اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

پرکاربردترین داروی ضد دیابت، ایران‎‌ساخت شد

یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از توان داخلی فناوران، به میدان مقابله با محصولات خارجی پا گذاشت و مواد اولیه دارویی را تولید کرد.

پرکاربردترین داروی ضد دیابت، ایران‎‌ساخت شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،شرکت مهبان شیمی سال به عنوان یک شرکت تولیدکننده مواد موثره دارویی تاسیس شد. این مجموعه با درک اهمیت تولید مواد موثره دارویی در کشور کار خود را آغاز کرد و امروز به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر این مواد در صنایع دارویی معرفی شده است.

گروه دارویی مهبان به عنوان یک شرکت دارویی شناخته شده با بیش از سه دهه تجربه در حوزه وسیعی از صنعت داروسازی شامل تولید محصولات نهایی، مواد موثره دارویی، واردات محصولات دارویی تک نسخه‌ای و فوریتی، مکمل‌های غذایی و آرایشی و بهداشتی، صادرات، توزیع و پخش محصولات نهایی دارویی فعالیت می‌کند.

محمدرضا ریاحی روحی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، گفت: متخصصانمان با بهره‌گیری از توان خود توانسته‌اند دانش لازم برای تولید ۶ محصول دارویی «متفورمین هیدروکراید موثر در درمان دیابت نوع 2»، «سلکوکسیب از دسته داروهای کاهش‌دهنده التهاب، ضددرد و تب‌بر»، «پرگابالین موثر در کاهش عوارض صرع»، «ویتامین B1»، «اس سیتالوپرام داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی، روان درمانی، ضدافسردگی و مهارکننده انتخابی سروتونین» و «دیلیتازم هیدروکلراید موثر در درمان فشار خون بالا» را کسب کنند.

وی افزود: اصلی‌ترین محصول شرکتمان، متفورمین هیدروکلراید نام دارد که مهمترین داروی ضد دیابت جهان به شمار می رود. متخصصان شرکتمان با بهینه کردن زمان تولید و بهینه سازی مقادیر حلال‌های مصرفی باعث ‌افزایش کیفیت این محصول شده‌اند و با تولید انبوه این محصول و داروی ساخته شده متفورمین می‌توان از خروج مقدار زیادی ارز جلوگیری کرد.

ریاحی روحی ادامه داد: متفورمین انتخاب اول در کنترل دیابت نوع 2 است. زیرا اثربخشی مناسب و عوارض کمتری دارد و از نظر قیمت و هزینه نیز مناسب‌تر است. واکنش مناسب درمانی به متفورمین به صورت کاهش نشانه‌های دیابت و تنظیم قند خون ظاهر می‌شود. این دارو تولید کبدی و جذب روده‌ای گلوکز را کاهش می‌دهد و حساسیت بافتی به انسولین را بهبود می‌بخشد. به این ترتیب قند خون پایین می‌آید.

ریاحی همچنین گفت: گلی بن کلاماید یکی از محصولات تولیدی شرکت است که برای دیابت نوع ۲ کاربرد دارد. این داروی خوراکی در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) استفاده می‌شود. گلی بن کلامید اصولا داروی کم عارضه‌ای تلقی می‌شود.  این دارو با تحریک سلول‌های بتای لوزالمعده بدن را وادار می‌کند تا انسولین بیشتری تولید کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مصرف طولانی مدت گلی بن کلامید مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع این دارو را همراه با متفورمین استفاده می‌کنند. ترکیب این دو دارو تحریک هم زمان لوزالمعده برای تولید انسولین بیشتر و کاهش حساسیت سلول‌های بدن نسبت به انسولین را به دنبال دارد.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، فاموتیدین نیز محصول بعدی این مجموعه است. از این دارو برای درمان سوزش معده (سر دل) و دیگر علائمی که باعث ایجاد مقدار زیادی اسید در معده می‌شوند استفاده می‌کنند. «پیشگیری و درمان زخم معده و روده»، «درمان بیماری‎‌هایی مانند زولینگر-الیسون که در این بیماری اسید معده بیش از حد ترشح می‌شود»، «درمان رفلاکس» و «سوزش معده» از جمله کاربردهای این دارو است.

این فعال دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: شرکت مهبان شیمی تاکید زیادی بر روی کیفیت محصولات خود دارد. محصولات ما با بالاترین استانداردهای تولید و به صورت دقیق و جامع تحت آزمایش کنترل کیفیت مطابق با فارماکوپه های BP و USP تولید می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول