز پژوهش‌ها است اظهار کرد: نخستین رویکرد از رویکردهای ۱۴ گانه تحولی که انتخاب کردیم، اشراف معارف دینی در قانونگذاری است.

وی افزود: بنابراین، این تغییر رویکردی که شکل گرفت برای آن بود که مرکز پژوهش‌ها به عنوان قلب تپنده مشورت رسانی به مجلس می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه قانون گذاری نباید از دین، قابل انفکاک باشد که این امر، ثمره پیوند حوزه و دانشگاه است بیان کرد: پیوند بین حوزه و دانشگاه یک هم افزایی ایجاد می کند، زیرا اگر هرکس کار خودش را انجام دهد، کار نظام پیش نمی‌رود.

وی تصریح کرد: پیوستگی بین حوزه و دانشگاه هر دو عنصر را بالا می‌برد و عنصر حوزوی را درگیر نظام مسائل کشوری می‌کند و مسئله حوزه، مسئله امروز و آینده کشور شده و باعث می شود هویت حوزوی در ذهن اهالی تخصص متفاوت شود.

زاکانی با بیان اینکه به دنبال شبکه سازی انسانی نخبگانی هستیم تا بتوانیم نظرات نخبگان کشور را در چهار حوزه قانون‌گذاری، نظارت  تخصصی، ایده‌پردازی و تصمیم‌سازی به مسؤولان منتقل کنیم بیان کرد: باید بتوانیم متن جامعه نخبگانی کشور را در مسیر رشد نظام قرار دهیم و در این مسیر نیز نخبگان بتوانند خود را رشد دهند تا بتوانیم کارهای جدی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد اختصاص به قم ندارد بلکه ما به دنبال آن هستیم که حوزه‌های علمیه تمام شهر ها را وارد این مسئله کنیم یادآور شد: ما به دنبال آن هستیم که نظام عناصر نخبگان را به یکدیگر وصل کنیم و آن را در ترازی قرار دهیم که بتوانند مدیریت کنند و هیچ کجا، غیر از مرکز پژوهش ها نمی‌تواند این پیوستگی بین نخبگان و مسؤولان را ایجاد کند زیرا عملاً مرکز پژوهش‌ها با تمام مراکز دولتی در ارتباط است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: دلیل اینکه ما از قم شروع کردیم آن است که قم بی نظیر و بی بدیل است بنابر این کار، یک نهادسازی نوین و بنیان سازی جدیدی است و این یک رسالت تاریخی است که احساس می‌شود که باید صورت گیرد، زیرا باید حوزه در متن اصلی بازیگری کارها قرار گیرد.

وی افزود: این نهاد سازی نوین امکانی را برای ما فراهم می‌کند که اشتباهی که قبلا در مرکز پژوهش‌ها انجام می‌شد تکرار نشود و می خواهیم این تغییر به گونه‌ای باشد که غیرقابل بازگشت باشد و بعدا کسی نتواند آن را تغییر دهد.

زاکانی ادامه داد: بعد از آن که تغییر رویکرد در مرکز پژوهش‌ها شکل گرفت، به سراغ مسؤولان حوزه آمدیم و گفتیم که ما به دنبال نهاد حوزه هستیم؛ همین الان که بین خودمان صحبت می‌کنیم، می‌گوییم رئیس این کار، آیت الله اعرافی است و این مسئله برای خودمان کاملاً شفاف است.

 وی تصریح کرد: بنده معتقدم مکتبی که امام خمینی(ره) برای ما آورد راه سعادت دنیا و آخرت ما است و امام(ره) نیز فرمودند «اگر روحانیت نبود اسلام نبود» و بنده آینده نظام را مبتنی بر این نهاد سازی نوین ‌می‌بینم که حوزه علمیه بیاید در متن ماجرا قرار بگیرد و نه در حاشیه و این ایفای نقش باید در مشارکت با دانشگاه باشد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول