اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

مرکز نوآوری صنعت غذا و تغدیه گشایش یافت؛ ستاری: حضور دانش‌بنیان‌ها وابستگی صنعت غذا را کاهش می‌دهد و ارزش آفرینی می‌کند

فاز سوم مرکز رشد و نوآوری صنعت غذا و تغذیه با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گشایش یافت.

مرکز نوآوری صنعت غذا و تغدیه گشایش یافت؛ ستاری: حضور دانش‌بنیان‌ها وابستگی صنعت غذا را کاهش می‌دهد و ارزش آفرینی می‌کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،این مرکز نوآوری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی است که با هدف حمایت از نوآوری دانشجویان خلاق، تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی ایجاد شده است.

مرکز نوآوری صنعت غذا و تغذیه تولید محصولات و فرآیندهای فناورانه قابل عرضه به بازار متناسب با نیاز صنعت و ایجاد فضای لازم برای توسعه واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه را دنبال می‌کند. در حال حاضر ۲۷ واحد فناور در حوزه‌هایی چون تولید مواد غذایی استاندارد، پودرهای لبنی، کیت تشخیص سموم غذایی، عصاره‌گیری و چاشنی فعالیت می‌کنند.

رفع وابستگی‌های صنعت غذا با توانمندی دانش‌بنیان‌ها

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از این مرکز نوآوری با اشاره به اینکه با افتتاح فاز دوم این مرکز، زمینه را برای ارتقای صنعت غذا و کاهش وابستگی فراهم می کند، گفت: در هرحوزه‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کمرنگی داشته‌اند وابستگی‌های بیش‌تری داریم.

ستاری، عمده دلیل وابستگی و نیاز به وارادت را نادیده گرفتن نقش نوآوری و ظرفیت‌های بومی در حوزه دانش‌بنیان دانست و افزود: یکی از دلایل وابستگی بازار ایران، نادیده گرفتن و کم توجهی به ظرفیت‌های اقلیمی و بومی و کم توجهی به نقش نوآوری و فناوری است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که در حوزه غذایی از کشت تا فرآوری ظرفیت‌های نهفته  بسیار خوبی وجود دارد، ادامه داد: شکوفا شدن این ظرفیت‌ها، نیازمند نقش‌آفرینی شرکت‌هایی است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی، نیاز صنعت را تامین کنند.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری، از ضرورت توانمندی این شرکت‌ها در ارتقا و طراحی به عنوان لازمه رفع وابستگی گفت و افزود: دست‌یابی به صنعت زمانی محقق می‌شود که توانمندی ساخت ماشین‌ آلات طراحی، بهینه‌سازی ایجاد شود. این توانمندی با ایجاد زیست‌بومی برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق ایجاد می‌شود و باید با کمک شتابدهنده‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز نوآوری پای شرکت‌هایی که ماهیت نوآورانه دارند به صنایع گشوده شود.

ستاری با تاکید براین که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است که زمینه تجاری‌سازی پژوهش و ایده‌های نوآورانه را فراهم می‌کند،‌ بیان کرد: بخش خصوصی با شناخت صحیح از نیاز جامعه در حوزه پژوهش هزینه می‌کند و دولت نمی‌تواند نقش تولید کننده ایفا کند، بلکه می‌بایست تسهیل‌گر و فراهم کننده بستر خلق ایده‌های نو و حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در زیست‌بوم نوآوری باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، بخش خصوصی را زمینه ساز تجاری‌سازی دانست و گفت: دولت باید پلتفرمی ایجاد کند تا تیم‌های نوآور به کمک جوانان خلاق، شکل بگیرد و نوآوری را به محصول تبدیل کند.

ستاری به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد بستری برای پیوند پژوهش‌ها به بازار با نقش آفرینی بخش خصوصی گفت و بیان کرد: برای این که ایده ها در صنعت غذا به محصول تبدیل شود کارهای زیادی باید انجام دهیم.  دانش‌آموختگان بسیار خوبی در این حوزه داریم و در  دانشگاه های مهندسی ظرفیت‌های خارق العاده‌ای نهفته است که با ایجاد و تسهیل یک بستر تعامل می‌تواند خلق محصولات رقابتی و اقتدارآفرین را منجر شود.
 

در مرکز رشد و نوآوری صنعت غذا و تغذیه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مختلفی با توانمندی های متنوع حضور دارند.

تولید پروتئین اسپرد با طعم های مختلف بدون شکر، طعم دهنده‌های خوراکی و اسانس‌های آرایشی و بهداشتی تولید فرآورده‌های غذایی مطابق با استاندارد ملی ایران، نرم‌افزارهای کاربردی، برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو، تولید کیت‌های تشخیص فوری حوزه غذا و کشاورزی و آزمایشگاهی و طعم دهنده های طبیعی و مشابه طبیعی در صنعت غذا بخشی از توانمندی واحدهای فناور مستقر در این مرکز نوآوری است.

حمایت‌های زمینه‌ساز توسعه نوآوری

در بخش دیگری از این مراسم، علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، از دستاوردهای بزرگی که در حوزه فناوری و نوآوری غذا به یاری شرکت‌های دانش‌بنیان به دست آمده است گفت و عنوان کرد: حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه ساز توسعه نوآوری های دانشگاهی و استحصال دستاوردهای ارزنده‌ای به ویژه در حوزه صنعت غذا شد که بخشی از آن‌ها در مرکز نوآوری صنعت غذا و تغذیه استقرار یافته است.

زالی با بیان این‌که افتتاح فاز دوم مرکز رشد و نوآوری صنعت غذا و تغذیه زمینه‌ساز توسعه فناوری‌ها و نوآوری های این حوزه خواهد شد، افزود: این مرکز نوآوری، حلقه اتصالی میان ایده‌های نوآورانه و صنعتگران و سرمایه گذاران این  حوزه است. با توجه به سهم قابل توجه صنعت غذا از اقتصاد کشور به طوری‌که ۱۰ درصد از اقتصاد کشور و ۱۵ درصد از سهم اشتغالی و ۱۵ درصد از ارزش افزوده به این حوزه اختصاص دارد، ورود نوآوری‌ها به صنعت غذا می توان حجم قابل توجهی از اشتغال و ارزش افزوده را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت بیش از ۵۰ میلیون تن تولید مواد غذایی، گفت: تا رسیدن به این سهم فاصله داریم. همچنین در منطقه، ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفر ظرفیت برای صادرات فرآورده های غذایی وجود دارد و ایران با اقلیم های متنوع می‌تواند به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان سهمی قابل توجه از این بازار کسب کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول